وزیر ارشاد با تاکید براینکه باید موقوفات بسیار ارزشمند را در سطوح جهانی به ثبت رساند ، گفت: وقف مسئله‌ای نیست که متعلق به گذشته باشد بلکه امروز هم نیاز داریم افرادی که سرمایه‌دار هستند برای انجام وقف و دیگر انفاقات، صدقات و کارهای نیک دیگر پیشگام شوند.
کد خبر: ۳۸۲۷۳۶

به گزارش مهر، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر یکشنبه در همایش «وقف ، احسان ماندگار» گفت: وقف مسئله‌ای نیست که متعلق به گذشته باشد بلکه امروز هم نیاز داریم افرادی که سرمایه‌دار هستند برای انجام وقف و دیگر انفاقات و صدقات و کارهای نیک دیگر پیشگام شوند.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) خانه خدا را ساختند و آن را وقف کردند تا موحدان در اقصی نقاط جهان دور تا دور آن جمع شوند. پیامبر(ص) نیز وقتی وارد مدینه شد مسجد قبا و مسجد النبی را بنیانگذاری کرد. این مساجد اکنون موقوفات مختلفی را در کشورهای دیگر دارند و مسلمانان موقوفات را برای این اماکن ارایه می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به تعبیر مرحوم استاد پیرنیا که معمار معروف مساجد ایران نیز بود، قدیمی‌ترین مسجد را مسجد فهرج است که از آن زمان تا کنون مردم همواره برای ساخت اماکن مذهبی و مساجد تلاش می‌کردند.

وی اظهار داشت: همیشه دولتها و حکومتها برای ساخت مساجد و اماکن مذهبی کمک‌هایی می‌کردند. مانند برخی افراد در دوران صفویه. در مقابل افرادی هم بودند که به موقوفات کم لطفی داشته و به وظیفه خود عمل نمی‌کردند مانند نادرشاه که به این مسایل توجهی نداشت. شاید قتل او هم نتیجه همین بی‌توجهی‌ها بود.

حسینی افزود: همه انسان ها این دنیا را ترک می‌کنند اما برخی نامشان به نیکی باقی می‌ماند در هر صورت در اسلام تاکید شده که انسان‌ها نه تنها تعرضی به اموال نداشته باشند بلکه مال خود را انفاق کنند تا سرمایه‌ای شود برای محرومین و گسترش عدالت در جامعه.امروز شاید هیچ مدرس، عالم و دانشمندی نباشد که مدیون موقوفات نبوده باشد چون بالاخره یا در مراکزی تحصیل کرده یا از امکاناتی استفاده کرده که خیرینی آنها را وقف کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در قرن 8 هجری قمری کسانی مانند خواجه رشید‌الدین وقف‌نامه‌ای را تنظیم کردند که همه امور وقفی در آن آورده شده است. از محل اسکان اساتید و مهمانان گرفته تا بازار و حمام و... این وقف‌نامه یکی از وقف‌نامه‌های ارزشمندی است که دانستن درباره آن برای بسیاری از مردم ارزشمند است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌افرادی مانند مهندس افضلی پور که اهل تفرش است بررسی کرد و دید که در استان کرمان یک مرکز دانشگاهی نیاز است بنابراین مرکز دانشگاهی شهید باهنر کرمان را بنیان‌گذاری کرد. این نمونه و نمونه‌های دیگر موقوفات ارزشمندی هستند که باید معرفی شوند تا مردم بدانند چگونه یک فرد منشاء این همه خیر و برکت شده است.

حسینی افزود: موقوفات از این دست که از آنها به عنوان موقوفات ارزشمند یاد می‌شود باید توسط دوستان در سازمان یونسکو به ثبت جهانی برسد تا مردم کشورهای مختلف بدانند که روحیه انفاق در ایرانیان از دیرباز وجود داشته است.

همایش «وقف ، احسان ماندگار» به منظور تجلیل از واقفین، خیرین، متولیان و خادمین بقاع متبرکه امروز دهم بهمن ماه در سالن وزارت کشور برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها