استان آذربایجان شرقی با داشتن آثار ثبت شده بسیاری در فهرست آثار ملی، گنجینه‌ای ارزشمند از زیبایی‌ها را در خود جای داده است. به گزارش خبرنگار ما از تبریز، ثبت آثار تاریخی راهی مطمئن و ثمربخش برای حفظ، مرمت و معرفی نمادهای میراث فرهنگی و تاریخی است.پل دختر میانه اولین اثر ثبتی استان آذربایجان شرقی، در روستای آچاچی چای شهرستان میانه است که در دی‌ماه 1310 با شماره ثبتی 87، در فهرست آثار ملی جای گرفته است. بنابراین دی‌ماه، یادآور حضور اولین گروه‌های متخصص تهیه و آماده‌سازی پرونده‌های ثبتی و در نهایت ثبت اولین آثار تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور است.
کد خبر: ۳۷۸۸۶۷

رئیس سازمان فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در بازدید از مسجد کبود و ارگ علیشاه با اشاره به ثبت‌اولین اثر استان در فهرست آثار ملی گفت: پس از این اثر مقبره قرمز یا همان گنبد سرخ مراغه، مقبره مادر هلاکو یا گنبد کبود مراغه، مقبره مجاور مقبره مادر هلاکو در مراغه، گنبد غفاریه و گوی برج مراغه در همین تاریخ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. همچنین محراب مسجد جامع مرند متعلق به دوره ایلخانی با شماره 139 اثر بعدی استان در این فهرست است. به گفته محمدی در همین تاریخ 3 اثر مهم شهر تبریز با شماره‌های 169 ،170 و 171 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند؛ مسجد کبود تبریز با قدمت دوره تیموری، ارگ علیشاه اثر متعلق به دوره ایلخانی و مسجد جامع تبریز که دارای تاریخچه‌ای به قدمت دوره سلجوقی تا قاجار است، آثار ثبت شده مذکور هستند. تراب محمدی افزود: در ماده 2 قانون حفظ آثار ملی مصوب 12 آبان 1309 شمسی آمده که دولت مکلف است از تمام آثار ملی ایران که فعلا معلوم و مشخص است و حیثیت تاریخی یا علمی یا صنعتی خاصی دارد فهرستی تهیه کند و آثار مکشوفه بعدی را هم به این فهرست اضافه کند و پس از تنظیم، آن را به اطلاع عموم برساند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و از شهریور 1310 هیات‌هایی برای شناسایی و تکمیل پرونده و ثبت آثار فرهنگی ـ تاریخی سراسر کشور به مناطق مختلف اعزام شدند که ماحصل یکی از فعالیت‌های این گروه، برگزاری جلسه‌ای در تاریخ 15 دی 1310 و ثبت اولین آثار استان در فهرست آثار ملی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها