در حالی که از امروز بنزین با قیمت لیتری 80 تومان در جایگاه های سوخت عرضه می شود ، این سوال برای بسیاری از مردم مطرح است که این افزایش قیمت چه آثار تورمی در بر خواهد داشت و تا چه اندازه اقشار کم درآمد باید فشار این افزایش بها را بپردازند.
کد خبر: ۳۸۶۴۸
بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت با این افزایش قیمت چه آثار تورمی در بر خواهد داشت و تا چه اندازه اقشار کم درآمد باید فشار این افزایش بها را بپردازند. بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت با این افزایش قیمت با وجود ادعاهای خود مبنی بر کنترل مصرف ، عدالت اجتماعی و کاهش آلودگی هوا نه تنها نتوانسته است به اهداف مزبور دست یابد بلکه افزایش قیمت حمل و نقل - که یکی از اصلی ترین هزینه ها در سبد خانوار نیز هست را فراهم آورده است . این سوال مطرح است که چرا همه ساله بنزین گران می شود و چرا افزایش قیمت آن به یکباره صورت نمی گیرد تا آثار تورمی آن بر اقشار کم درآمد اندک باشد؛

افزایش قیمت موجب کاهش مصرف بنزین نمی شود

دکتر محمد خوش چهره ، اقتصاددان با اشاره به این که تجربه متوالی افزایش قیمت بنزین نشانگر ادامه یک خطای مستمر در نظام سیاستگذاری اقتصادی کشور بدون استفاده از آموزه های تجربه شده است ، گفت : اصولا به کارگیری مکانیزم افزایش قیمت ها در جهت ایجاد تعادل روشی است که پیش شرطهای لازمه خود را می طلبد و چنانچه این پیش شرطها تحقق نیابد، می تواند آثاری برعکس یا دوگانه داشته باشد. وی در گفتگو با «جام جم» افزود: دولت برای افزایش بهای سوخت دلایلی چون کاهش مصرف سوخت ، آلودگی هوا و عدالت اجتماعی را بیان می کند که این ادعاها در عمل محقق نشد و بارها توسط صاحب نظران و اقتصاددانان با مستندات لازم رد شده است ؛ به طوری که نه تنها از مصرف بنزین کاسته نشده ، بلکه میزان مصرف بنزین و سرانه آن افزایش یافته است . عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با یادآوری این که دولت با افزایش بهای بنزین جریان را برای کسب درآمد بیشتر از فروش بنزین دنبال می کند، خاطرنشان کرد: در هر صورت مکانیزم افزایش قیمتها تا زمانی که کالاهای جایگزین وجود نداشته باشد، به سمت تصحیح رفتارهای مصرفی نمی انجامد و مصرف به سمت کالاهای جایگزین نمی رود. وی با اشاره به این که راه حل استفاده بهینه از بنزین استفاده از کالای جایگزین به نام وسایل حمل و نقل عمومی کار است ، اظهار کرد: این وسایل کارا ترکیبی از مترو، اتوبوس و وسایل جمع کننده محلی است که در پیوند با هم قرار دارند و باید طراحی و جایگزین شوند و این الگویی است که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد، به طوری که 80درصد سفرهای شهری در کلانشهرها با وسایل حمل و نقل کارا و کمتر از 20درصد با وسایل شخصی صورت می گیرد که این نسبت در ایران برعکس است .

افزایش قیمت ، متوجه هر دو قشر غنی و فقیر است

دکتر جمشید پژویان ، اقتصاددان نیز با تاکید بر این که افزایش قیمت کالاها تنها مربوط به افزایش بهای بنزین نمی شود، گفت : همه ساله افزایش بهای بنزین که یکی از اقلام شاخص قیمتها است ، تورمی را ایجاد می کند که این به عنوان یک علامت برای برخی از عرضه کنندگان کالاها و خدمات به شمار می رود تا تورمی را که در سال قبل متحمل شده اند، به مصرف کنندگان انتقال دهند. وی با اشاره به این که این انتظار می رود که بخشی از تورم مربوط به سال گذشته که به طور کامل به مصرف کنندگان منتقل نشده است ، امسال به آنها وارد شود ، افزود: این انتقال قیمت به این شکل نیست که متوجه قشر فقیر یا غنی باشد ، بلکه عمدتا صاحبان خودروها هستند که آن را متحمل می شوند. پژویان با تاکید بر این که دولت با این افزایش قیمت ، درآمد اضافی کسب می کند و مانع از افزایش کسر بودجه می شود، اظهار کرد: در یک جامعه باید افزایش قیمتها با هم صورت گیرد و اگر دولت برخی از قیمتها را به صورت تصنعی پایین نگاه دارد، اختلال اقتصادی ایجاد می شود. این اقتصاددان ، ضعف اصلی در مشکلات اقتصادی کشور را ضعف مدیریت اقتصادی دانست و تصریح کرد: در این فضای ضعیف که سیستم سیاست سازی کارآمدی وجود ندارد، سیاست های درست نیز در فضای نادرست جواب نمی دهد و هر افزایش قیمت باعث افزایش قیمتها نمی شود. دولت در این سالها کمتر قیمت واقعی را افزایش داده و تغییرات بیشتر در حول وحوش قیمتها صورت گرفته است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها