رژیم صهیونیستی همچنان به تغییر هویت اسلامی و عربی بیت‌المقدس ادامه می‌دهد

محکومیت اقدام صهیونیست‌ها در تخریب هتل شفرد

تخریب مقر مفتی اسبق بیت‌المقدس معروف به هتل شفرد در منطقه الشیخ جراح در مرکز بیت‌المقدس، با محکومیت گسترده عربی، بین‌المللی و فلسطینی روبه‌رو شد. تخریب این هتل که مقر امین الحسینی، مفتی اسبق بیت‌المقدس بود، روز یکشنبه و در ادامه فراهم‌سازی مقدمات احداث یک منطقه شهرک نشین یهودی صورت گرفت. مدت‌هاست رژیم صهیونیستی بدون توجه به انتقادهای بین‌المللی یا اعتراض گروه‌های فلسطینی به تغییر هویت بیت‌المقدس دست زده و طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده هرروزه بخش‌هایی از آثار و بناهای اسلامی این شهر را تخریب می‌کند تا برجای آنها شهرک‌های صهیونیستی بسازد. پافشاری این رژیم بر ادامه ساخت و سازها در کرانه باختری و بیت‌المقدس موجب شد گفت‌وگوهای سازش که با میانجیگری آمریکا از 2 ماه پیش آغاز شده بود، متوقف شود.
کد خبر: ۳۷۹۲۷۵

واکنش منفی

در واکنش به اقدام جدید صهیونیست‌ها، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اقدام دشمن صهیونیستی در تخریب این هتل به عنوان یکی از آثار باستانی بیت‌المقدس و به منظور زمینه‌سازی برای ساخت 20 واحد مسکونی برای صهیونیست‌ها به جای آن و یهودی‌سازی این شهر را محکوم می‌کنیم. نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تصریح کرد: اسرائیل با تخریب هتل شفرد در بیت‌المقدس شرقی هرگونه احتمال بازگشت به مذاکرات صلح را پایان داد. ابوردینه گفت: اسرائیل با نابودی این هتل تمامی تلاش‌های آمریکا را نابود کرد. وی ادامه داد: اسرائیل حق ساخت و ساز در هیچ بخشی از بیت‌المقدس شرقی یا هیچ بخشی از اراضی فلسطینی اشغال شده در سال 1967 را ندارد.

از سوی دیگر اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر منتخب مردم فلسطین، منهدم کردن هتل تاریخی شفرد در منطقه شیخ جراح را محکوم و تاکید کرد همه تلاش‌ها برای تغییر نشانه‌های قدس موفق نخواهد بود و حقایق تاریخی هرگز تغییر نخواهند کرد. وی از کشورهای عربی و معمر قذافی، رئیس دوره‌ای اجلاس سران اتحادیه عرب خواست برای آنچه در قدس اشغالی به وقوع می‌پیوندد تشکیل جلسه فوری دهند. همچنین اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی ضمن محکوم کردن این اقدام، عنوان کرد: تخریب هتل شفرد نقض علنی قوانین بین‌المللی و کنوانسیون 4 ژنو است که دولت اشغالگر را از تغییر آثار اراضی تحت اشغال باز می‌دارد. ناصر جوده، وزیر امورخارجه اردن و حسام زکی سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز ضمن محکوم کردن این اقدام از جامعه جهانی خواستند با هدف توقف فوری اقدامات یکجانبه اسرائیل وارد عمل شوند.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، این اقدام را تحولی دردآور و ناراحت‌کننده خواند و گفت: چنین اقداماتی تلاش‌های صورت گرفته در جهت برقراری صلح را ناکام می‌گذارد. همچنین کاترین آشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و اعلام کرد: شهرک‌سازی‌ها غیرقانونی است و براساس قوانین بین‌المللی نمی‌تواند ادامه پیدا کند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بر سیاست این اتحادیه مبنی بر این که بیت‌المقدس شرقی جزئی از خاک فلسطین است، تاکید کرد.

اما رژیم صهیونیستی بدون توجه به این محکومیت‌ها همچنان در پناه حمایت‌های بین‌المللی به یهودی‌سازی قدس ادامه می‌دهد. به طوری که منابع فلسطینی می‌گویند اخیرا این رژیم اقدام به نصب نشانه‌های یهودی بر سر در برخی از دروازه‌های مسجد الاقصی کرده است. براساس گزارش‌ منتشره توسط سازمان اوچا، رژیم صهیونیستی طی یک هفته (15تا21دسامبر) پس از تخریب 16خانه مسکونی در سه محله قدس شرقی 30 فلسطینی را از این شهر بیرون کرد. درخبرهای دیروز آمده بود که در اعتراض به تداوم شهرک‌سازی‌ها، 165 استاد صهیونیستی تدریس را تحریم کرده‌اند.

حمله هوایی به غزه

دریک تحول دیگر گفته می‌شود جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی بامداد دیروز (دوشنبه) در 3 نوبت شهرهای غزه و خان یونس در نوار غزه را بمباران کردند که به زخمی شدن 2 نفر و وارد آمدن خسارت‌های زیاد به اهداف بمباران شده انجامید. براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، بالگردهای نظامی ارتش عبری در فاصله کمتر از یک ساعت 2 فروند موشک را به سمت پایگاه القادسیه وابسته به گردان‌های شهید عزالدین قسام در غرب خان یونس شلیک کردند و صدای دو مورد انفجار در این منطقه شنیده شد. در یک خبر دیگر سیلوان شالوم، معاون اول نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر علیه غزه به لفاظی پرداخت و ادعا کرد ممکن است با تشدید اوضاع، این رژیم به غزه حمله کند. به گزارش فارس و به نقل از رادیو رژیم صهیونیستی، شالوم گفت اگر تشدید اوضاع در مرز غزه ادامه پیدا کند بعید نیست که ارتش عملیاتی نظامی شبیه سرب گداخته (جنگ 22 روزه) اجرا کند. این مقام صهیونیستی اعلام کرد اسرائیل با شلیک موشک‌هایی که از جانب غزه انجام می‌شود با قدرت برخورد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها