این هفته دارویی را برایتان معرفی می‌کنیم که برای بیماران آسمی از نان شب هم مهمتر است؛ اما آنچه که مهمتر از شناختن این دارو است، طریقه صحیح مصرف کردن آن است؛ چراکه متاسفانه دیده می‌شود حجم عظیمی از بیماران به دلیل عدم آگاهی از طریقه صحیح مصرف این دارو، از فواید استفاده از آن محروم می‌شوند. سالبوتامول جزو داروهای گشادکننده مجاری هوایی است. این دارو با تاثیر بر عضلات صاف دیواره برونش‌ها هم در پیشگیری و هم در درمان بیماری آسم اثر فوق‌العاده‌ای دارد.
کد خبر: ۳۸۵۲۹۲

متاسفانه دیده شده که بسیاری از بیماران آسمی، خودسرانه بنا به توصیه سایر بیماران اقدام به مصرف اسپری سالبوتامول می‌کنند، بی‌آن‌که بدانند این دارو تنها باید زیر نظر پزشک متخصص و با توجه به روند بیماری با دوز مشخص تجویز شود، در غیر این صورت حتی در هنگام بروز حمله آسم هم شاید نتواند برای بیمار مفید باشد.

مهم‌ترین نکته درخصوص سالبوتامول، مصرف صحیح این دارو است؛ چراکه اگر اصول مصرف این دارو رعایت نشود، اثرات درمانی سالبوتامول هرگز نمایان نخواهد شد و بیمار گمان می‌کند که این دارو برایش مفید نیست.

برای این منظور در اکثر اوقات در هر وعده باید از سالبوتامول دو پاف مصرف کنید و هر پافش هم اصول مصرف خاص خود را دارد. در مرحله بعدی، اسپری را بخوبی تکان دهید و قبل از فشار دکمه آن یک نفس عمیق بکشید و با تمام قوا نفس خود را بیرون دهید و حال قبل از شروع دم بعدی، اسپری را به داخل دهان ببرید و یک پاف به داخل حفره دهان بزنید و سپس بسرعت یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید تمام دارو را به داخل ریه‌های خود وارد کنید. در مرحله بعدی سعی کنید تا 10 بشمارید و سپس بازدم را انجام دهید. دوز بعدی هم باید بدین شکل مصرف شود و البته بهتر است هنگام پاف کردن، بینی خود را بگیرید تا دارو فقط وارد حفره دهان و سپس ریه‌ها شود.

به این نکات توجه کنید

ـ اگر دوز مصرفی خود را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن دارو را مصرف کنید، مگر زمانی ‌که کمتر از یک تا 2 ساعت به دوز بعدی زمان مانده باشد.

ـ در صورتی‌ که از بیماری قلبی و فشار خون بالا رنج می‌برید، به دلیل تداخل اکثر دارو‌های این بیماری‌ها با سالبوتامول، با پزشک معالجتان حتما مشورت کنید.

ـ سردردهای خفیف، سرگیجه، خونریزی از بینی و گرگرفتگی و برخی موارد نه‌چندان مهم، از عوارض این دارو است، ازاین‌رو در صورتی که خیلی این عوارض شدید نیست، نگران نباشید.

ـ دارو را حتما از نور و حرارت محافظت کنید؛ چون بدون آن که متوجه شوید، خاصیت خود را از دست می‌دهد.

دکتر شاهد فدائی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها