تاریخ چیست! عناصر اصلی تاریخ کدام است! آیا «ایمان» مهم‌ترین عنصر حرکت و تحول تاریخ است! آیا «عاطفه» و «احساس» در ساخت تاریخ، دخالت دارد! آیا مفهوم و کلمه‌ای به اسم «اقتدار تاریخی» وجود دارد.
کد خبر: ۳۸۵۲۵۵

آیا مفهوم «بصیرت»، از دل تاریخ، متولد می‌شود. آیا به «تاریخ» یک ملت می‌توان حمله کرد و آن را تحریف یا تخریب یا تحقیر نمود. آیا، بی‌بصیرتی تاریخی، گونه‌ای جدید از کوری و نابینایی فرهنگی است.

آیا نابینایی فرهنگی، بستر شکل‌گیری «ضدتاریخ» است! «ضدتاریخ» چیست؟!«ضدتاریخ»، عبارتست از، قدرت رسانه‌ای ـ فرهنگی‌ای که تلاش می‌کند تا نگاه یک جامعه را به «تاریخ خویش» و «تاریخ ملی» واژگونه نماید. همین که نگاه کردن، واژگونه شد، «ضدتاریخ» تولید می‌شود.

در جهان معاصر و رسانه‌ای امروز که لبریز از نمایش ساحرانه سرعت و پیشرفت و توسعه فناوری‌های پیچیده و پرمصرف است.هیچ تولیدی وحشتناک‌تر، بی‌رحمانه‌تر، سوزاننده‌تر و خسارت‌بارتر از تولید «ضدتاریخ» نیست. زیرا هر تولید بی‌رحمانه و سودپرستانه‌ای، تنها هجومی مودبانه و زیبا به منافع فردی است و کاری با عواطف و احساسات و خیال فردی و «تخیل تاریخی» جامعه ندارد.

در صورتی‌که تولید «ضد تاریخ» تنها و تنها به منظور ویران‌سازی «عواطف فردی» و سپس «احساسات اجتماعی» صورت می‌پذیرد تا با ویرانگری این دو واقعیت پرتحرک جامعه، بتواند «تخیل تاریخی» ملت و جامعه ایرانی را در بستر پذیرش «حمله‌ها ـ هجوم‌ها»ی پی در‌پی و سریالی قرار دهد و بدین‌گونه «تخیل تاریخی» جامعه را از هرگونه توان دفاعی و عاطفی، بی‌بهره نماید و ساخت قدرتمند و مستحکم «تخیل تاریخی» مردم را دچار لرزه و لرزش و ترک و شکستگی سازد.بنابراین «ضد تاریخ» در جامعه انقلابی ایران، در جستجوی یک هدف روشن است.

ایجاد شکست و شکاف در سطح «تخیل تاریخی» سازنده مردم.تمدن غرب، به مفهوم کامل کلمه، همیشه مترصد تولید «ضد تاریخ» علیه تاریخ این سرزمین و «تخیل تاریخی» مردم مسلمان آن از روزگاران سیاه دیرینه شده بوده و بعد از فروپاشی حکومت شاهی و دوستدار ارزش‌های تمدنی غرب و پیروزی انقلاب جهانی آن را تبدیل به مهم‌ترین استراتژی سیاست جهانی تمدن غربی نموده است و بدین ترتیب «تخیل تاریخی» جامعه انقلابی ایران با هجوم گسترده و بی‌پروای تولید «ضد تاریخ»ها در سه دهه گذشته مواجه شده و هم‌اینک در برابر چرخه همیشگی گردبادی از تولید «ضد تاریخ‌»ها قرار گرفته است که گویی گردبادی بی‌پایان و بی‌تمام است.

بی‌تردید «تخیل تاریخی» مردم مسلمان ایران، قدرتمندترین و عاطفه‌آفرین‌ترین «تخیل تاریخی» در میان کشورهاست.

سینا واحد 
جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها