استاندار خراسان اعلام کرد: دولت مسوولیت حادثه نیشابور را پذیرفته و به صورت رسمی از مردم منطقه عذرخواهی می کند.
کد خبر: ۳۷۱۶۲
مهندس حسن رسولی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت : در جلسه هیات دولت ، پس از گزارش کمیته منتخب دولت درخصوص بررسی حادثه نیشابور و پس از بحث و بررسی ها، مصوب شد؛ دولت توسط اینجانب مسوولیت حادثه نیشابور را که متوجه راه آهن است ، بپذیرد و با همدردی مجدد با داغدیدگان از همه آنها به صورت رسمی عذرخواهی کند. به همین دلیل به نیشابور می روم تا عذرخواهی رسمی دولت را به مردم منطقه اعلام کنم . وی خاطرنشان کرد: دولت پیشنهاد وزیران کشور، راه وترابری و اطلاعات را مبنی بر پرداخت خسارت ناشی از حادثه به مردم پذیرفت و مقرر شد خسارت وارده به مردم آسیب دیده و کارکنان و مدیران دولتی بر مبنای روال قانونی ، شرعی و پس از طی مراحل حقوقی و کارشناسی با مسوولیت استاندار خراسان پرداخت شود. از سوی دیگر مدیر روابط عمومی راه آهن گفت : خسارت های جانی و مالی وارده به ساکنان منطقه اطراف ایستگاه راه آهن خیام از طریق استانداری خراسان ساماندهی می شود و راه آهن مسوولیتی در این ارتباط ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا راه آهن محوله های خطرناکی از جمله گوگرد، بنزین ، کود شیمیایی و پنبه را در کنار یکدیگر حمل می کرده است؛ گفت : هیچ یک از محموله های واگن حادثه دیده از نظر طبقه بندی و ضوابط حمل و نقل راه آهن ، تعریف مواد انفجاری نداشتند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: به طور قطع مسوولان راه آهن ، اطلاع نداشتند که اگر کود شیمیایی بر اثر حرارت ذوب و با آب و مواد سوختی مخلوط شود ، موجب بروز انفجار می شود.

بیمه هم مسوولیتی ندارد

سرپرست اداره کل راه آهن خراسان نیز به ایسنا گفت : واگن های باری که در ایستگاه خیام بر اثر آتش سوزی از بین رفتند ، بیمه نبودند. حاجتی تاکید کرد: بیمه در قبال خسارات وارده به مناطق حادثه دیده و افراد بومی از بین رفته مسوول نیست .

دلیلی برای خرابکاری وجود ندارد

همچنین حسن رسولی روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طبق اعلام راه آهن توقف واگن ها در ایستگاه های اصلی و فرعی ، موضوعی متداول است ؛ به طوری که هم اکنون در ایستگاه شهید مطهری بیش از 300 واگن باری متوقف است . وی خاطرنشان کرد: یک تیم فنی اطلاعاتی از همان ساعات اولیه با استقرار در منطقه به جمع آوری اطلاعات در خصوص چگونگی فرار واگن ها پرداخته که براساس اطلاعات به دست آمده 4فرضیه مطرح شده است.

4 فرضیه برای علت حادثه

رسولی گفت : فرض اول ، وجود نقص فنی در سیستم ترمزها و بی دقتی در استفاده از کفشک ها؛ فرض دوم ، سهل انگاری و بی دقتی ماموران مستقر در ایستگاه ؛ فرض سوم ، خطای احتمالی ماموران و نارضایتی در بین یکی از کارکنان ؛ فرضیه چهارم نیز دخالت عوامل بیرونی به معنای خرابکاری است که بیشتر بحثهای سیاسی و امنیتی مطرح می شود. وی با بیان این که هیچ دلیلی برای فرض خرابکاری پیدا نشده است ، علت بروز این شایعه را همزمانی با ایام انتخابات خواند. رسولی خاطرنشان کرد: با بررسی های تیمهای مختلف فنی و اطلاعاتی فرضیه چهارم (خرابکاری) رد شده است و کارشناسان سازمان بازرسی در حال بررسی 3 احتمال بعدی هستند.

قوه قضاییه حادثه انفجار قطار را پیگیری می کند

سخنگوی قوه قضاییه گفت : این قوه ، حادثه انفجار قطار نیشابور و درگیری های بعد از انتخابات در برخی از شهرستان ها را به طور مستمر پیگیری می کند. به گزارش خبرنگار ما، دکتر غلامحسین الهام در جمع خبرنگاران افزود: دستگاه قضایی بلافاصله گروههایی از بازرسی کل کشور را به نیشابور فرستاد که تحقیقات آنان هنوز به جمعبندی نهایی نرسیده است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها