بیش از 40 فیلم ، سریال و تله تئاتر در دهه اول محرم امسال از شبکه های مختلف سیما روی آنتن می رود . پخش این برنامه ها از سه شنبه 16 آذر همزمان با اول محرم با محوریت تبیین ویژگی های نهضت حسینی بر اساس معارف قرآنی و نگاه بصیرت مدارانه و روزآمد به واقعه عاشورا ، از شبکه های مختلف سیما آغاز خواهد شد .
کد خبر: ۳۷۰۹۲۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما ، برنامه های امسال در ساختارهای مستند ، ترکیبی ، میزگرد ، گفتگو ، سخنرانی ، مداحی ، میان برنامه ، کلیپ و همچنین مجموعه های نمایشی و تله فیلم و تئاتر با رویکرد پیام مداری و بازیابی مفاهیم سیاسی – اجتماعی و عبرت های عاشورا پیش بینی شده است .

یکی از رویکرد های پخش برنامه های مستند امسال ارایه تصویر مناسب و درست از جوشش مردم برای عزاداری حسینی در محرم و رونق ، گرمی و شور این محافل همراه با شعور و بصیرت است که پخش زنده عزاداری مردم شهرهای مختلف کشور به ویژه زنجان ، یزد و کرمان در شبکه های یک ، دو و سه از جمله این برنامه هاست.

همچنین علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای استفاده از مداحان جوان کشور ، برای پخش برنامه های ذاکران شاخص اهل بیت (ع) در شبکه های مختلف برنامه ریزی خاصی شده است که بر اساس آن ، پخش مداحی و مرثیه خوانی حاج منصور ارضی از شبکه یک ،‌ حاج محمود کریمی از شبکه دو ، حاج سعید حدادیان از شبکه سه ، حاج صادق آهنگران از شبکه چهار و حاج محمدرضا طاهری از شبکه تهران محور برنامه های عزاداری هر یک از این شبکه ها است. 

بر اساس جدول پخش ویژه برنامه های محرم ، سریال "خون بها" از 14 آذر ، یکشنبه ، سه شنبه و پنجشنبه شب ها و سریال "تا رهایی" نیز پس از پایان این مجموعه از شبکه یک روی آنتن خواهد رفت. این شبکه فیلم های سینمایی " روشنی صبح دم " ، " ریسمان سبز" و " داستان دوست " را برای پخش در روزهای تاسوعا و عاشورا درنظر گرفته است .

بازخوانی عنصر "بصیرت در نهضت امام حسین (علیه السلام)" و واکاوی رفتار شخصیت های آن برهه ، از پیامهای مهندسی شده در برنامه های معارفی سیماست که براساس آن برنامه ریزی گسترده ای برای حضور کارشناسی اساتید حوزه و دانشگاه از جمله آقایان علم الهدی ، ابوترابی ، حسینیان ، رئیسی ، آقا تهرانی ، طائب ، پناهیان ، ‌رحیم پور ازغدی ، حسین شریعتمداری در میزگردها و برنامه های گفتگومحور سیما شده است.

همچنین برنامه " اشک مهتاب" با اجرای فرزاد جمشیدی و پخش گزیده ای از سخنان ماندگار آیات عظام بهجت و دستغیب و همچنین آیت الله جوادی آملی به بررسی عبرت های عاشورا می پردازد .

مستند " حریم ملکوت " ، "با مومنان " ، " میزگرد اشراق" ، برنامه های " درسهایی از قرآن" ، "آسمانی ها" ، " سپیده و مه "، " یادخدا"  و "طرحی برای فردا" و سخنرانی های تحلیلی در خصوص واقعه عاشورا  ، سیمای شبکه یک را سیمای محرمی می کنند.

شبکه دو سیما نیز 2 تله فیلم "فرمانده " و "مقصد" از تولیدات این شبکه و فیلم های سینمایی "به نام خدای حسین" محصول مشترک ایران و بحرین و "حمزه و عباس" محصول مشترک ایران و سودان را برای تاسوعا و عاشورا و همچنین دو سریال 13قسمتی"بچه های مهتاب "و" بچه های تکیه محله ما" رابرای دهه اول محرم مهیا کرده است.

 برنامه "فانوس" هم با اجرای مجریان نوجوان ، ابعاد سیاسی و اجتماعی نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) را برای کودکان و نوجوانان تبیین می کند . این شبکه همچنین با هدف ترویج فرهنگ و معارف اهل بیت (ع) در فضای وب ، در 10 مستند 20 دقیقه ای به بررسی وبلاگ ها و سایت ها ، با موضوع امام حسین ( علیه السلام) می پردازد.

پخش 10 فیلم سینمایی با محوریت نهضت حسینی و همچنین پیش بینی برنامه چالشی "استوا" از برنامه های ویژه شبکه سه در دهه اول محرم است. در این برنامه بحث های جدی و چالشی درباره شبهات قیام حسینی مطرح خواهد شد .

میزگرد " مصباح هدایت" نیز پاسخگوی سئوالات گوناگون در خصوص نهضت حسینی و برنامه "کربلا تا اربعین" ویژه برنامه پاسخ به پرسشهای دانشجویان خواهد بود .

فیلم های سینمایی "سفیر" ، "فرستاده" و "صنم" نیز درشب های تاسوعا و عاشورا نیز از شبکه سه روی آنتن خواهد رفت . همچنین برنامه های "سمت خدا" ، " آبشارعطش" ، " لحظه های بارانی" ، " نجوا" ، " زمزمه عشق" و مستند " محرم در ایران" را در این ایام پخش خواهد کرد.

سخنرانی های مذهبی حجج اسلام علم الهدی ، انصاریان ، خاتمی ، صدیقی ، پناهیان ، نقویان ، میر باقری ، فاطمی نیا و مدیحه سرایی ذاکران اهل بیت نیز در جدول پخش برنامه های این شبکه قرار دارد .

با توجه به ساختار و مخاطبان خاص شبکه چهار ، سخنرانی های کوتاه از علامه جعفری و حضرت آیت الله حسن زاده آملی ، میزگردهای "معرفت" و  برنامه های ترکیبی "نگاه غرب به حماسه کربلا" ، "عاشوراپژوهی" ،  "معرفی کتب محرم" ، "مقتل خوانی" ، "آشنایی با فرهنگ عزاداری درایران و دیگر کشورهای جهان " و "معرفی هنرمندان عاشورایی" ، تدارک ویژه شبکه چهار برای مخاطبان خود است.

هم چنین تله فیلم های "دیگر تنها نیستم" و "ژرفا" ویژه تاسوعا و عاشورا و سریال" معصومیت ازدست رفته" ازاین شبکه روی آنتن خواهد رفت. برنامه "اردیبهشت" نیز در ده روز اول ماه محرم به نقش زنان در نهضت امام حسین (ع) خواهد پرداخت .

شبکه تهران نیز با اعلام پخش 10فیلم سینمایی در دهه اول محرم ، مجموعه نمایشی "شاید برای شما هم اتفاق بیافتد " ویژه محرم و فیلم های سینمایی " توکل" ، " تفاخر" ،" مومو" در روزهای تاسوعا و عاشورا پخش خواهد کرد . میزگرد " تا نیایش" و دو مجموعه "تسبیح فرات" و "درس عاشورا" در قالب سخنرانی مذهبی از برنامه های این شبکه برای دهه اول محرم است .

شبکه تهران همچنین برنامه های " شب های مرثیه " ، "دلدادگان حسینی" ، " حدیث شیدایی"  و پخش مراسم عزاداری در محلات تهران و مناطق مختلف استان را در نظر گرفته است .

شبکه های 3گانه اروپا ، آمریکا ، آسیای جام جم ، برنامه هایی با ساختار مستند ، ترکیبی ، میزگرد و میان برنامه با عناوین "مشک" ، "حسینیه" ، "چکامه " ، " معراج عشق" ، " روشنا" ، "شمیم" و "با کاروان عاشورایی" را برای ایرانیان خارج از کشور تدارک دیده اند.

شبکه آموزش سیما، با مجموعه نمایشی "حماسه کربلا" و تولید و پخش بیش از 3900دقیقه برنامه ویژه محرم ، حال و هوایی عاشورایی خواهد گرفت . 

برنامه های" گل آموز" ، مقتل خوانی" ، " صبحی دیگر" ، "رادیو هفت" ، " مشاعره آیینی " ، " معراج عشق " ، "درس ها و عبرت های عاشورایی " ، " حماسه کربلا" ، "نغمه های عاشورایی " ، " کیمیا" ، " ایران زیبا"و " 7 و 7 دقیقه " نیز با محوریت نهضت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) ازاین شبکه پخش خواهد شد.

با توجه به رویکرد تبیینی و محتوایی برنامه های شبکه قرآن ومعارف ، 6 برنامه ترکیبی ، چهاربرنامه مستند و یک میز گرد به همراه سخنرانی های مذهبی ، بحث های کارشناسی و مداحی در دهه اول محرم از این شبکه روی آنتن خواهد رفت.

برنامه بررسی "کتب عاشورایی" در 60 برنامه 5 دقیقه ای به کتاب شناسی محرم خواهد پرداخت . "حدیث نی" برنامه دیگری از شبکه قرآن و معارف است که درباره خطبه حضرت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) تولید شده است .

ویژه برنامه "پیرغلامان" و فیلم های سینمایی "مسیرعشق" ، "ستاره خضراء" ،"زائرحسین" و "صحرای کربلا" و نیز سریال "شب دهم" دیگر ویژه برنامه هایی شبکه قرآن و معارف سیما برای محرم است .

شبکه مستند سیما که از طریق دستگاه های گیرنده دیجیتال قابل دریافت است ، مستند 13 قسمتی "اهل سوگ " را از اول محرم پخش خواهد کرد.

این برنامه ها در حالی پیش بینی شده است که پخش سریال مختارنامه امسال حال و هوای مناسبی برای ورود به ماه محرم و تحلیل روزآمد واقعه عاشورا ایجاد کرده است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها