در شرایطی که پنج محوطه تاریخی منطقه «ناپاتان» استان «میرو» کشور آفریقایی سودان، با آثاری از دو تمدن «ناپاتان» و «میرویتیک»، در سال 2003 به عنوان تنها محوطه تاریخی این کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، کارشناسان شرایط این میراث جهانی را بحرانی اعلام کرده‌اند.
کد خبر: ۳۸۵۷۶۴

 به گزارش ایسنا، اکنون محوطه تاریخی منطقه «ناپاتان» توسط قاچاقچیان با دستگاه‌های مدرن کاوش شده و آثار تاریخی آنها تاراج می‌شوند که این امر احتمال قرارگرفتن محوطه‌ها‌ی تاریخی ناپاتان در فهرست میراث جهانی در خطر سازمان «یونسکو» را در جریان اجلاس آتی این سازمان که در «بحرین» برگزار خواهد شد، قوت بخشیده است.

مردم تمدن «ناپاتان» بین سال‌های 900 تا 270 پیش از میلاد و مردم تمدن «میرویتیک» بین سال‌های 270 پیش از میلاد تا 350 بعد از میلاد در این منطقه که در 60 کیلومتری دره نیل قرار دارد، زندگی می‌کرده‌اند.

در محوطه تاریخی برجای مانده از این دو تمدن، بناهایی باستانی مانند مقبره‌هایی هرم‌گونه و یا غیر هرمی، معابد، بناهای زندگی شهری و قصرهای زیبا خودنمایی می‌کنند که هر انسانی با دیدن آنها به یاد هرم‌های مصر می‌افتد؛ ولی تنها تفاوت این است که هرم‌های مصر شهرت جهانی دارند، اما کم‌تر کسی از هرم‌های سودان خبر دارد.

هرم‌های میرو در 200 کیلومتری شمال شرقی شهر خارطوم ـ پایتخت سودان ـ واقع شده و هزاران سال پیش توسط مردمی که نخستین تمدن را کنار رود نیل تأسیس کردند، ساخته شده‌اند.

فراعنه سازندگان این هرم‌ها که از آنها به‌عنوان فراعنه سیاه» نام برده می‌شود تا سال 350 میلادی به حکومت خود ادامه دادند و هزاران اثر تاریخی ارزشمند را ساختند که بخش اعظم آنها ناشناخته و در خطر نابودی‌اند.

منطقه میرو بیش از 100 هرم دارد که همه آنها از نظر اندازه، بسیار کوچک‌تر از هرم‌های مصر هستند. بزرگ‌ترین هرم این منطقه حدود 30 متر ارتفاع دارد و با شیب تند با زاویه 70 درجه ساخته شده است. تا به‌حال آثار تاریخی زیادی در این هرم کشف شده‌اند.

این بناها، یادگارهایی از دوران طلایی دو تمدن ناپاتان و مرویتیک هستند که با رسوم مذهبی و فرهنگ عامه مردم این منطقه پیوند خورده‌اند. اکنون مقبره‌های بزرگ این محوطه تاریخی ازسوی مردم محلی، مکان‌هایی مقدس محسوب می‌شوند و مورد احترام آنها هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها