پرواز‌ با‌ کتاب

زندگی خود را تغییر دهید

کد خبر: ۳۸۸۷۳۵

بدون توجه به این‌که این برخورد می‌تواند چه عواقبی برای فرزندشان داشته باشد. فرزندی که بزرگ خواهد شد و باید عضوی فعال در جامعه شود، اما او نوجوانی می‌شود و سپس جوان و بزرگسالی که با ترس بزرگ شده و آماده ورود به جامعه و مقابله با مسائل آن نیست. بنابراین روزگار مناسبی پیش رو نخواهد داشت و هر روز در برابر زندگی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود.

وقتی خانواده و سیستم آموزش عمومی نمی‌توانند مسائل چنین افرادی را شناسایی‌و حل کنند، روش‌های دیگری برای بازگرداندن آنها به زندگی عادی، پای به میدان می‌گذارند. ازجمله نویسندگانی که تلاش می‌کنند با نوشتن کتاب‌هایی، گامی در این مسیر بردارند. ازجمله این افراد «ریچارد بندلر» است؛ او در کتابش به نام «زندگی خود را امروز تغییر دهید!» موضوع نیاز به تغییر در زندگی را مطرح کرده و راه‌هایی برای این مهم را پیش پای مردم می‌گذارد.

«همه ما می‌دانیم که باید تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنیم و با کمک همین تغییرها زندگی بهتری را برای خود رقم بزنیم.

اما در این میان یک نکته هست و آن این‌که برخی ‌آدم‌ها، مشکلات را خیلی سریع‌تر به سوی خود جلب می‌کنند و البته سخت‌تر هم خود را از دست مشکلات رها می‌کنند.

شاید مشکل در نوع نگاه به مساله است؛ به عنوان مثال، بیشتر مردمی که سیگار می‌کشند، می‌دانند که سیگار برای سلامت ضرر دارد. آنها حتی ممکن است بدانند که چرا سیگار کشیدن را شروع کرده‌اند. شاید به این علت که در مقابل دوستان‌شان کم نیاورند یا... اما همین افراد هم آن را به راحتی ترک نمی‌کنند.

اما اگر شما بتوانید به خودتان بقبولانید به گونه‌ای دیگر فکر کنید و بپذیرید که می‌توانید زندگی خود را تغییر دهید، نخستین و مهم‌ترین گام را برداشته‌اید؛ ولی اگر هنوز هم فکر می‌کنید ایجاد تغییر ناممکن است، کار بسیار سخت می‌شود.

این نوع نگاه به زندگی و مسائل آن، ما را شبیه‌ کسانی می‌کند که بیشتر زندگی خود را در وحشت و ترس گذرانده‌اند؛ آنها نمی‌توانند تصور درستی از شادی داشته باشند، اما همین افراد هم اگر تلاش کنند که حسی قوی و واقعی در مورد آرامش و شادی کسب کنند، می‌توانند در حدی زندگی خود را تغییر دهند. حتی وقتی مردم شروع به پرسیدن سوال‌های خوب و مثبت از خود می‌کنند؛ وقتی به واقع می‌خواهند تغییر کنند، راه بتدریج باز می‌شود.»

مولف کتاب معتقد است، اولین چیزی که مردم باید بر آن غلبه کنند، تلقین‌های بد به خود است. آنها باید بیاموزند چگونه روش‌های جدید فکر کردن در مورد دنیا و آینده‌شان را توسعه دهند.

چیز دیگری که مردم باید بر آن غلبه کنند، ترس است. برخی‌ مردم از پرواز با هواپیما می‌ترسند و ‌بعضی از آسانسور و حتی از صحبت در مجامع عمومی. انواع زیادی از ترس وجود دارد که مردم باید بر آنها غلبه کنند.

مورد دیگر، خاطرات بد است؛ همه باید بتوانیم بر آنها غلبه کنیم. باید بدانیم برای افراد خوب هم اتفاقات بد روی می‌دهد. این تنها ما نیستیم که با مواردی از این دست روبه‌رو می‌شویم. همچنین زنده کردن خاطرات ناخوشایند، آن هم بارها و بارها، به هیچ‌وجه کار سودمندی نیست. بدانید اگر چیزی را که در وجودتان باعث ترس شده، باز هم به یاد آورید و خاطره‌اش را در خود زنده کنید، ترس را در خود تشدید و تقویت کرده‌اید. این موضوع در مورد روابطی که دوست‌شان ندارید و غم و غصه هم صادق است. بسیاری از مردم به مدت طولانی در دام احساسات بدی که در گذشته داشته‌اند، می‌افتند و زمان حال را برای زندگی کردن از دست می‌دهند.

پس این بسیار مهم است که ما بدانیم چگونه بر این‌گونه خاطرات غلبه کنیم، طوری که بتوانیم روابط مناسبی پیدا کرده و از زندگی لذت ببریم.

بعید است کسی را بیابیم که تغییر در رفتارها و عادت‌هایش را ضروری نداند؛ اکثر مردم وقتی به قول معروف کلاهشان را قاضی می‌کنند، درمی‌یابند که در جاهایی از عادت‌های رفتاری‌شان نقص‌ها یا مشکلاتی دارند؛ نقص‌هایی که رفع آنها چندان هم ساده نیست و به توجه، درایت و اعتماد به نفس کافی نیاز دارد.

نویسنده کتاب معتقد است، می‌تواند به شما کمک کند تا آنچه را که می‌خواهید تغییر دهید و آنچه را می‌خواهید به دست آورید، عملی کنید.

کتاب «زندگی خود را امروز تغییر دهید!» را نرگس حیدری منجیلی ترجمه کرده و انتشارات استاندارد آن را در سال 89 چاپ کرده است.قیمت کتاب 2500 تومان و شمارگان آن5000 جلد است.

قابل توجه ناشران محترم

ناشرانی که در حوزه نهاد خانواده ، تعلیم و تربیت و روان‌شناسی کودک‌، رمان‌های خانوادگی و ... کتاب‌های تازه‌ای به بازار‌ روانه کرده‌اند‌ می‌توانند 2 نسخه از کتاب‌های خود را برای معرفی‌ به نشانی تهران- بلوار میرداماد‌- جنب مسجد الغدیر - روزنامه جام جم - ضمیمه چاردیواری، قسمت « پرواز با کتاب» ارسال کنند.

کوروش اسعدی بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها