معاون وزیر بازرگانی با تائید احتمال نقدی شدن یارانه شیر ، هرگونه تصمیم‌گیری در این باره را بر عهده کارگروه تحول اقتصادی دولت اعلام کرد.
کد خبر: ۳۸۴۶۵۵

محمود دودانگه در گفت و گو با مهر در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال پرداخت نقدی یارانه شیر به مردم گفت: قرار است که قانون هدفمندکردن یارانه ها در کشور انجام شود و شیر نیز یکی از اقلام یارانه ای در کشور است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی افزود: البته تصمیم گیری نهایی درباره تغییر در روش پرداخت یارانه شیر به عهده کارگروه طرح تحول اقتصادی است و هر تصمیمی باید در آنجا مصوب، نهایی و ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: درباره موضوع پرداخت نقدی یارانه شیر تنها گزینه ها را مطرح کردم. یکی از سناریوها این است که یارانه شیر به شکل هدفمند در اختیار مردم قرار گیرد. این موضوع یکی از گزینه هایی است که می تواند در کارگروه طرح تحول اقتصادی مطرح و روی آن بحث و بررسی شود.

دودانگه تاکید کرد: پرداخت نقدی یارانه شیر تنها یکی از گزینه های مطرح است و ممکن است گزینه های دیگری نیز مطرح باشد؛ اما مسلم آن است که یارانه شیر نیز باید هدفمند پرداخت شود؛ یعنی یارانه ای که هم اکنون به صورت غیرمستقیم در اختیار مردم قرار می گیرد، به صورت مستقیم به آنها پرداخت شده و قیمت شیر واقعی شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر حمایت از تولیدکننده و دامدار با پرداخت یارانه نقدی شیر به مردم، با یادآوری هدفمند کردن یارانه نان در کشور گفت: در موضوع نان نیز همین اتفاق رخ داد. یارانه گندم، آرد و نان 4 هزار میلیارد تومان بود که بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان آن به مصرف کننده و مابقی به تولیدکننده پرداخت می شد. طبیعتا هر بخش یارانه را در سازوکار خود دریافت خواهد کرد و مصرف کننده نیز از یارانه مستقیم متنفع می شود و در مورد شیر نیز این موضوع مطرح است.

با نزدیک شدن به زمان واریز مرحله دوم یارانه نقدی از سوی دولت در 28 بهمن ماه، زمزمه‌هایی مبنی بر واریز مبلغی به عنوان یارانه نقدی شیر به حساب سرپرستان خانوار از محافل دولتی شنیده می شود.

در صورت تصویب نهایی این ایده، دولت یارانه شیر را هم همچون یارانه نان به صورت نقدی به حساب مردم واریز خواهد کرد.

دولت تا سال گذشته بیش از 580 میلیارد تومان به عنوان یارانه شیر - در سال- در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌داد تا این وزارتخانه با ارایه آن به کارخانجات تولیدی، شیر یارانه‌ای در میان مردم توزیع کند.

این درحالی است که در سالجاری، با کاهش یارانه شیر به 480 میلیارد تومان، دولت 100 تومان به قیمت شیر یارانه ای اضافه کرد و قیمت شیر را از 250 تومان به 350 تومان رساند.

هم اکنون وزارت بازرگانی درخواست جدیدی را برای تامین یارانه دو ماه باقیمانده از سال برای توزیع شیر یارانه ای به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارایه کرده است.

هم اکنون یارانه نقدی دو ماهه هر ایرانی - با احتساب یارانه نان- 89 هزار تومان است که پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت تصویب ایده نقدی شدن یارانه شیر، مبلغ یارانه نقدی در مجموع به بیش از 90 هزار تومان به ازای هر نفر افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها