کد خبر: ۳۸۳۴۱۳

 دکتر علیرضا یزدی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، خاصیت ضدباکتری گیاه آویشن را یادآور شد و افزود: این گیاه در درمان سرفه‌های خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حال حاضر نیز فرآورده‌های مختلفی از آن در داروخانه‌ها موجود است. وی، بوی معطر این گیاه را دلیل بر حفظ خاصیت آن دانست و اظهار کرد: البته استفاده از این گیاه در زنان باردار ممنوع است و در زنان شیرده و کودکان زیر 2 سال نیز باید با احتیاط مصرف شود.

یزدی‌نژاد گیاه ختمی را از دیگر گیاهان موثر در درمان سرفه‌های خشک سرماخوردگی نام برد و اضافه کرد: افراد می‌توانند به‌صورت دم‌‌کرده یا جوشانده از این گیاه استفاده کنند و قرص مکیدنی آن نیز در داروخانه موجود است. وی افزود: البته استفاده از این گیاه یا شکل دارویی آن در افراد دیابتی توصیه نمی‌شود، چرا که استفاده از آن، قندخون را افزایش می‌دهد. این متخصص گیاهان دارویی، گیاه 4 تخم را که ترکیبی از بالهنگ، قدومه شیرازی و صمغ گیلاس و آلبالو است روش دیگری در درمان سرفه‌های خشک معرفی کرد.

تقویت سیستم ایمنی با کتیرا و سرخارگل

وی همچنین گیاه کتیرا و سرخارگل را از گیاهان دارویی نام برد که موجب تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند و افزود: این دو نوع گیاه با افزایش تولید گلبول‌های سفید و تقویت فعالیت گلبول‌های سفید بدن سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. گیاه کتیرا بومی ایران است و در بازار نیز به ‌صورت خشک یافت می‌شود، ولی با توجه به این‌ که سرخارگل بومی ایران نیست به‌ صورت آزاد در بازار یافت نمی‌شود، افراد می‌توانند آن را به‌ صورت قرص از داروخانه‌ها تهیه کنند.

یزدی‌نژاد با اشاره به خاصیت تب‌‌بری گیاه پرسیاوش در درمان سرماخوردگی اظهار کرد: پرسیاوش گیاه حساسی است و با گذشت 6 ماه از زمان جمع‌آوری آن، خاصیت خود را از دست می‌دهد.

دارچین؛ ادویه شفابخش

دارچین در درمان سرماخوردگی، سوء هاضمه و گرفتگی عضلات موثر است.به گزارش ایسنا، در طب سنتی چین از دارچین به عنوان یک سوپر دارو برای درمان مشکلاتی چون سرماخوردگی، سوء‌هاضمه، گرفتگی عضلات و همچنین افزایش سطح انرژی و بهبود گردش خون استفاده می‌شود. به گفته متخصصان، مصرف یک دوم قاشق چایخوری دارچین در روز میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. دارچین با پایین آوردن قند خون و افزایش میزان تولید انسولین در بدن به درمان دیابت نوع دوم کمک می‌کند. دارچین خاصیت ضد قارچی دارد و هاگ قارچ‌ها نمی‌توانند در محیطی که دارچین هست، تکثیر شوند. این ادویه همچنین تکثیر سلول‌های سرطان‌های خون و غدد لنفاوی را کاهش می‌دهد.

دارچین از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند، ترکیب دارچین با عسل نیز برای بهبود درد آرتریت مفید است. بعلاوه افزودن دارچین به غذا مانع از رشد باکتری‌ها و فاسد شدن غذا می‌شود و می‌توان از آن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی غذا استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها