غول‌های عظیم شنی در دل کویر لوت کرمان رویایی فراموش نشدنی در کنار گرم‌ترین نقطه زمین و گودترین چاله مرکزی ایران است، سرزمینی مملو از عجایب که مستشرقین از آن به عنوان سرزمین پریان یاد می‌کنند و بدون شک مرز بین حیات و مرگ محسوب می‌شود. به گزارش مهر، کویر کرمان در حاشیه شمالی شهرستان باستانی شهداد، مجموعه‌ای از بی‌نظیرترین و وهم‌آمیزترین سازه‌ها در مقابل دید بازدید کنندگان قرار می‌دهد، این مجموعه شامل کلوت‌های شهداد و سازه‌های عظیم شنی در دل کویر است که تاکنون دلیل علمی مشخصی برای پدید آمدنشان از سوی دانشمندان و محققان ارائه نشده است.
کد خبر: ۳۸۸۹۹۳

کلوت، سازه‌ای عظیم به ارتفاع ده‌ها متر است که به طول 45 کیلومتر در حاشیه کویر لوت از شن‌های روان سر برآورده‌اند و گویی همچون قلعه‌ای از کویر محافظت می‌کنند و نام نگهبانان کویر را به خود نسبت داده‌اند.

مستشرقین که برای اولین بار از این سرزمین سراسر عجایب و وهم‌انگیز بازدید کردند وقتی خود را در محاصره کلوت‌های سر به فلک کشیده کویر یافتند این سازه‌ها را شهر جن و پری نامیدند.تلاقی ابرها و کویر در طول روز و همنشینی ستاره‌ها و سکوت کویر در دل شب موجب شده یکی از جذاب‌ترین قطب‌های گردشگری ایران که بدون شک در دنیا بی‌نظیر است در دل کویر کرمان نمایان شود.

نکته قابل تامل این است که کلوت‌های کرمان مرز حیات و نیستی در کویر هستند به‌گونه‌ای که به‌دلیل شدت دمای هوا در حاشیه این کلوت‌ها به سمت کویر لوت آثار حیات کاملا محو می‌شود و حتی باکتری‌ها توان ادامه فعالیت در این مناطق را ندارند.شاهد این امر کشف جسد گوساله‌ای در حاشیه کویر لوت است که پس از گذشت سال‌ها به دلیل حرارت بالای منطقه خشک شده اما هیچ گونه پوسیدگی در بدن این حیوان دیده نشده است.هر چند فصل گردشگری در کویر در ایام پاییز، زمستان و اوایل بهار است اما باید گفت نام گرم‌ترین نقطه زمین خود موجب احتیاط هر گردشگری می‌شود.

در این منطقه جهنمی، دمایی معادل 63 درجه سانتی‌گراد در فصل تابستان رسما ثبت شده و این درحالی است که پیش از این گرم‌ترین نقطه جهان در بیابان‌های لیبی با حرارت 57 درجه سانتی‌گراد ثبت شده بود. به‌گونه‌ای که با قرار دادن یک ظرف روی زمین براحتی می‌توان شاهد گرم شدن آب درون ظرف در زمانی کوتاه بود.شگفتی غیرمنتظره دیگر این منطقه، وجود عمیق‌ترین چاله کویر مرکزی کرمان در منطقه است و هر بیننده‌ای در صحنه‌ای که در گودترین گودال کویر می‌بیند متحیر خواهد شد، زیرا در گودرین منطقه کویر براحتی می‌توان یکی از مرتفع‌ترین قلل فلات ایران را که به کوه‌های لاله زار شهرت دارند دید. یکی دیگر از شگفتی‌های کویر وجود رودخانه دائمی شور در دل کویر سوزان کرمان و در کنار گرم‌ترین نقطه زمین است.رودخانه‌ای که به‌دلیل شوری بیش از اندازه خود یکی از شاخص‌های مهم قطع حیات در این نقطه کره خاکی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها