وزیر بازرگانی از شش اقدام این وزارتخانه شامل ایران‌کد، شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی)، تشکیل انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، تشکل‌های وارداتی، نهضت کاهش قیمت تمام‌شده و نظارت در سطح توزیع با هدف مبارزه با قاچاق کالا خبر داد.
کد خبر: ۳۸۷۸۳۲

به گزارش ایرنا ،'مهدی غضنفری ' روز شنبه درهمایش علمی- آموزشی مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه، تاکید کرد: معضل قاچاق تهدیدی است که می‌توان آن را به فرصتی ارزشمند تبدیل کرد.

وی ، یکی از نتایج مثبت هدفمندی یارانه‌ها را کاهش و توقف خروج کالاهای یارانه‌دار داخلی به خارج از کشور اعلام کرد و گفت: جریان رسمی و غیررسمی تجارت دوطرفه است و ما در بخش غیررسمی تجارت در مسیر بازگشت نیز با مشکل مواجه بودیم به طوری که محصولات یارانه‌ ای همچون آرد و سوخت به خارج از کشور قاچاق می‌شد که با اصلاح قیمت‌ها عرضه اقتصادی خروج کالا از کشور منتفی شد.

به گفته وزیر بازرگانی، برای مبارزه همه‌جانبه با قاچاق نیازمند تقسیم کار ملی هستیم و این تقسیم کار باید در بخش حاکمیت و تصدی‌گری باشد.

وی با ابراز امیدواری براینکه به زودی شاهد اصلاح و تدوین قوانین تاثیرگذار باشیم، عنوان کرد: زیرساخت‌های نرم‌افزاری خوبی در وزارت بازرگانی ایجاد شده است که با بهره‌برداری و اجرای کامل آنها می‌توان به توفیق‌های چشمگیری دست یافت.

غضنفری یادآور شد: زیرساخت‌های سخت‌افزاری مورد نیاز نیز در قالب طرح آمایش تجاری پیش‌بینی شده که ارائه خواهد شد.

وی بازرسی‌های صورت‌گرفته در سطح بازار و خرده‌فروشی را بخشی از برنامه‌های وزارت بازرگانی برای مبارزه با قاچاق کالا دانست و اظهار داشت: وزارت بازرگانی در سطح توزیع در هشت ماهه گذشته 40 هزار بازرسی منجر به کشف کالای قاچاق داشته که تشکیل 10 هزار پرونده را در پی داشته است.

وزیر بازرگانی تشدید و تداوم بازرسی‌ها را از دیگر برنامه‌های وزارت بازرگانی اعلام کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات صورت‌گرفته اصلاح نظام توزیع است که براساس آن کالا در محل تولید شناسنامه‌دار می‌شود تا بتوان چگونگی تولید، توزیع و عرضه کالا در بازار را رصد کرده و اطلاعات فنی آن را به دست آورد.

وی در ادامه، ایران‌کد را از جمله برنامه‌های تاثیرگذار در این راستا برشمرد و تصریح کرد: هم‌اکنون ایران کد برای کالاهای وارداتی و برای کالاهای تولید داخل صادر می‌شود که برای موثر واقع شدن آن درج شماره سریال کالا هم در دستور کار قرار می‌گیرد. بدین ترتیب با تمییز دادن کالاهای مشابه از هم، امکان عرضه کالای قاچاق محدودتر می‌شود.

غضنفری، گام دیگر وزارت بازرگانی در راستای مبارزه با عرضه کالای قاچاق در شبکه توزیع کشور را طرح شبنم دانست و یادآور شد: شبنم یک بارکد دو بعدی با بیش از هفت هزار شاخص اطلاعاتی است که خریدار می‌تواند با عکسبرداری از آن و ارسال به مراکز مشخص شده، از اصالت و اطلاعات مورد نیاز کالای در دسترس اطمینان حاصل کند.

به گفته وی، اجرای طرح شبنم برای اولین بار در مورد لوح‌های فشرده صورت گرفت که با استقبال قابل ملاحظه‌ای مواجه شد.

غضنفری با بیان این مطلب که برخی عوامل موجب شدت گرفتن قاچاق می‌شود، پایین بودن قیمت کالاهای خارجی را یکی از این موارد دانست .

وی عنوان کرد : دولت در راستای حمایت از تولیدکننده اقدام به وضع تعرفه برای اجناس خارجی می‌کند ولی این اقدام نمی‌تواند به تنهایی و در درازمدت اهداف ترسیم‌شده را محقق کرده و موجب کاهش قاچاق شود، به همین سبب نهضت کاهش قیمت تمام‌شده در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گرفت تا از این طریق بتوان سطح رقابت‌پذیری تولیدات داخلی با محصولات خارجی را افزایش داد.

وزیر بازرگانی با اشاره به تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده پس از 16 سال گفت: تشکیل انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کننده در سراسر کشور در کنار اصناف می‌توانند کمک شایانی به شناسایی و مقابله با کالای قاچاق نماید.

وی افزود: موضوع مدیریت واردات بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولویت قرار گرفت و با ایجاد تشکل‌های وارداتی، پاسخگویی در مقابل کالاهای وارداتی به مصرف‌کننده نیز میسر شد زیرا این تشکل‌ها موظفند با شناسایی و رصد کالاهای وارداتی و افراد واردکننده در زمینه خدمات پس از فروش، کیفیت و تأثیر آن بر تولید داخل، پاسخگو باشند.

وزیر بازرگانی، بررسی قوانین نظام صنفی، گمرک، تجارت و قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی را یادآورشد و گفت: اثربخش بودن این قوانین نیازمند هماهنگی بیشتر با مجموعه‌های مرتبط برای همسو کردن این قوانین با مسائل روز است.

مهدی غضنفری ادامه داد: روند رسیدگی به پرونده‌های قاچاق یکی از نقاط آسیب‌پذیر در برابر قاچاق کالا است که در کنار حلقه‌های دیگر از جمله سطح پایین هماهنگی بین‌دستگاهی در مقایسه با حجم قاچاق، اثرگذاری اقدامات صورت‌گرفته در مقابله با این معضل اقتصادی را کم‌رنگ‌تر می‌کند.

وزیر بازرگانی تاکید کرد: اصلاح برخی ساختارها و قوانین می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی و سطح عرضه، مثمرثمر واقع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها