رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به خبر عدم واریز 11 هزار میلیارد تومان به حساب ذخیره و برداشت آن توسط دولت گفت: تمام برداشت‌هاى دولت از حساب ذخیره ارزى بر اساس قانون است. به گزارش فارس، محمود بهمنی با رد برخی اخبار درباره برداشت بیش از حد مجاز دولت از حساب ذخیره ارزی افزود: تمام آنچه که به حساب خزانه کشور واریز می‌شود، به طور دقیق مورد محاسبه قرار می‌گیرد. حساب‌ها کاملا شفاف و روشن است و اصلا چنین ادعایی صحت ندارد و کذب محض است.
کد خبر: ۳۸۵۱۷۴

بهمنی تصریح کرد: بانک مرکزی هیچ‌گاه نمی‌تواند خارج از ضابطه از حساب ذخیره ارزی مبلغی در اختیار دولت قرار دهد. به هر میزانی که دولت ارز در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد، بر اساس قانون و ضابطه می‌توانیم قسمتی از آن را در اختیار دولت قرار دهیم. این‌طور نیست که هر چقدر و به هر میزان که دولت مطالبه می‌کند، بتوانیم ریال در اختیارش قرار دهیم. وی افزود: دولت هم بیش از آن میزانی که در قانون تعیین شده است، از حساب ذخیره ارزی مطالبه نمی‌کند، زیرا این پول متعلق به خزانه کشور وکل مردم است و چنین ادعاهایی صحت ندارد.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیش‌تر در گفت‌و‌گو با فارس در تشریح گزارش دیوان محاسبات مجلس از بودجه 89 گفته بود: دولت باید 2‌/‌11 میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی را به حساب ذخیره ارزی واریز می‌کرد که این کار را انجام نداده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرده بود: براساس این گزارش دولت باید در 3 ماهه آخر سال گذشته و 9 ماهه سال جاری 2‌/‌11 میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی را به حساب ذخیره ارزی واریز می‌کرد که این کار انجام نشده و فعلا در بودجه 89 هزینه شده است. وی در پاسخ به این‌که کسری بودجه تاکنون از چه محلی تأمین شده، گفته بود: در حال حاضر از فروش نفت به قیمت بیش از 65 دلار در هر بشکه تأمین شده زیرا میانگین قیمت نفت در سال جاری هر بشکه 75 دلار بوده که مازاد این رقم به جای واریز به حساب ذخیره ارزی صرف تبدیل به ریال و تأمین بودجه دولت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها