وزیر مسکن و شهرسازی از نهایی شدن بسته سیاستی مسکن و تقدیم آن به دولت خبر داد و گفت: دولت در بسته سیاستی تمامی جوانب را برای جلوگیری از هرگونه تنش در بازار مسکن در نظر گرفته است.
کد خبر: ۳۸۹۰۹۰

به گزارش فارس ، علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا بسته سیاستی بخش مسکن نهایی و تقدیم دولت شده است، گفت: بسته سیاستی بخش مسکن توسط کارشناسان تهیه و نهایی شده است، اما به هر حال باید اذعان کرد بخش مسکن متأثر از پنج مقوله یعنی زمین، اعتبار و تسهیلات، خدمات فنی و مهندسی، دستمزد و مصالح ساختمانی است.

وی افزود: 3 مقوله نخست شامل زمین ، اعتبار و تسهیلات و خدمات فنی و مهندسی در اختیار دولت است. دولت تخفیفات نظام مهندسی و عوارض شهرداری، زمین رایگان و تسهیلات را که شاه‏بیت مسکن کشور است، در اختیار دارد، پس جای نگرانی نیست.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: دولت تاکنون در بخش مسکن مهر 14 هزار میلیارد تومان تصویب کرده که 11 هزار و 500 میلیارد تومان آن تسهیلات را پرداخت کرده است.

وی اضافه کرد: به غیر از سه گزینه مورد بحث، دو موضوع دیگری که در بسته سیاستی به آن تاکید و توجه ویژه ای شده است مصالح ساختمانی و دستمزد است.

نیکزاد با بیان اینکه اگر سطح توقع زندگی بالا نرود، دستمزد کارگر، مهندس و تکنسین هم بالا نخواهد رفت، افزود : تاکنون وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن در بخش مصالح ساختمانی به غیر از آجر که توجیه ندارد و باید رفتارشان را عوض کنند، در بخش سیمان، آهن و میلگرد شاهکار کرده و کنترل لازم را در قیمت ها روی آنها اعمال کرده اند.

وزیر مسکن و شهرسازی با تاکید بر ضرورت تغییر رویه در تولید آجر نیز گفت: کوره های آجرپزی نباید در هر تن 100 لیتر مازوت مصرف کنند چرا که قیمت هر 100 لیتر مازوت 20 هزار تومان می‌شود.

 قیمت مسکن و ساخت تکان نمی‌خورد

نیکزاد افزود: اگر مسئله آجر را از این پنج مقوله جدا کنیم، باید بگویم که اگر زمین، اعتبار و تسهیلات، خدمات فنی و مهندسی، دستمزد و مصالح ساختمانی همین‌گونه بماند ما اعتقادمان این است که قیمت مسکن و ساخت تکان نمی‌خورد و ساخت مسکن مهر با قرارداد متری 300 هزار تومان (بدون آسانسور) پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: تا امروز این 5 مؤلفه به خوبی پیش رفته است، بسته سیاستی را هم ما بر مبنایی تنظیم کرده‏ایم که اگر هرکدام از این مقوله‏ها تغییر کرد، دولت یک پولی به ما بدهد.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر که قیمت مسکن و ساخت تکان نخورده است نیازی به اختصاص اعتبار جدی توسط دولت نیست، افزود: بسته سیاستی را به گونه‌ای ارائه کرده ایم که با هر تغییری، درصدی یارانه در اختیار ما بگذارند اما در حال حاضر اتفاقی نیفتاده است، فعلا اولویت را به کسانی که واقعا محتاج هستند، مثل کشاورزان گذاشته‌ایم.

نیکزاد با بیان اینکه در بسته سیاستی مسکن با کار کارشناسی اولویت با آنهایی است که محتاج هستند، گفت: بسته سیاستی نهایی شده و در دولت هم مطرح است، بر اساس اولویت‎بندی گفتیم که اگر بازار مسکن و آن موارد پنج‎گانه به همین گونه باقی بماند ما مشکلی نخواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها