فروش مهره مار و... شگرد رمال است

دکان‌های رمالی در میدان پایتخت

با وجود شکایت‌هایی که هر روز در محاکم قضایی علیه رمال‌ها مطرح می‌شود، ده‌ها تن از آنان میدان آزادی تهران را به تصرف خود درآورده و با نوشتن نسخه‌های دروغین و در اختیار قرار دادن داروهای گیاهی عجیب و غریب، مردم را فریب می‌دهند.
کد خبر: ۳۸۶۰۱۸

به گزارش «جام‌جم»، اگر در طول روز از محوطه میدان آزادی عبور کنید، ده‌ها زن و مرد رمال را می‌بینید که با قرارگرفتن در مسیر عبور مسافران اتوبوس‌های تندرو (بی‌آرتی) از آنها می‌خواهند اجازه دهند تا آینده‌شان را پیشگویی کنند!

نوشتن نسخه‌های خوشبختی، فروش مهره و روغن مار ، انرژی‌درمانی، بخت‌گشایی با نعل اسب، پیدا کردن دزد با آینه‌بینی و یافتن کار پردرآمد و... از جمله شیوه‌های این‌گونه رمالان است تا بازار خود را پررونق نگه دارند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد هیچکس این رمال‌ها را که «دکان دروغ‌فروشی» آن هم بدون ترس از دستگیری برای خود گشوده‌اند، نمی‌بیند!

از ساعت 8 صبح، سروکله رمال‌های زن و مرد یکی پس از دیگری در اطراف میدان آزادی پیدا می‌شود و هر یک در محلی خاص که گویی سرقفلی آن را در اختیار دارد، استقرار می‌یابد به گونه‌ای که در صورت نزدیک شدن یکی از آنها به محل فعالیت رمال دیگر، با اعتراض وی مواجه شده و بلافاصله عقب‌نشینی می‌کند.

پس از استقرار، بساط رمالی یکی پس از دیگری گشوده می‌شود و آنها رهگذران را به فال‌بینی و دعانویسی برای رفع مشکلاتشان فرامی‌خوانند.

برخی افراد لبخندزنان از کنار آنها می‌گذرند و بعضی دیگر با التماس‌ها و درخواست‌های رمال‌ها، برای دقایقی کنارشان می‌نشینند و با تمام حواس به حرف‌های رمالان گوش می‌سپارند.

کافی است اعتماد فرد مراجعه‌کننده جلب شود، آن وقت سفره دل گشوده می‌شود.

اولین مراجعه‌کنندگان یک زن رمال که روسری گلداری به سر دارد، 2 دختر جوان هستند که با دعوت زن رمال، کنار او می‌نشینند. زن رمال ابتدا با لهجه‌ خاصش، قربان صدقه‌شان می‌رود و می‌گوید، بخت و اقبالتان بلند است، شانس پشت در خانه‌تان رسیده است، سفری در پیش دارید و ... .

زن رمال دست یکی از آنها را در دستش می‌گیرد و لغاتی را که سال‌هاست حفظ کرده، مسلسل‌وار بیان می‌کند و دست آخر نیز با زیرکی به آنها می‌گوید بزودی 2 خواستگار پولدار با ماشین سفید گران‌قیمت در خانه‌شان را خواهند زد تا آنها را خوشبخت کنند.

2 دختر جوان اسکناس‌ها را در دست زن رمال قرارمی‌دهند و او باز هم پول بیشتری می‌خواهد.

پس از خداحافظی آنها از زن رمال،‌ وقتی علت مراجعه‌شان را به زن رمال می‌پرسم، ابتدا تفریح را انگیزه خود عنوان می‌کنند، اما در ادامه یکی از آنها خود را دانشجو معرفی می‌کند و می‌گوید، او از آینده ما خبر داشت، حرف‌هایی که می‌زد درست بود، مثلا برخی علایق و دغدغه‌های مرامی‌دانست.

به فاصله کمی سراغ مرد دیگری می‌رویم که او نیز لحظه‌ای پیش به یکی دیگر از رمال‌ها مراجعه کرده بود؛ وقتی علت مراجعه‌اش را سوال می‌کنم، می‌گوید، گرفتار هستم و از شهرستان به تهران آمده‌ام. دنبال یک کلاهبردار می‌گردم که همه زندگی‌ام را برده است. گفتم شاید یکی از این‌ رمال‌ها کمکم کند.

وقتی می‌پرسم آیا کمک زن رمال موثر بود، می‌گوید: قرار شد فردا با مراجعه به استادش، جای فرد کلاهبردار را به من بگوید و 200 هزار تومان بگیرد. امروز فقط 10 هزار تومان به او دادم.

از او دور می‌شوم و در شگفتم که چگونه او از یک کلاهبردار به کلاهبردار دیگری پناه آورده است.

در حالی که دامنه این بساط هر روز در گوشه و کنار شهر گسترده‌تر می‌شود و مراجعه‌کنندگان به این افراد نه‌تنها پول و سرمایه خود را از دست می‌دهند، بلکه با عمل کردن به توصیه‌های آنها برای مداوای بیماران لاعلاج، با مشکلات بسیار جدی‌تری مواجه می‌شوند؛ براستی این دکان‌های شیادی چه زمانی برچیده خواهد شد؟

دستگیر می‌‌کنیم

در این ارتباط سرهنگ غنی‌لو، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی کشور به «جام‌جم» می‌گوید: رمالی و ادعای پیشگویی و تجویز نسخه برای حل مشکلات زندگی، در معابر و خیابان‌ها به قصد انتفاع و سودجویی، در قانون از مصادیق بارز کلاهبرداری است. غنی‌لو ادامه می‌دهد: چنانچه این فعل در منظر عمومی باشد، جرم مشهود محسوب می‌شود. بر این اساس همه‌روزه نیروهای پلیس در سراسر کشور بویژه در محل مورد نظر شما (میدان آزادی)‌ دستگیری این شیادان را در دستور کار خود دارند. با این حال این افراد با مشاهده گشت‌های پلیس پا به فرار می‌گذارند که در این میان تعدادی از آنها با تعقیب و پیگیری ماموران، دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی می‌شوند. قضات نیز با توجه به جرم و تکرار آن و نیز وجود یا فقدان شاکی، برای این افراد کیفرخواست صادر می‌کنند و به این ترتیب آنها موقتا تحویل زندان می‌شوند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ناجا می‌افزاید: ولی موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که تعدادی از این افراد پس از مدتی با تحمل کیفر و پرداخت جریمه بار دیگر به سطح شهر برمی‌گردند و جرم قبلی خود را تکرار می‌کند.

سرهنگ غنی‌لو تصریح می‌کند: در این میان آنچه موجب ادامه جرم از سوی این شیادان می‌شود، اعتماد مردم و جهل افراد مراجعه‌کننده به این رمال‌هاست که باید آموزش مردم بخصوص از طریق رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین و با عنایت به عزم جدی پلیس برای مقابله با پدیده زشت رمالی، مرکز فوریت‌های پلیسی 110 آماده دریافت گزارش‌های مردمی برای برخورد با این افراد است.

اختلاف‌نظر

محمدحسین شاملو، مستشار دادگاه کیفری و حقوقدان نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر برخورد با افرادی که در پوشش رمالی از مردم کلاهبرداری می‌کنند، در دستور کار قضات قرار دارد و بیشتر احکام صادره علیه رمال‌ها با استناد به ماده 2 قانون مجازات مرتکبین، ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری است.

وی ادامه می‌دهد: در عین حال میان قضات در ارتباط با احکام افراد رمال اختلاف‌نظر وجود دارد؛ زیرا طبق آیین‌نامه امور خلافی مصوب سال 1356، برای افراد رمال جریمه 500 تومانی در نظر گرفته شده است. در حالی که در ماده یک و 2 قانون مجازات اسلامی بصراحت به اغفال مردم به روش متقلبانه اشاره و مجازات آن نیز تعیین شده است.

شاملو اضافه می‌کند: به اعتقاد من باید سطح آگاهی را در جامعه بالا برد و با ارائه هشدارهای لازم، از وقوع چنین جرایمی پیشگیری کرد.

ناصر صبوری
گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها