کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گزارش رسیدگی به شکایت جمعی از نمایندگان مجلس از نحوه کار هیات‌رئیسه مجلس درباره طرح یک فوریتی حمایت از تاسیس موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی را منتشر کرد. به گزارش ایرنا، در این گزارش آمده است: به دنبال جلسه سی‌ام خرداد 89 مجلس شورای اسلامی و مذاکرات و مصوبات این جلسه، جمعی از نمایندگان در نامه‌ای از طرز کار هیات‌رئیسه مجلس به کمیسیون اصل 90 شکایت کردند.
کد خبر: ۳۸۴۵۳۳

براساس شکایت نمایندگان طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی که در جلسه علنی هفدهم آذرماه 89 یک فوریت آن به تصویب رسید بدون طی مسیر کمیسیون آموزش و تحقیقات و به استناد ماده 145 آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه سی‌ام خردادماه 89 مطرح و به همراه پیشنهادی سوال‌برانگیز و غیرمسبوق به سابقه در قالب طرح یک فوریتی مصوب 29 اردیبهشت‌ماه 89 و ارجاعی به کمیسیون قضایی و حقوق (کمیسیون اصلی) به تصویب می‌رسد که این نحوه مدیریت جلسه و تصویب طرح مغایر با آیین‌نامه‌های داخلی مجلس و تدبیر رهبر معظم انقلاب درخصوص عدم ورود به موضوعاتی است که پیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن ورود کرده است.

در جمع‌بندی کمیسیون اصل 90 که به امضای محمدابراهیم نکونام، رئیس این کمیسیون رسیده آمده است، هیات‌رئیسه مجلس در مواردی به تکلیف مقرر در ماده 145 ناظر به ماده 102 آیین‌نامه داخلی مجلس عمل نکرده است. در بندی دیگری از این گزارش نوشته شده است: نمی‌توان از کنار این مساله که طرح‌ها و لوایح و نحوه رسیدگی به آنها در کمیسیون یا صحن بشدت تابع زمان مقرر در آیین‌نامه داخلی است، براحتی گذشت و این‌که چرا با وجود شفافیت آیین‌نامه در تعیین محدودیت‌های زمانی این سند وثیق، کمیسیونی چون کمیسیون آموزش و تحقیقات در موضوع مهمی چون طرح یک فوریتی حاضر حدود یک‌سال و نیم از مهلت تعیین شده فراتر می‌رود، امری بسیار قابل تامل بوده و بر هیچ یک از مواد آیین‌نامه بویژه ماده 145 منطبق نیست.

این گزارش می‌افزاید: ضابط اجرای صحیح آیین‌نامه داخلی مجلس خود هیات‌رئیسه است و بر این مسوولیتی که بع عهده گرفته‌اند، بدیلی پیش‌بینی نشده است و این‌که 17 ماه از کوتاهی یک کمیسیون بگذرد و صدایی بلند نشود، زیبنده ما نیست و تاثیر بعد نظارتی مجلس را کاهش می‌دهد.در تاریخ 30 خرداد سال جاری، نمایندگان مجلس ضمن موافقت با وقف اموال دانشگاه آزاد مصوب کردند که تغییرات اساسنامه دانشگاه و مراکز آموزش عالی غیردولتی با پیشنهاد هیات موسس صورت بگیرد. این مصوبه جنجال‌برانگیز مجلس شورای اسلامی چند روز بعد از سوی شورای نگهبان رد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها