کارشناس ارشد مسایل افغاستان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

آبی که برای کشت فساد جمع آوری می شود/ کابل آب های بالا دستی به روی ایران را بسته است

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این‌که سه دور مذاکره با افغانها برای دادن حق آبه تالاب هامون انجام شده ولی افغانها مجاب نمی‌شوند و همکاری نمی‌کنند، گفت: در اجلاس رامسر با حمایت یونپ تلاش می‌کنیم افغانها را مجاب به نجات هامون و زندگی پیرامون آن بکنیم.
کد خبر: ۳۸۸۰۲۸

به گزارش مهر، محمد جواد محمدی‌زاده در نشست خبری امروز (یکشنبه) در پاسخ به سوالی در خصوص انتقال حوضه به حوضه دریاچه ارومیه و اعتراض کشورهای همسایه گفت: هیچ تعهد بین المللی برای عدم احداث سد و تامین حق آبه رودخانه‌های مشترک در مرزهای غربی وجود ندارد لذا هیچ کشوری نمی‌تواند در این خصوص ادعایی داشته باشد اما در خصوص هامون در حالی که تعهد تامین حق آبه از سوی کشور افغانستان وجود دارد متاسفانه شاهدیم در سالهای ترسالی بخشی از این حق آبه واریز می‌شود اما در سالهای خشکسالی افغانستان حق آبه هامون را نمی‌دهد.

آخرین اقدامات برای نجات دریاچه ارومیه

به گفته معاون رئیس جمهوری، سه اقدام اساسی برای تامین 3.1 میلیارد متر مکعب نیاز آبی دریاچه ارومیه در حال انجام است و طی آن جابجایی آب از یک حوزه آبریز به حوزه دیگر در دستور کار است و بر اساس آن از سه حوزه مطرح شده خزر، ارس و حوزه‌ای در کردستان یکی انتخاب و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی تاکید کرد: پیمانکار کار انتقال 700 میلیون متر مکعب آب به حوزه آبخیز ارومیه را 6 ماه پیش آغاز کرده و این عملیات طی 5 سال تکمیل می‌شود و نزدیک به 10 کیلومتر تونل دارد.

محمدی زاده همچنین با انتقاد از فشار 50 ساله بهره برداری در حوزه‌های ورودی آب به دریاچه ارومیه گفت: با برداشت بی رویه آب، کشاورزی در این منطقه رونق گرفت ولی دریاچه ارومیه نابود شد. در 50 سال گذشته 320 هزار هکتار اراضی بالا دست به 680 هزار هکتار افزایش یافته و از ورود آب به دریاچه دریغ شده است.

وی به اصلاح روش آبیاری به عنوان یکی از اقدامات دیگر نام برد و افزود: ظرف سه سال با اقدامات و خدمات بانکی و تسهیلاتی دولت یک میلیارد متر مکعب آب نیز صرفه جویی می‌شود. همچنین شیوه دیگر بارور کردن ابرها است که در این مدت دو بار ابرها در ارومیه بارور شده و 60 میلیمتر بارندگی داشته‌اند.

بارور کردن ابرها در تهران، فارس، خراسان جنوبی، یزد و جنوب کرمان

وی با اشاره به بارور کردن ابرها در استانهای تهران، فارس، خراسان جنوبی، یزد و جنوب کرمان گفت: مطالعات برای نجات تالابهای پریشان، هامون، انزلی و شادگان انجام شده که این مطالعات مانند ارومیه اجرایی می‌شود.

ساخت زندان حریم تالاب شادگان را تهدید نمی‌کند

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، هیچ گونه مستحدثاتی در حریم تالاب شادگان انجام نشده و زندان در محدوده مورد حفاظت سازمان محیط زیست و با فاصله‌ای بیش از 150 متر با دورترین حریم شادگان ساخته می‌شود و چون در حوزه ما نیست دخالتی در ساخت آن نمی‌کنیم.

محمدی زاده همچنین به پر آب بودن تالاب شادگان در سال 89 اشاره کرد و گفت: بخش داخلی تالاب هور العظیم که یک سوم آن در مرزهای ایران است پر آب بوده است. آب از کرخه و کارون به شادگان منتقل شد که بخش خشک شده تالاب در سال 88 را نیز جبران کرد.

طرح ویژه مبارزه با گرد و غبار در 18 تالاب

وی از اجرای طرح ویژه مبارزه با گرد و غبار در 18 تالاب در غرب و جنوب کشور خبر داد و گفت: اجرای این طرح با اعتباری معادل 75 میلیارد تومان ظرف 5 سال مانع تولید گرد و غبار در کشور می‌شود و در حال حاضر نیز مدیریت این پروژه در حال بررسی تمام جوانب امر است.

پیشنهاد ثبت سه تالاب در کنوانسیون رامسر

معاون رئیس جمهور، به سه تالاب کانی برازان، زریوار و چغاخور اشاره کرد و گفت: این سه تالاب برای ثبت در لیست تالابهای ثبت شده در کنوانسیون رامسر مطرح هستند و در اجلاس امسال در ایران حتما نهایی می‌شوند. اما برای تالابهای در معرض خطر راهکارهایی تدارک دیده شده که امیدواریم بتوانیم آنها را احیا کنیم.

وی حق آبه و ساخت و ساز و جاده سازی را از جمله مشکلات تالابها دانست و گفت: تالابهای آلاگل، آجی گل و آلما گل از لیست مونتور خارج شده بودند و تالاب گاوخونی تنها تالابی است که هنوز طرح مدونی برای نجات آن انجام نشده اما در سال پیش رو این طرح آماده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها