همان‌طور که طرفین پرونده و شاهدان در برابر دادگاه وظایفی دارند و برای روشن شدن پرونده باید این وظایف را درست انجام دهند تا واقعیت روشن شود و کسی بی‌دلیل مجازات نشود دادگاه نیز باید حقوق تمام طرفین پرونده را رعایت کند و اگر به اشتباه به آنها خسارتی وارد شود آن را جبران کند.
کد خبر: ۳۸۷۶۲۹

در یکی از پرونده‌ها اتفاقی افتاد که من به عنوان یک قاضی خودم را تنبیه کردم و از شاهد پرونده خواستم تا من را حلال کند و اگر راضی نمی‌شود کاری کند تا بتوانم خسارتش را جبران کنم.پرونده‌ای که به آن رسیدگی می‌کردم پرونده قتل بود. شاهد پرونده 3 بار احضار شده و نیامده بود. از آنجایی که اگر شاهد پرونده 3 بار احضار شود و نیاید بار سوم باید حکم جلب او را صادر کرد.

من هم حکم جلب صادر کردم و دستور دادم که اگر شاهد خودش نیامد با دستبند او را بیاورند.روز دادگاه شاهد وارد شد برگه‌اش را به من داد و گفت 3 بار من را احضار کردید در حالی که فقط یک بار احضاریه به دستم رسیده است.من اسم و فامیل او را نگاه کردم و گفتم که شما احضار نشده‌اید. آن مرد اصرار کرد که برگه دارد. وقتی برگه او را نگاه کردم متوجه شدم که این مرد در پرونده دیگری شاهد بوده و آن پرونده بسته شده است.

دفتر شعبه اشتباه کرده بود حکم جلب را برای شاهد پرونده‌ای نوشته بود که به دادگاه آمده و پرونده مختومه شده بود.از مرد جوان عذرخواهی کردم، اما او خیلی ناراحت بود می‌گفت: من مرد آبروداری هستم و از صبح تا شب کار می‌کنم تا نان حلال به خانواده‌ام بدهم. سعی می‌کنم با آبرو زندگی کنم و با کسی مشکلی نداشته باشم.شب گذشته 2 ماشین پر از مامور مقابل خانه من آمدند تا من را بازداشت کنند. همه همسایه‌‌ها بیرون آمده بودند و داشتند ما را تماشا می‌کردند. آنها گفتند باید بازداشت شوی تا به عنوان شاهد به دادگاه بیایی. من گفتم که هر وقت خواسته‌اید آمده‌ام چرا این بار این‌طور می‌کنید؟ جواب درستی ندادند و سرانجام با خواهش‌های پی‌درپی من از بازداشت صرف‌نظر کردند و گفتند که اگر نیایی دوباره به خانه‌ات می‌‌آییم. من هم صبح زود و یک ساعت قبل از این‌ که دادگاه گفته بود در محل حاضر شدم. یک ساعت هم دادگاه با تاخیر شروع شد و من حالا 3 ساعت است که معطل شده‌ام و روزی حلال خانواده‌ام را از دست داده ام. آبروی رفته من را چه کسی بازمی‌گرداند و ضرر مالی من را چه کسی جبران می‌کند؟این مرد درست می‌گفت او هر وقت که خواسته بودیم به دادگاه آمده بود و دفتر شعبه در احضار وی اشتباه کرده بود. به همین خاطر من روی او را بوسیدم و طلب بخشش کردم و مبلغی پول را هم به عنوان جریمه خودم به او پرداخت کردم و خواستم من را ببخشد. او این پول را قبول نمی‌کرد و می‌گفت که حلالت کردم و می‌گفت از این‌ که می‌بیند قضات به اصول پایبند هستند خوشحال است.

اما من به او اصرار کردم تا پول را قبول کند و من را ببخشد چرا که باعث آزار او شدم گفتم اگر قبول کند من می‌توانم خاطری آسوده داشته باشم و با دقت به پرونده‌ها رسیدگی کنم و وجدانم راحت باشد. خدا را شکر او هم قبول کرد.قانون برای همه طرفین پرونده حقوقی مشخص کرده است دادگاه موظف است همه این اصول را رعایت کند و اگر خطایی در حق یکی از طرفین پرونده کرد باید جبران کند و فرد خسارت‌دیده حتی می‌تواند شکایت کند و حقوق خود را بازپس گیرد.

حسن تردست ـ رئیس شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها