باغ گیاه شناسی نوشهر که دومین باغ اکولوژی ایران به شمار می رود هشتم آبان ماه امسال با مجوز فرمانداری نوشهر و توسط نیروهای سازمان بنادر و کشتیرانی هدف تخریب قرار گرفت و به دنبال آن بخش های قابل توجهی از درختان باغ قطع شد. ظاهرا هدف از این تخریب احداث جاده اختصاصی بندر نوشهر از میان باغ گیاه شناسی بوده است.
کد خبر: ۳۸۵۵۵۸

جلوی این تخریب در همان زمان توسط دادستان نوشهر و با درخواست وزیر جهاد کشاورزی و دستگاه‌های ناظر گرفته شد. اما امروز و در شرایطی که تنها 20 روز به شروع هفته منابع طبیعی مانده است، استاندار مازندران از موافقت وزیر جهاد کشاورزی برای احداث این جاده از میان باغ گیاه شناسی نوشهر خبر داد.

به گزارش مهر،  سید علی اکبر طاهایی افزود: وزیر جهاد کشاورزی با ساخت این جاده موافقت کرد و این طرح باید اجرا شود. طاهایی در عین حال با اشاره به حساسیت‌های موجود برای این جاده عنوان کرد: در ساخت این جاده باید ملاحظات زیست محیطی رعایت شود.

قطع درختان

پیش از این یک عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور از افزایش فشار برای از سرگیری عملیات راهسازی در اولین باغ اکولوژیک خاورمیانه در نوشهر خبر داده بود.

محمد درویش با اشاره به تخریب 70 هکتاری صورت گرفته در دل این باغ، به‌شرح ماجرا پرداخته و گفته بود: با مجوز فرمانداری نوشهر نیروهای سازمان بنادر و کشتیرانی روز هشتم آبان به جای این‌که از کنار این باغ پژوهشی و با ارزش عبور کنند به باور خود کم‌هزینه‌ترین شیوه را انتخاب کرده‌ و با قطع درختان از میان باغ، مسیر را برای ساخت جاده مورد نظر هموار ساختند.

 وی افزود: این باغ ارزش بسیار زیاد علمی و اقتصادی دارد و درختان آن ثبت ملی شده‌اند و حتی سرمایه ملی محسوب می‌شوند و مهم‌تر این‌که جزو میراث ملی ما در اسناد سازمان میرات فرهنگی به ثبت رسیده ولی متاسفانه با نگاهی غیر کارشناسی مسیری که می‌توانست از کنار باغ عبور کند منجر به تخریب 50 هزار درخت و درختچه با ارزش شده است.

درویش گفت: راهسازان می‌توانند با صرف هزینه کمتری خانه‌های کنار باغ اکولوژیک را بخرند و جاده کمربندی را از آن مسیر عبور دهند. وی با اشاره به این‌که قدمت و سن برخی از درختان این باغ حتی به 90 سال هم می‌رسد، گفت: این باغ 54 سال پیش به عنوان اولین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و حتی خاورمیانه پایه‌گذاری شد و بسیار زیبا و جذاب است و نوعی خزانه پژوهشی کشور و موزه ملی تلقی می‌شود.

قطع درختان آق‌قلا

در همین حال، ‌شهرداری آق‌قلا در استان گلستان نیز خبر داده است، یکشنبه شب تعداد زیادی از نهال‌ها و درخت‌ها در جنگل مصنوعی 35 هکتاری واقع در کیلومتر 5 جاده آق‌قلا به روستای یلمه خندان قطع شد.در این پارک جنگلی بیش از 5000 اصله انواع نهال، اکالیپتوس، کاج شیرازی، اقایا جنگلی، سنجد تلخ، اوجا و سایر گونه‌ها کاشته شده است.

شهرداری آق‌قلا اعلام کرد در راستای حفظ حقوق بیت‌المال، از طریق مراجع قضایی و انتظامی در حال پیگیری موضوع است. قطع این درختان در زیباترین پارک جنگلی شمال، موجی از نارضایتی را بین دوستداران محیط زیست و عرصه‌های جنگلی در گلستان ایجاد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها