رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اقدامات انجام شده، جهت حرکت خطوط کشتیرانی از بنادر جنوبی خلیج فارس به بنادر ایرانی منتقل می‌شود و بنادر شهید بهشتی و چابهار در جابه جایی کالا از کشتی به کشتی یا وسیله نقلیه دیگر نقش اصلی را ایفا خواهند کرد.
کد خبر: ۳۸۲۸۳۷

به گزارش ایرنا سید عطاءالله صدر در نشست خبری که عصر یکشنبه برگزار شد، افزود: پیش از این استفاده از بنادر غیر ایرانی با تخفیف‌هایی همراه بود و با توجه به مصوبه دولت مقرر شد جابه جایی کالا از کشتی به کشتی یا وسایل نقلیه دیگر در بنادر ایران از 25 تا 30 درصد تخفیف برخوردار شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با تمهیدات اتخاذ شده 15 خط مهم کشتیرانی با پایانه اپراتور شهید رجایی برای نقل و انتقال کالا قراردادهایی منعقد ‌کرده‌اند.

معاون وزیر راه وترابری در این نشست که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، گفت: حدود 93 درصد از صادرات و واردات کشور از طریق بنادر و دریا انجام می‌شود که نشان دهنده نقش و اهمیت حمل و نقل دریایی در توسعه اقتصاد کشور است.

صدر با اشاره به این‌که اغلب اهداف برنامه چهارم توسعه در بخش بنادر و دریانوردی محقق شده است، افزود: ظرفیت بنادر بیش از 100 درصد اهداف رشد داشته به نحوی که ظرفیت کانتینری به چهار میلیون و 400 هزار تی.ایی.یو افزایش یافته است.

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری خصوصی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس کرانه‌های بنادر در برنامه چهارم توسعه 350 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه ادامه داد: ظرفیت ناوگان تجاری با 98 درصد رشد به پنج میلیون و 500 هزار تن رسید و ظرفیت ناوگان نفتکش هم در این مدت1.7 میلیون تن شده که 92 درصد رشد را نشان می‌دهد.

صدر با اشاره به اقدامات انجام شده در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی اظهار کرد: ظرفیت نقل و انتقال در بخش زیرساخت‌ها از 150 میلیون تن به 200 میلیون تن رسیده است.

وی با اشاره به برنامه وزارت راه و ترابری برای تبدیل بندر شهید رجایی به مرکز(هاب)منطقه افزود: علاوه بر این در بنادر شهید بهشتی، امیرآباد، بندر انزلی و سایر بنادر کشور فعالیت‌های توسعه‌ای در حال انجام است به نحوی که ظرفیت بندر شهید رجایی از سه میلیون به شش میلیون teu خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان بناد و دریانوردی ادامه داد: علاوه بر این در حال حاضر گمرک جمهوری اسلامی به صورت 24 ساعته به صاحبان کالا خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به طرح توسعه بندر شهید رجایی اظهار کرد: پس کرانه این بندر با دو هزار و 400 هکتار افزایش دو برابر شده به به حدود چهار هزار و 800 هکتار رسیده است.

وی با اشاره به ارتقا جایگاه ظرفیت بنادر ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون گفت: حجم تخلیه و بارگیری در سال 1357 حدود 17 میلیون تن بود در حالی که این میزان در سال گذشته با رشد 9 برابری به 131 میلیون تن و در9 ماهه سالجاری به 103 میلیون تن رسید.

صدر ادامه داد: همچنین ظرفیت بنادر ایران در ابتدای پیروزی انقلاب 19 میلیون تن بوده که این رقم نیز درحال حاضر به 150 میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر راه و ترابری با بیان این‌که ظرفیت کانتینری ایران در ابتدای اتقلاب 100 هزار تی. ایی.یو در سال بود، اضافه کرد: این میزان درحال حاضر به چهار میلیون و 400 هزار تی. ایی.یو رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها