دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: لازمه تداوم گفتگوهای ایران و 1+5 کنار گذاشتن راهبرد غلط گذشته است و گفتگو در راهبرد دو مسیره پیشاپیش بی فرجام خواهد بود.
کد خبر: ۳۷۰۷۸۱

به گزارش مهر، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در آستانه برگزاری دور جدیدی از گفتگوهای ایران با گروه 1+5 در جمع خبرنگاران گفت: 15 ماه از گفتگوهای قبل گذشت طرف گفتگو در این 15 ماه در یک راهبرد غلط به اسم فشار مسیری را طی کرد که امروز بی فایده بودن و پرهزینه بودن آن را بیش از همیشه تجربه می کند. حقانیت منطق و حقوق جمهوری اسلامی ایران و غیر قابل انکار بودن ظرفیت های ایران بیش از همیشه روشن است.

وی افزود: در کنار ناکارآمدی پرهزینه بودن، بی فایده و بن بست بودن راهبرد فشار، این راهبرد امروز با رسوایی بزرگی همراه شده است. رسوایی همسویی با تروریسم. اینکه بازرسان آژانس اسامی دانشمندان را اعلام و شورای امنیت آن را در فهرست قطعنامه ها قرار دهد و با اقدام تروریستی در جهت اجرای قطعنامه این دانشمندان هدف قرار گیرند.

جلیلی تاکید کرد: این رسوایی بزرگ برای شورای امنیت است که باید به جامعه جهانی درباره آن پاسخ دهد. ترور نشانه استیصال راهبرد فشار است و ترور شهید شهریاری از یک سو مهر بطلانی است بر راهبرد فشار و از سوی دیگر پشتوانه محکمی برای دفاع از حقانیت حقوق ملت ایران و آرمانهای انقلاب اسلامی است.

وی گفت: ما از این که طرف گفتگو پس از 15 ماه طی مسیر بی نتیجه به این نتیجه رسیده است که به گفتگوها برگردد، استقبال می کنیم اما این را برای ادامه مسیر کافی نمی دانیم و لازمه تداوم گفتگوها کنار گذاشتن راهبرد غلط گذشته است و گفتگو در راهبرد دو مسیره پیشاپیش بی فرجام خواهد بود، همانطور که در گفتگوهای ژنو یک و دو اجازه ندادیم حقوق ملت ایران موضوع گفتگو قرار بگیرد تکرار می کنیم حقوق ایران محفوظ گفتگوهاست و به هیچ عنوان نمی تواند موضوع گفتگو باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت: ایران با آمادگی بیش از همیشه به لحاظ ظرفیت ها و موقعیت خوب منطقه ای، سیاسی و اقتصادی با نشاط، انسجام و اقتدار و منطق روشن وارد گفتگوها خواهد شد. سئوالات و پیشنهادهای روشنی داریم که با صراحت در نامه 15 تیر اعلام کردیم. هر گونه مسیر آینده بر اساس رفتار طرف مقابل تنظیم خواهد شد.

وی در پایان اعلام کرد که امید داریم به خصوص با توجه به نابسامانی هایی که در زمینه های اقتصادی، سیاسی برخی از کشورها با آن روبرو هستند مسیری را انتخاب نکنند که به لحاظ منافع کلوپی از قدرت هزینه های بیشتری را به ملت های خود تحمیل کنند و منافع ملت های خود را از فایده ای که در تعامل با ملت ایران می تواند داشته باشد بیش از این محروم نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها