اگرچه جشنواره فیلم فجر متعلق به همه مردم و علاقه‌مندان به سینماست اما سهم سینماگران در این جشن بیش از دیگران است. در واقع آنها مهمان جشنی هستند که میزبان و تهیه و تدارک لوازم این مهمانی با خود آنهاست. بالطبع دیدگاه و نظرات آنها درباره چند و چون جشنواره، شیوه برگزاری آن و سطح کمی و کیفی فیلم‌ها تخصصی و کارشناسی‌تر از دیگران است. محمود گبرلو، منتقد سینما به بی نظمی‌های سالن رسانه‌ها در جشنواره عادت کرده است. او می‌گوید از سال‌های بعد دیگر به این بی نظمی‌ها اعتراضی وارد نیست، چرا که دیگر به قانون جشنواره تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۸۴۷۸۷

او جشنواره بیست و نهم را از لحاظ کمی نسبت به سال‌های پیش پربارتر می‌داند و از لحاظ کیفی به دلیل حضور کارگردان‌های مختلف و فیلم‌هایی با سوژه‌های متنوع و البته حضور پررنگ جوانان فیلم اولی، جشنواره‌ای خوب ارزیابی می‌کند. اما حضور فیلم اولی‌های جشنواره تنها نظرات موافق را در پی نداشته است چراکه پوران درخشنده یکی از داوران جشنواره با حضور فیلم اولی‌ها در جشنواره فجر مخالف بوده و بر این باور است که: «حضور پررنگ کارگردان‌های جوان و فیلم اولی موجب افت کیفی جشنواره شده و یک حضور نامتعارف و غیرمنطقی است.» اما نظر پوران درخشنده در مورد سطح کیفی فیلم‌های حاضر در جشنواره همسو با محمود گبرلو است. او در این باره می‌گوید: «با توجه به فیلم‌هایی که من تاکنون برای داوری در بخش مسابقه دیده‌ام امیدوارکننده بوده و نقاط مثبتی داشته و چشم‌انداز خوبی را برای آینده سینمای ما ترسیم می‌کند.»

فیلم سامان سالور، یکی از فیلم‌های روز گذشته جشنواره بود که واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت. این کارگردان که اهالی سینما او را به خاطر فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» به یاد می‌آورند با اثر جدید خود نتوانست انتظار منتقدان سینما را برآورده کند. محمود گبرلو درباره این فیلم می‌گوید: «فیلم ابراز ارادتی به یک نسل بود که البته کارگردان نگاه چندان مثبتی به آنان نداشت و آنها را بیشتر یک نسل سوخته معرفی کرده بود» اما خود کارگردان، فیلمش را قصه تنهایی آدم‌های جنگ می‌داند و می‌گوید: جنگ یک اتفاق واقعی بود که بر همه مردم تاثیرگذاشت. من هم محصول شرایطی هستم به نام جنگ و در این فیلم سعی کردم تضاد آدم‌ها را نشان دهم.» اما گبرلو معتقد است فیلم با سلیقه جشنواره‌های اروپایی ساخته شده است و ساختار آن برای تماشاگر کهنه و خسته‌کننده است. به گفته این منتقد سینما فیلم از لحاظ تصویربرداری، نورپردازی و قاب بندی از کیفیت قابل توجهی برخوردار است.

اما نقطه مشترک اغلب منتقدان فیلم بازی پرویز پرستویی بود. به اعتقاد گبرلو «سیزده 59» فیلمی «پرستویی محور» است و این بازیگر توانسته است بازی متفاوتی را از شخصیتی تقریبا کلیشه‌ای به تماشاگر خود نشان بدهد. پرویز پرستویی با بازی‌اش در فیلم سالور، یکی از اولین گزینه‌های دریافت جایزه بهترین بازیگری است، اما در همین 3 روز گذشته از جشنواره در کنار نام پرویز پرستویی باید نام مهدی هاشمی را به واسطه حضورش در فیلم «آقا یوسف» علی رفیعی نوشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها