درباره نجات زمین ایده‌های زیادی مطرح شده است. یکی از این ایده‌ها به نجات دنیا و طبیعت آن به وسیله توسعه کشاورزی پایدار و موثر مربوط می‌شود؛ ایده‌ای که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی برای خود پیدا کرده است. نکته مهم این است که جمعیت زمین در حال افزایش است.
کد خبر: ۳۸۷۹۳۳

این جمعیت به غذا نیاز دارد و برای تهیه آن راهی نداریم جز این‌که کشاورزی را با بالاترین راندمان ممکن انجام دهیم. بتازگی محققان و کارشناسان زیادی نسبت به این نکته هشدار داده‌اند که تنها راه موثر برای تامین غذای جمعیت جهان تولید مواد غذایی بیشتر از همین میزان اراضی کشاورزی است. اما در این میان یک نکته مهم نادیده گرفته شده است: با استفاده از فناوری‌ها، امکانات و اراضی کشاورزی که در اختیار داریم، می‌توانیم تا 10 میلیارد تن غذا تولید کنیم، اما کشاورزی امروز به دور از بهره‌وری لازم است. از سوی دیگر برای تامین غذای مورد نیاز برای مردم جهان تنها به اراضی کشاورزی نیاز نداریم. نجات جنگل‌های بارانی سراسر زمین نیز فاکتور مهم دیگری است که باید مدنظر قرار داد.

اخیرا نشست جهانی در مکزیک برگزار شد و در آن نمایندگان کشورهای مختلف جهان بر این نکته تاکید داشتند که باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در زمینه کشاورزی نوین داشته باشند و گذشته از آن باید سهم قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری نیز برای حفاظت از جنگل‌های بارانی زمین به کار گرفته شود. با توجه به این‌که کشاورزی مرسوم در بسیاری از نقاط جهان انجام می‌شود به دور از معیارهای لازم مورد تایید محققان است، می‌توان اکثر کشاورزان را تخریب‌کنندگان اصلی اراضی جنگلی زمین به شمار آورد. هر سال که می‌گذرد بیشتر از پیش از درختان روی زمین کاسته می‌شود و در مقابل بر وسعت اراضی کشاورزی زمین افزوده می‌شود؛ غافل از این‌که می‌توان با رو آوردن به کشاورزی مدرن‌تر، نیاز غذایی مردم جهان را از همین اراضی فعلی تأمین کرد. کارشناسان هشدار می‌دهند صنعت کشاورزی سراسر زمین نیازمند بازنگری جدی است تا بیش از این از وسعت اراضی جنگلی زمین کاسته نشود. این بلایی است که در سال‌های اخیر دامان بخش گسترده‌ای از اراضی جنگلی آمازون را گرفته است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که دستیابی به کشاورزی مدرن ارتباط تنگاتنگی با تغییر نگرش‌های موجود در حفاظت از اراضی جنگلی زمین دارد.

فرد پرس

مقاله‌نویس نشریه New Scientist

مترجم: محمدرضا مصلحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها