تظاهرات شیعیان بحرین از روز دوشنبه ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. در جریان حمله پلیس به این تظاهرات تاکنون سه نفر کشته‌ شده‌اند. مخالفان خواهان حقوق اساسی، آزادی بیان، لغو شکنجه و سهم بیشتر در قدرت سیاسی هستند.
کد خبر: ۳۸۵۹۹۳

تظاهرات مخالفان دولت در بحرین به مرکز منامه، پایتخت این کشور کشیده شد. نزدیک به 4000 نفر از معترضان در مرکز منامه بر علیه دولت و نحوه‌ برخورد پلیس دست به تظاهرات زدند. اعتراض‌ها پس از آن بالا گرفت که مراسم سوگواری برای کشته‌شدن یکی از مخالفان در روز دوشنبه، مورد حمله پلیس قرار گرفت. این حمله نیز به کشته‌شدن یکی دیگر از معترضان منجر شد.

بر خلاف سایر امیرنشین‌های خلیج فارس، اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند. حکومت این کشور اما  در دست اقلیت سنی است و تبعیض در مورد اعمال می شود.

تفاوت‌ها وشباهت‌ها با مصر

گرچه برخی از معترضان می‌گویند که با الهام از رویداهای مصر دست به اعتراض زده‌اند و تا رسیدن به نتیجه‌ای مشابه آرام نخواهند نشست، ولی در عمل، اعتراض‌ها اغلب علیه تبعیض‌های یادشده است و بیشتر اهدافی مبنی بر اصلاحات بیشتر و تامین مشارکت سیاسی برای اکثریت شیعه را دنبال می‌کند. در این باره، نبیل رجب از مسئولان «مرکز حقوق بشر  بحرین» به خبرنگار شبکه اول تلویزیون آلمان گفته است: « هدف معترضان براندازی رژیم بحرین نیست و کسی هم قصد تکرار حوادث اخیر مصر را ندارد. مقصود معترضان حقوق بشر و آزادی بیان بیشتر است و  می‌خواهند که بساط شکنجه برچیده شود.»

با بالا گرفتن موج اعتراض‌ها در مصر و تونس، پادشاه بحرین نیز در نگرانی از بروز وضعیتی مشابه به توزیع پول در میان اهالی دست زد. به هر بحرینی «به مناسبت دهمین سالگرد تصویب قانون اساسی جدید کشور» مبلغی بیش از 2500 یورو داده شد. اما اعتراض‌های اخیر تاکیدی بر این واقعیت است  که صرفاَ مشکلات مالی انگیزه‌های آنها نبوده است.

اعتراض‌هایی سابقه‌دار

سال گذشته نیز بحرین شاهد اعتراض‌های شیعیان مخالف بود. حکومت با موجی از دستگیری به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد.

شیعیان در مجلس بحرین بیش از همه از سوی «جمعیت وفاق ملی» نمایندگی می‌شوند که نیمی از کرسی‌ها را در اختیار دارد. این تشکل اما اکنون در اعتراض به رفتار پلیس با مخالفان جلسات مجلس را بایکوت کرده است.

بحرین در میان کشورهای عرب خلیج فارس از کمترین ثبات سیاسی برخوردار است. این جزیره سلطان‌نشین 706 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت آن به یک میلیون نفر می‌رسد. با توجه به حضور ناوگان پنجم آمریکا در بحرین، این کشور اهمیت استراتژیک برای واشنگتن دارد.

دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها