150 شهر و 280 آبادی در استان‌های کشور در محاصره سیل قرار گرفته یا گرفتار ریزش بهمن شده‌ بودند

سیل ویرانگر 13 قربانی در استان‌های جنوبی کشور گرفت

وقوع سیل و ریزش بهمن‌ طی 3 روز اخیر در 15 استان کشور جان 13 نفر را گرفت، جاده‌های بسیاری را تخریب کرد و خسارات مالی و اقتصادی فراوانی به مردم و کشاورزان نقاط مختلف وارد ساخت. بنابر گزارش ها ، بارندگی های چند روز اخیر که سراسر کشور را در بر گرفته بود در استان‌های جنوبی و شرقی کشور موجب آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها شد و در استان‌های غربی و شمالی کشور بارش سنگین برف و سقوط بهمن صدها خودرو و سرنشینان آنها را در جاده‌ها گرفتار کرد. این وضعیت موجب شد شهرستان‌های مختلف استان فارس و کرمان شاهد مرگ 12 تن از ساکنان خود باشند، در حالی که صاعقه نیز در استان سیستان و بلوچستان یک نفر را کشت.
کد خبر: ۳۸۴۱۵۴

محمود مظفری، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر روز پنجشنبه اعلام کرد 150 شهر و 280 آبادی در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، فارس، بوشهر، خوزستان، البرز، کردستان، کرمانشاه، لرستان، اردبیل و آذربایجان غربی در محاصره سیل قرار گرفته یا گرفتار ریزش بهمن شده‌اند.وی گفت: نیروهای هلال احمر در این مدت به حدود 50 هزار نفر از افراد واقع در مناطق آسیب‌دیده یاری رسانده و صدها نفر را از خطر مرگ ناشی از سقوط بهمن یا گرفتار شدن در سیل نجات داده‌اند.

کاووس محمودی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان با تایید خبر مرگ 3 نفر در شهرستان‌های سیرجان، کهنوج و رودبار به ایرنا گفت: بیشتر روستاهای منطقه جازموریان در محاصره سیل قرار گرفته‌اند و کار امدادرسانی به آنها همچنان ادامه دارد. براساس آمار موجود تاکنون 7035 خانوار آسیب دیده‌اند.

اما خبرگزاری ایسنا عصر دیروز به نقل از محمد جواد کامیاب، معاون عمرانی استاندار کرمان، شمار قربانیان سیل را در این استان 6 نفر اعلام کرد و گفت که در حال حاضر دسترسی به 80 روستای سیلزده این استان غیر ممکن شده است. همچنین پس از بروز سیل، وقوع سه توفان با سرعت 80 کیلومتر در رفسنجان و 60 کیلومتر در راور و 70 کیلومتر در فهرج عصر پنجشنبه زندگی مردم را مختل کرد و خسارات سنگینی در بخش‌های مختلف به جای گذاشت.

تخریب کامل 5 واحد مسکونی

سیل در شهرستان منوجان کرمان نیز خسارات سنگینی بر جای گذاشت. به گفته فرماندار منوجان، سیل اخیر 1260 میلیون ریال به شبکه آب این شهرستان خسارت وارد کرده است.

جهانگیر تشکری افزود: در حال حاضر آب 10 روستای منوجان قطع است. بر اثر این سیل، به 5 واحد مسکونی 100 درصد و به 120 واحد مسکونی دیگر حدود 50 درصد خسارت وارد شده است. 450 هکتار از زمین‌های زیر کشت زراعی و باغی نیز به طور صد در صد تخریب شده است. 150 راس دام این شهرستان نیز بر اثر بارندگی و سیل تلف شده‌اند. فرماندار منوجان گفت: 13 روستای این شهرستان در محاصره سیلاب هستند که یک نفر نیز کشته شده است. در شهرستان سیرجان نیز بارندگی‌های اخیر 500 میلیارد ریال خسارت بر جای گذاشت.

منصور آبیار، معاون امور عمرانی فرمانداری سیرجان افزود: بارندگی‌های 48 ساعت گذشته در شهرستان سیرجان در بخش‌های کشاورزی، عشایری، محورهای مواصلاتی، راه‌های روستایی و عشایری، برق، بنیاد مسکن و قنات‌ها خسارت به بار آورد. این خسارت‌ها در مناطق زیدآباد، پاریز، ملک‌آباد، آباده و مناطق عشایری است. بخش‌هایی از محورهای سیرجان به شیراز و سیرجان به شهر بابک نیز تخریب شده و برخی شانه‌های جاده و دهانه پل‌ها شکسته شده است. معاون فرماندار سیرجان اظهار کرد: به علت ریزش سقف یک دامداری در روستای مبارکه سیرجان نیز یک نفر جان خود را از دست داده است. آبیار گفت: همچنین سیل اخیر در بخش آب و فاضلاب روستایی موجب خسارت 600 میلیون ریالی به محدوده شبکه آبرسانی روستاهای شمالی شد که به مدت 24 ساعت آب 5 روستای منطقه زیدآباد قطع شد.

معاون عمرانی فرماندار سیرجان در ادامه گفت: 70 واحد مسکونی نیز در روستاهای مختلف بین 70 تا 100 درصد و همچنین 150 واحد روستایی از 25 تا 75 درصد و 250 واحد روستایی نیز 25 درصد خسارت دیده است.همچنین در شهرستان ریگان به 30 واحد آموزشی خسارت وارد آمد و در حال حاضر بیش از 3 هزار دانش‌آموز فاقد مکان آموزشی هستند.به گفته حسین پور، معاون فرماندار ریگان سیل اخیر به 5 خانه بهداشت، 200 دهنه پل و 2 هزار واحد مسکونی خشتی گلی بین 70 تا 100 درصد خسارت وارد کرده است.

با وجود این خسارات، معاون امور عمرانی استانداری کرمان در گفت‌وگویی اعلام کرد که با اقدامات به موقع، دسترسی به تمامی مناطق شهری و روستایی مناطق سیل‌زده استان امکان‌پذیر است.محمدجواد کامیاب افزود: در مجموع، 116 روستا و 14 شهر و بخش بر اثر وقوع سیل دچار حادثه شدند که با توجه به کاهش بارندگی‌ها، روند خدمات‌رسانی به آنها افزایش یافته است.

مرگ یک نفر بر اثر صاعقه

در زاهدان نیز یک نفر از اهالی روستای چاه اسحاق از توابع بخش چاه هاشم این شهرستان بر اثر صاعقه فوت کرد.

رضا مشکی افزود: جاری شدن سیل و تخریب راه‌های مواصلاتی باعث قطع ارتباط 30 روستای دلگان با مرکز شهرستان شده است.مدیرکل اداره راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان نیز در این مورد اظهار کرد: اکنون محور ایرانشهر ـ دلگان ـ زهکلوت و جاده بزمان ـ دلگان که حلقه ارتباط سیستان و بلوچستان با کرمان محسوب می‌شود، مسدود است.ایوب کرد افزود: رودخانه‌های جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل استمرار بارندگی همچنان در حالت طغیان هستند و وضعیت روشنی برای ساعات آینده متصور نیست.

شهرستان خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان نیز از بارندگی‌های اخیر در امان نماند.

علیرضا شهرکی ،‌فرماندار خاش نیز گفت : بارندگی رگباری و جاری شدن سیل در این شهرستان، باعث تخریب و مسدود شدن برخی راه‌های مواصلاتی منطقه «پشت‌کوه» این شهرستان شد و در زمان حاضر ارتباط 80 روستای این منطقه با مرکز قطع شده است.

وی افزود: برخی خانه‌های روستایی بر اثر سیل 10 تا 70 درصد خسارت دیده است همچنین شماری از دام‌های روستاییان شهرستان خاش تلف شد.از سوی دیگر، فرماندار و رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان خاش از نجات یک گروه 10 نفره کوهنوردی که در سرما و برف قله 4050 متری تفتان گرفتار آمده بودند، خبر داد.

سیل در فارس

بر اثر جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های فراشبند، داراب، فسا و جهرم استان فارس 5 نفر کشته و ناپدید شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیر کل ستاد بحران استان فارس گفت: یکی از این افراد راننده لودری است که در شهرستان فراشبند در عملیات بازگشایی جاده حضور داشته و دیگری سرنشین خودرویی است که در شهرستان فسا در سیلاب گرفتار شده بود.

امرالله فاریابی ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در استان بوشهر نیز در مورد خسارت بارندگی های اخیر گفت: براساس برآورد اولیه کارشناسان این مدیریت بارندگی‌های هفته جاری، سیل و طغیان رودخانه 153 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده است.

به دلیل بارش شدید برف و کولاک 2 محور هراز و کندوان طی 2 روز گذشته بسته شده بود، البته عصر دیروز محور هراز بازگشایی شد؛ ولی محور کندوان به دلیل ریزش بهمن و احتمال دوباره ریزش کوه تا اطلاع ثانوی مسدود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها