قرار است امشب برای چندمین بار در ماه‌های اخیر، رئیس‌جمهور به طور زنده با مردم درباره هدفمند شدن یارانه‌ها سخن بگوید؛ اما با توجه به شرایط موجود این احتمال تقویت می‌شود که زنگ هدفمندسازی یارانه‌ها با این سخنرانی به صدا درخواهد آمد. به گزارش «جام‌جم»، مساله هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم نخستین بار در پیام نوروزی دکتر احمدی‌نژاد مطرح شد. وی در این پیام از برنامه دولت برای تحول در اقتصاد کشور شامل 7 محور اصلاح نظام توزیع، بانکی، مالیاتی، گمرکی، بهره‌وری، ارزشگذاری پول ملی و هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد که بعدها 6 محور دیگر همگی تحت‌الشعاع هدفمندسازی یارانه‌ها قرار گرفت و کمتر سخنی از سایر محورها به میان آمد.
کد خبر: ۳۷۳۸۴۰

در حالی که دولت لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها را پاییز سال 87 تقدیم مجلس کرده بود، به دلیل پیچیدگی‌های لایحه و اختلاف نظرهای موجود تصویب این لایحه در مجلس به نیمه دی ماه سال 88 یعنی بیش از یک سال بعد کشید. از آن زمان تاکنون دولت مشغول زمینه‌سازی برای اجرای این قانون بزرگ و سرنوشت‌ساز است.

قرار است با اجرای این قانون، قیمت حامل‌های انرژی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، آب، برق و گاز طبیعی به گونه‌ای افزایش یابد که در پایان برنامه پنجم، قیمت آنها معادل 75 تا 90 درصد قیمت فوب خلیج‌فارس یا معادل هزینه تمام شده تولید آنها (برای آب و برق) باشد. تحولات چند هفته اخیر همه حاکی از نزدیک بودن زمان هدفمندسازی یارانه‌هاست. پیشتر رئیس‌جمهوری در تاریخ 2 آذرماه امسال در جمع مردم زنجان اعلام کرد: در آینده‌ای نزدیک، توضیحات کاملی ‌درباره هدفمندکردن یارانه‌ها به ملت ایران ارائه خواهد کرد. این در حالی است که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در تاریخ 13 آذر ماه در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه راه و ترابری و صنایع وابسته به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: بزودی با اعلام رئیس‌جمهور، این قانون به مرحله اجرا خواهد رسید.

آمادگی دستگاه‌ها

از سوی دیگر تمام دستگاه‌های اجرایی و قضایی نیز خود را برای آغاز هدفمندسازی یارانه‌ها آماده کرده‌اند. بر همین اساس بانک مرکزی چند روز قبل در نامه‌ مهمی به مدیران عامل بانک‌ها با تصریح به نزدیک شدن موعد اعلام امکان برداشت یارانه‌ها توسط مردم از سوی دولت به آنها آماده‌باش کامل داد. در نامه آماده‌باش بانک مرکزی به بانک‌ها، با توجه به اتمام عملیات واریز یارانه‌های نقدی به حساب متقاضیان و نزدیک شدن به موعد اعلام امکان برداشت این مبالغ توسط دولت، رعایت نکات مهمی مورد تاکید قرار گرفته است. معاون اول رئیس‌جمهور نیز هفته گذشته در 2بخشنامه جداگانه با اعلام نزدیکی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دستورات جدیدی را در مورد کنترل قیمت‌ها صادر کرده بود. واحدهای صنعتی، ‌صنوف تولیدی و توزیعی و همه فعالان بخش خصوصی نیز بی‌صبرانه منتظر مشخص شدن تکلیف اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هستند. در عین حال مسوولان قضایی کشور نیز در اظهاراتی بر همراهی دستگاه قضایی کشور در اجرای این قانون‌ها تاکید کرده‌اند.

ورود به فاز نهایی

اما در آخرین دست از اقدامات دولت برای آماده‌سازی اجرای قانون، وزیر بازرگانی از سنجش آمادگی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه برای تنظیم بازار و بویژه پایش قیمت‌ها به عنوان تکلیف اصلی در فرصت‌های پایانی ورود کشور به مرحله اجرایی قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

به گزارش مهر، مهدی غضنفری با اشاره به این‌که در مرحله ورود به فاز نهایی هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته‌ایم، گفت: تمامی بررسی‌ها برای حصول اطمینان از آمادگی حوزه‌های ستادی، استانی، شهرستانی، اتحادیه‌ها و اصناف برای ورود به مرحله اجرایی قانون هدفمندی یارانه‌ها از طریق پایش زیرسیستم‌ها و زیرمجموعه‌های مرتبط در جلسات متعدد صورت گرفته و به محض اعلام رئیس‌جمهور این وزارتخانه گام‌های عملیاتی را برمی‌دارد.

وزیر بازرگانی ذخیره‌سازی اقلام اساسی به میزان بیش از نیاز، امضای تفاهم‌نامه با اتحادیه‌های صنفی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تدوین بسته‌های حمایتی شامل بسته‌های مدیریت بازار، تامین و توزیع، بازرسی و نظارت، بسته حمایتی واحدهای صنفی، آرد و نان و توسعه تولید نان صنعتی و همچنین راه‌اندازی ستاد بازرگانی هدفمندی یارانه‌ها را از جمله تدابیر وزارت بازرگانی برای ورود به مرحله جدید قانون هدفمندی یارانه‌ها برشمرد.وی تاکید کرد: وزارت بازرگانی با رویکردهایی همچون مداخله حداقلی در بازار، در اولویت قرار دادن نظارت بر بازرسی، استفاده حداکثری و بهره‌گیری کامل از توان تشکل‌ها و نهادهای مدنی و جلوگیری از شکل‌گیری انحصارات در بازار، اقدامات پشتیبانی خود را در اجرای موفق هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌دهد.

غضنفری با طرح این جمله که ایجاد و تقویت حسگرهای بازار برای جمع‏آوری، تحلیل و انعکاس بموقع اطلاعات از مجاری مختلف تامین (تولید و واردات)، توزیع (شبکه‏های مختلف توزیع) و قیمت (در سطوح تولید و عرضه و مصرف‏کننده نهایی) از جمله وظایف وزارت بازرگانی است، ادامه داد: از یک‌سو با مدیریت اطلاعات بازار و از سوی دیگر با به‌کارگیری توان همه بازیگران اصلی در امر بازار از سرچشمه تولید تا محل مصرف از هرگونه سوءاستفاده‏های احتمالی همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‏ها جلوگیری می‌شود. وزیر بازرگانی با بیان این‌که بخش خصوصی در توافقات مختلف خود با وزارت بازرگانی این قول را داده که تا پایان سال قیمت‌ها را ثابت نگه دارد، گفت: ضمن تشکر از این عزیزان، اجرای موفق قانون هدفمندی یارانه‌ها در سایه تعامل با فعالان حوزه بازار بویژه اصناف است و آنان همچون گذشته در کنار دولت خواهند بود.وی با تبیین نقش مردم به عنوان صاحبان اصلی همه این تلاش‌ها، افزود: از آنجا که مردم به دولت منتخب خودشان اعتماد دارند و همواره آگاهانه از تصمیمات بزرگ نظام حمایت کرده‌اند، بدون شک این بار هم با رفتار صحیح اقتصادی و همراهی با دولت و وزارت بازرگانی هرگونه کاستی احتمالی را خودشان بدرستی مدیریت می‌کنند. غضنفری با تاکید بر این‌که وزارت بازرگانی، نهایت تلاش خود را برای ایجاد بازاری آرام برای ورود به مرحله عملیاتی قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام داده، به مردم این اطمینان را داد که با توجه به تعهدات فراگیر همه انجمن‌های تولیدی و اتحادیه‌های پخش کالا و خرده‌فروشی، مایحتاج مردم به میزان کافی در بازار با قیمت مناسب عرضه شود و این وزارتخانه تمام تدابیر خود را برای محافظت از بازار و حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور تاکنون طی چند گفت‌وگوی زنده تلویزیونی و نیز به مناسبت‌های گوناگون بویژه در سفرهای استانی، از اهمیت و ضرورت اجرای این قانون سخن گفته؛ اما بجز دکتر احمدی‌نژاد و چند عضو کابینه، هنوز کسی از زمان دقیق اجرای این قانون خبر ندارد.

شاید گفت‌وگوی امشب رئیس‌جمهور با مردم، زنگ آغاز هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است تا همان‌طور که مسوولان کشور اعلام کرده اند با فرمان او یکی از مهم‌ترین قوانین کشور در زمینه تحول اقتصادی به اجرا در آید. از همین رو صاحب نظران پیش بینی می کنند سخنان امشب دکتر احمدی نژاد با اعلام زمان برداشت وجوه نقدی حاصل از هدفمندی یارانه ها که به حساب بانکی مردم واریز شده است و نیز ، تعیین نرخ تازه حامل های انرژی بویژه بنزین همراه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها