شهرستان رودبار در 2 ماه گذشته، میزبان مهمانانی از سازمان خواربار جهانی «فائو» و سازمان جهانی زیتون بود، مهمانانی که به منظور بررسی توانمندی‌های رودبار برای تبدیل به سومین کلکسیون جهانی زیتون از باغ مادری زیتون علی‌آباد رودبار بازدید کردند.
کد خبر: ۳۷۲۱۸۷

 به گزارش واحد مرکزی خبر، این باغ 17 سال پیش به عنوان محلی برای تولید قلمه گونه‌های مختلف زیتون در کشور در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بازدید نماینده فائو برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های باغ مادری علی‌آباد انجام شد تا شرایط نامزدی آن برای کسب عنوان کلکسیون جهانی زیتون فراهم شود.

اردشیر روحی می‌گوید: این بازدید بستری فراهم ساخت تا پیگیری‌ها برای دعوت نماینده سازمان جهانی زیتون موسوم به ایران بیشتر فراهم شود.

دکترکابالیارو نماینده سازمان جهانی زیتون نوزدهم آبان امسال برای بازدید از باغ مادری علی‌آباد مهمان رودباری‌ها بود.

این ایتالیایی چند ساعتی از ظرفیت‌ها، امکانات و شرایط جغرافیایی باغ مادری علی‌آباد بازدید کرد و نشستی هم با مسوولان جهادکشاورزی و کارشناس مسوولان زیتون این سازمان داشت.

دکتر کابالیارو پس از این بازدید، تنوع گونه‌ای باغ مادری علی‌آباد، وسعت کشت این باغ، نزدیکی آن به مراکز تحقیقاتی و فرودگاه و نیز قدمت پرورش زیتون در این شهرستان را از ویژگی‌هایی دانست که در انتخاب باغ مادری علی‌آباد برای تبدیل به کلکسیون جهانی، تاثیرگذار خواهند بود.

تاکنون 2 باغ مادری زیتون در اسپانیا و مراکش توانسته‌اند به ترتیب عنوان‌های اول و دوم کلکسیون جهانی زیتون را از آن خود کنند.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: گردآوری ارقام مهم زیتون جهان در ایران برای تشکیل بانک ژنتیکی، سنجش سازگاری این ارقام با شرایط آب و هوایی ایران، فراهم کردن امکان مطالعه و تحقیق بیشتر در زمینه ارقام مطرح و زمینه‌سازی برای تبادل آخرین یافته‌های علمی کلکسیون‌های جهانی زیتون با یکدیگر از مهم‌ترین دلایلی است که ایران را برآن داشته تا در پی عنوان کلکسیون باغ مادری زیتون جهان باشد.

جهانگیر عرب می‌افزاید: این امتیازات کمک می‌کند روند توسعه باغ‌های زیتون در کشور هرچه بیشتر شتاب گیرد.

وی ادامه می‌دهد: استان‌های فارس، گلستان، خراسان جنوبی، لرستان و زنجان هم باغ‌هایی را برای تبدیل به کلکسیون باغ مادری زیتون به وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرده‌اند تا این وزارتخانه در صورت تایید، این باغ‌ها را به کمیته فنی سازمان جهانی زیتون معرفی کند. از میان این باغ‌ها، باغ مادری استان‌های گیلان و زنجان اولویت بیشتری دارد.

وی می‌افزاید: رودبار علاوه بر پیشی گرفتن از 5 رقیب داخلی باید بتواند از پس باغ‌های مادری 6 کشور دیگر هم برآید.

باغ‌های مادری ترکیه، سوریه، لیتوانی، مصر، اردن و تونس رقبای باغ مادری رودبارند.

به گفته مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی نتیجه بررسی‌های کمیته فنی سازمان جهانی زیتون برای انتخاب سومین کلکسیون جهانی باغ مادری زیتون تا خردادماه سال 90 یعنی می ‌2011 میلادی اعلام خواهد شد.

یکی از کارشناسان زیتون سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم با تشریح ویژگی‌ها و امتیازات باغ مادری زیتون علی‌آباد رودبار می‌گوید: این باغ 17 سال پیش در زمینی به مساحت 150 هکتار در جوار روستای علی‌آباد رودبار ایجاد شد تا یکی از الگوهای زیتونکاری در ایران و منبعی برای تامین قلمه زیتون در کشور باشد.

مسعود محمدصالحی با بیان این‌که در این باغ 43 گونه خارجی و هفت‌گونه بومی زیتون نگهداری می‌شود، می‌افزاید: باغ علی‌آباد علاوه بر بهره‌مندی از ذخیره قابل توجهی از انواع درختان زیتون، به امکانات پیشرفته زیتون‌کاری از قبیل استخرهای ذخیره آب، سامانه آبیاری قطره‌ای، چاه عمیق و مرکز تحقیقات و هواشناسی کشاورزی هم مجهز است.

به گفته وی از سال 83 که قلمه‌گیری در این باغ به طور انبوه صورت گرفته تاکنون بیش از 4 میلیون و 400 هزار قلمه به باغداران کشور عرضه شده است.

محمدصالحی قیمت هر قلمه را حدود 300 ریال اعلام می‌کند و می‌افزاید: ارزانی قلمه تنها مزیت وجود باغ مادری علی‌آباد نیست بلکه مرغوبیت نژادی قلمه‌ها و بررسی سازگاری گونه‌های مختلف با محیط طبیعی دیگر مناطق کشور از امتیازاتی است کـه بـاغ مادری زیتون علی‌آباد را از دیگر باغ‌ها متمایز می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با اشاره به دیگر امتیازات باغ مادری رودبار برای اخذ عنوان کلکسیون جهانی زیتون می‌گوید: اجرای طرح همکاری‌های مشترک فنی و بین‌المللی که از سال 76 و با مشارکت سازمان خواربار جهانی اجرا شده از دیگر امتیازات باغ مادری زیتون علی‌آباد است.

ایرج بنیادی با بیان این که این طرح در 4 بخش اجرا شده است، می‌افزاید: بخش اول طرح برای ساخت باغ کلکسیون زیتون اجرا و در آن مجموعه‌ای از ارقام برتر زیتون دنیا از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، یونان، آمریکا، فرانسه و سوریه جمع‌آوری شده است.

به گفته وی در این بخش که 6 هکتار وسعت دارد 11 هزار و 120 اصله نهال زیتون غرس شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان نیز ظرفیت توسعه‌یافتگی زمین‌های مجاوراین باغ را دیگر ویژگی باغ مادری رودبار نام می‌برد و می‌گوید: امکان توسعه باغ مادری علی‌آباد از 150 هکتار فعلی به800 هکتار از امتیازات این باغ ویژه است.

اردشیر روحی ادامه می‌دهد: 650 هکتار از زمین‌های مجاور باغ علی‌آباد برای تبدیل به باغ زیتون مناسب است که مقدمات تبدیل آن فراهم شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها