معاون پلیس آگاهی ناجا خبر داد:

دستگیری ‌هزار عضو شرکت‌های هرمی

معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی ناجا با تاکید بر اینکه شرکت‌های هرمی برای فعالیت‌های مجوز ندارند، گفت: در نیمه دوم امسال تا کنون بالغ بر یک‌هزار نفر در سراسر کشور در رابطه با شرکت ‌های هرمی دستگیر شدند که برای بیش از 800 نفر از این افراد از سوی مراجع قضایی قرارهای قانونی صادر شده است.
کد خبر: ۳۸۶۶۴۲

سرهنگ مهرداد امیدی در گفتگو با ایسنا، درباره برخورد پلیس با شرکت‌های هرمی با بیان این که برابر تدبیر فرمانده ناجا مقابله با شرکت‌های هرمی از اول مهر ماه امسال به پلیس آگاهی سپرده شده است، افزود: اطلاع ‌رسانی عمومی و آگاه‌سازی افراد که در معرض فریب و تهدید قرار دارند، از جمله اقداماتی است که پلیس در دستور کار خود قرار دارد.

وی افزود: برخی از افراد به صورت مستعد و بالقوه جذب این گونه فعالیت‌ها می‌شوند و با توجه به این که فاقد تجربه کافی هستند، با توجه به تبلیغات سازمان یافته این شبکه‌ها جذب این سازمان‌ها می‌شوند، هر چند معتقد هستیم به اندازه کافی آگاه‌سازی در این رابطه انجام شده است، اما ادامه روند اطلاع‌رسانی در دستور کار پلیس است.

معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی ناجا برخورد قاطع با سازمان‌دهندگان این شبکه‌های هرمی را از جمله اقدامات پلیس عنوان کرد و افزود: برخورد قاطع با سازمان‌دهندگان این شرکت‌ها که بخشی از آنان لیدرها و رهبران این گروه‌های هستند و بخش دوم کسانی هستند که امکانات و دفاتر خود را در اختیار این افراد قرار می‌دهند، به عنوان معاون جرم محسوب می‌شوند، از جمله برنامه‌های پلیس است.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی و همکاری با سازمان‌هایی مانند وزارت اطلاعات،‌ وزارت بازرگانی و دستگاه قضایی که در امر مقابله با شرکت‌های هرمی مسئولیت دارند، مد نظر پلیس قرار دارد.

سرهنگ امیدی افزود: از جمله اقدامات صورت گرفته در رابطه با شرکت‌های هرمی، رسیدگی به شکایات مردمی است که از اول مهر ماه امسال تا پایان دی ماه حدود سه هزار نفر از مالباختگان در رابطه با شرکت‌های هرمی در 24 استان شکایات ‌کرده‌اند که بیشترین شکایت‌ها به ترتیب مربوط به تهران بزرگ، اصفهان، کرج، خراسان رضوی و فارس بوده است.

وی اضافه کرد: برخورد با مراکز فعالیت‌های هرمی از جمله طرح‌هایی بود که از سوی پلیس آگاهی و با همکاری وزارت اطلاعات انجام شد که با انجام این طرح‌ها تاکنون 84 دفتر فعالیت شرکت‌های هرمی در سراسر کشور شناسایی، مورد بازبینی و پلمپ شدند که از این تعداد 81 دفتر در تهران و سه دفتر نیز در سایر استان‌ها بوده است و مهمترین این دفاتر در طرح اخیری بود که در تهران پلمپ شد.

معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی ناجا گفت: در نیمه دوم امسال تاکنون بالغ بر یکهزار نفر در سراسر کشور در رابطه با شرکت‌های هرمی دستگیر شدند که برای بیش از 800 نفر از این افراد از سوی مراجع قضایی قرارهای قانونی صادر شده است.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته از افراد دستگیرشده مشخص شد که بیشتر افراد که جذب این دفاتر می‌شوند، اهل شهرستان‌ها هستند، افزود: انگیزه اصلی این افراد پیداکردن یک شغل بودند، این در حالی است که بیشتر این افراد توسط آشنایان خود با این شرکت‌ها آشنا شده و برخی از این افراد از قشر دانشجو یا سرباز بوده که خدمت خود یا درس‌شان را رها ‌کرده‌ بودند.

سرهنگ امیدی اضافه کرد: در بررسی‌ها مشخص شد که بسیاری از این افراد از سوی خانواده‌هایشان به عنوان مفقودان اعلام شده بودند. حداقل سرمایه‌گذاری‌ انجام شده در این شرکت‌ها توسط مالباختگان چهارـ پنج میلیون تومان است.

معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های شرکت‌های هرمی در تهران متمرکز شده است ، افزود: اخیرا بحث فروش تورهای مسافرتی به عنوان آخرین شگرد این شرکت‌ها مطرح است، این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌ در فعالیت خرید و فروش ارز و بورس جهانی از دیگر شگردهای شرکت‌های هرمی محسوب می‌شود.

وی درباره فعالیت شرکت گلدکوئیست هم اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته و ضرباتی که به شرکت کوئیست وارد شده است، این شرکت هرمی رو به زوال رفته و فعالیت‌هایش به حداقل رسیده است.

 اجرای طرح‌های سراسری برخورد با شرکت‌های هرمی

سرهنگ امیدی تصریح کرد: مردم همکاری خوبی را با پلیس در رابطه با برخورد با شرکت‌های هرمی داشته‌اند و در حوزه امنیتی و پلیسی اطلاعات با ارزشی را در اختیار پلیس قرار دادند.

وی با بیان اینکه عملیات‌های طراحی شده با همکاری وزارت اطلاعات و دادستانی اجرا می‌شود، افزود: طرح‌های پلیسی در رابطه با برخورد با شرکت‌های هرمی کماکان ادامه خواهد داشت.

معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: طرح‌های سراسری پلیس با اشرافیت کامل اطلاعاتی در شهرهای بزرگ انجام می‌شود. در شهرهای کوچک این شرکت‌ها فعالیت‌های متمرکزی ندارند و مشکل عمده ما در شهرهای بزرگ به خصوص در تهران است که با همکاری بخش‌های امنیتی در حال رسیدن به یک اشراف اطلاعاتی هستیم.

سرهنگ امیدی هشدار داد: شرکت‌های هرمی برای فعالیت‌های خود مجوزی ندارند و به عنوان بازاریاب شبکه‌ای خود را معرفی می‌کنند، این در حالیست که اگر کسی بخواهد در حوزه بازاریابی شبکه‌ای فعالیتی داشته باشد، باید از وزارت بازرگانی مجوز لازم را دریافت کند.

وی درباره افرادی که واحدهای اداری ـ تجاری یا مسکونی خود را به این شرکت‌ها اجاره می‌دهند ، گفت: متاسفانه بسیاری از این افراد با دادن اجاره بهای بالا و بدون پرداخت پول پیش این واحدها را اجاره می‌کنند و پس از مدتی این مکان‌ها را به محلی برای سکونت اعضای شرکت‌های هرمی تبدیل می‌کنند.

سرهنگ امیدی افزود: به مشاوران املاک از سوی مقامات قضایی ابلاغ شده است که مراقب باشند که مستاجر املاک آنان از اعضای شرکت‌های هرمی نباشند. برخی از افراد اعلام می‌کنند که اطلاعی از هرمی بودن این شرکت‌ها نداشته‌اند، در صورتی که در بسیاری از مواقع همسایه‌ها یا ساکنان مجتمع‌ از فعالیت اعضای شرکت‌های هرمی مطلع شده و مالکان را هم در جریان گذاشته‌اند، اما متاسفانه برخی از مالکان به این موضوع توجهی نمی‌کنند.

معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی ناجا گفت: پلیس بنا دارد ؛ افرادی را که از روی علم املاک خود را به اعضای شرکت‌های هرمی اجاره می‌دهند به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار داده و محل مورد نظر را پلمپ کند.

سرهنگ امیدی اضافه کرد: بنگاه‌های مشاور املاک موظف شده‌اند که دقت کنند چون اگر احراز شود که در فعالیت شرکت‌های هرمی، شرکت داشته‌اند، بنگاه‌های مورد نظر پلمپ می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها