پیشرفت دانش و تغییرات وسیع در زندگی بشر به خصوص پیشرفت علم پزشکی منجر به طولانی شدن عمر بشر و به‌دنبال آن، افزایش جمعیت شده است. برای مبارزه با این افزایش جمعیت راه‌هایی برای کنترل بارداری ابداع شده است که هریک مزایا و معایبی دارد و هرکس بر اساس برنامه‌ریزی شخصی خود، باید روش مناسبی را انتخاب کند.
کد خبر: ۳۸۶۳۶۷

زندگی در قرن بیستم با تحصیلات دانشگاهی بیشتر در زنان همراه شده که همین منجر به تمایل کمتر به بچه‌دار شدن و همچنین سن بالاتر ازدواج شده است. از طرفی می‌دانیم که فاصله‌گذاری مناسب بین فرزندان برای حفظ سلامت مادر و به‌وجود آمدن نوزاد سالم‌تر بسیار موثر است.

همان طور که در هفته‌های پیش گفته شد، پیش از اقدام به بارداری باید برای مادر برخی مراقبت‌ها انجام شود و مادر برخی داروها را استفاده کند تا فرزند سالم‌تری داشته باشد. پس استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری چندین هدف را تامین می‌کند که نتیجه آن، داشتن مادر و نوزاد سالم‌تر است.

یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از روش‌های جلوگیری، ممانعت از حاملگی ناخواسته است. در این حاملگی‌ها نه تنها مادر از مراقبت‌های قبل از بارداری محروم می‌شود، بلکه در خطر عوارض بارداری بیشتری است و احتمال مرگ و میر مادران در این نوع حاملگی‌ها بیشتر است. همچنین احتمال آسیب به جنین به صورت اقدام به سقط غیرقانونی یا زایمان زودرس یا نوزاد کم‌وزن افزایش می یابد.

خوشبختانه در کشور ما امکان دسترسی به انواع وسایل جلوگیری از بارداری هست و به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک این وسایل به طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد در حالی که در برخی کشورهای پیشرفته این طور نیست و به همین دلیل در این کشورها آمار سقط بسیار بالاتر است.

از فواید دیگر استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری فاصله‌گذاری مناسب بین فرزندان است تا امکان رسیدگی و تربیت مناسب آنها فراهم شود. هرچند پس از زایمان به روش طبیعی یا پس از سقط، بعد از دو ماه رحم به وضعیت طبیعی بر می گردد و همین طور بعد از سزارین پس از 6 ماه این اتفاق می‌افتد، اما توصیه می‌شود تا یک سال بعد از زایمان طبیعی و دو سال بعد از سزارین بارداری مجدد اتفاق نیفتد و همچنین مناسب‌ترین فاصله سنی بین فرزندان دو تا سه سال باشد. البته خدای مهربان با قرار دادن سیستمی در بدن که با شیردهی مانع از باروری زودهنگام می‌شود، این فاصله را ایجاد می‌کند اما متاسفانه قطع شیردهی و استفاده از شیر خشک این راه جلوگیری را ناموفق ساخته است.

به هر حال روش‌های متنوعی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که برخی روش‌ها دائمی هستند مثل بستن لوله‌های رحمی، وازکتومی (بستن لوله‌ها در مردان) و سایر جراحی‌های زنان که منجر به برداشتن رحم و تخمدان‌ها یا لوله‌ها می‌شود.

دکتر ثریا عالمی 
جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها