وزیر علوم با بیان اینکه بنده از ابتدا هم اعلام کرده‌ام که دغدغه دین دارم، گفت: امیدوارم که این مسئله در تمام برنامه‌های دانشگاه‌ها جاری و ساری شود زیرا مقام معظم رهبری هم بر علم توأم با دین تأکید دارند و معتقدند که این علم و ایمان در کنار هم می‌تواند انسان را به مقام آدمیت برساند.
کد خبر: ۳۷۰۵۰۴

به گزارش مهر، دکتر کامران دانشجو در سومین سفر استانی هیئت دولت به استان مازندران در دیدار با اساتید و روسای دانشگاه‌های این استان با بیان اینکه روح آموزش عالی کشور و افرادی که در آن به ملت شریف ایران خدمت می‌کنند همان چیزی است که ملت می‌خواهد، افزود: این همان علم توأم با ایمان است و هر کس که در این مسیر حرکت کند باید حمایت شده و این رویه باید در تمام برنامه‌ها، آیین‌نامه و متون درسی رعایت شود.

وی در خصوص لزوم تسهیل استفاده از امکانات همه دانشگاه‌های کشور اضافه کرد: در حال راه‌اندازی شبکه‌های آزمایشگاهی استانی، منطقه‌ای و ملی در دانشگاه‌های کشور هستیم که دانشگاه‌ها می‌توانند با ورود به این شبکه به راحتی از امکانات موجود یکدیگر بهره‌مند شوند.

دکتر دانشجو با اشاره به اقدام تروریستی اخیر دشمن و شهادت یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: خداوند همیشه  بهترین‌ها را شهید می‌کند و من تنها ذره‌ای از وجود شهید بزرگوار دکتر شهریاری را می‌شناسم و می‌دانم که تمام وجودش عشق به اسلام و امام زمان(عج) بود.خشم مقدس دانشگاهیان از این اقدام دشمن در عرصه جهاد علمی متبلور شده و به آن عینیت خواهیم بخشید.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های ما باید به سمتی بروند که منتظر واقعی تربیت کنند ، افزود: در دانشگاه ‌های ما باید فرهنگ انتظار تدریس شده و دانشگاه نیز سرباز امام زمان(عج) تحویل جامعه بدهد که این کار برعهده اساتیدی همچون شهید شهریاری‌ها و شهید علی‌محمدی‌ها است.

وی اظهار داشت: تاریخ 30 ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که دشمن هر وقت از جایی احساس خطر کرده، همان جا را هدف قرار داده است که نمونه آن در سال‌های ابتدای انقلاب به شخصیت‌های سیاسی برمی‌گردد.

دشمن از ناحیه دانشگاه احساس خطر می‌کند

دکتر دانشجو افزود: دشمن در این خصوص ابتدا از روش تطمیع استفاده می‌کند اگر جواب نگرفت به تهدید رو می‌آورد ، اگر باز هم جواب نگرفت از تطمیع و تهدید در کنار هم استفاده می‌کند و اگر نشد به ترور شخصیت افراد اقدام می‌کند واکنون دانشمندانی مانند شهید شهریاری، شهید علی‌محمدی و یا شهید زنده فریدون عباسی را هدف قرار داده، چون از ناحیه دانشگاه احساس خطر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه خون شهدا دانشگاهیان را بیدارتر و زنده‌تر کرده و به آنها انگیزه مضاعف می‌دهد اظهارداشت: مکتبی که شهادت دارد، اسارت ندارد و همه دعا می‌کنیم که خداوند همه ما جامانده‌های این قافله را به قافله‌سالار آن یعنی امام حسین(ع) برساند و از خون هر کدام از این اساتید، صد، دویست و هزار شهریاری دیگر می‌سازیم.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاهیان پرتلاش‌تر از گذشته در عرصه جهاد علمی حاضر خواهند شد، خاطرنشان کرد: بعد از این خواهیم دید که سرعت پیشرفت‌های علمی کشور به مراتب بیشتر خواهد شد و ملت  ایران سربلندتر از گذشته خواهد بود.

دکتر دانشجو با اشاره به وجود 850 هزار داوطلب در مقطع کارشناسی‌ارشد در کشور اظهار داشت: باید برای این مسئله برنامه­ریزی اساسی صورت گیرد و لازم است که دانشگاه‌های بزرگ کشور در این زمینه حرکت کنند و جذب دانشجو در مقطع ارشد و دکترا را افزایش دهند.

وی افزود: اکنون ظرفیت پذیرش مناسبی در کشور داریم و اعلام کرده‌ایم هر فردی که در مقطع کارشناسی در خارج از کشور تحصیل می‌کند می‌تواند پس از هم‌طرازی تحصیلاتش به داخل کشور منتقل شود و امیدواریم که این زمینه در مقطع کارشناسی ارشد نیز فراهم شود.

رد برخی شایعات در خصوص حذف برخی دروس علوم انسانی

وزیر علوم همچنین با رد برخی شایعات در خصوص حذف برخی دروس علوم انسانی تصریح کرد: 51 درصد از دانشجویان کشور در علوم انسانی تحصیل می‌کنند و لازم است که این بخش ساماندهی شود و آموزه‌های دینی در علم اقتصاد، روانشناسی جامعه شناسی و سایر سرفصل های علوم انسانی وارد شود که کارگروهی در پی انجام این ساماندهی است.

وی با بیان اینکه علوم انسانی هدف را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: نباید نسبت به این علوم بی‌تفاوت باشیم چون دانشگاه ما باید انسانی را تربیت کند که اسلام تعریف کرده است و این انسان باید و نباید اخلاقی، علمی و فلسفی دارد و فطرت او هر چیزی را قبول نمی‌کند.

دکتر دانشجو سردرگمی‌های موجود در جهان را ناشی از ناامیدی از مادی‌گرایی دانست و گفت: جهان به دنبال معنویت است بنابراین ما اکنون نیاز به اساتیدی داریم که در کنار علم و دانش از بن و ریشه به این مسائل اعتقاد داشته باشند که شهید مطهری یک نمونه بارز آن بود.

وی با اعلام این خبر که آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: در این آئین‌نامه مباحث فرهنگی و تربیتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است زیرا معتقدیم این مسائل از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌ها است.

وزیر علوم مباحث مربوط به ارتقای اساتید را از وظایف هیئت‌های ممیزه دانشگاه‌ها خواند و یادآور شد: یقینا اعضای هیئت ممیزه دانشگاه‌ها در این زمینه درست عمل می کنند ولی در این موضوع هم باید تعادل ایجاد شود و به همین دلیل در آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی یک تعادل مناسب بین بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

حمایت از قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها

وی با تأکید بر حمایت از قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: با همت مضاعف به دنبال افزایش ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت در کشور هستیم و بطور مثال دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است.

دکتر دانشجو با بیان اینکه دانشگاه‌ها یک وظیفه بیرونی و یک وظیفه درونی دارند، اضافه کرد: در این خصوص لازم است دانشگاه‌های کشور حرف‌هایی برای جهانیان داشته باشند و با دانشگاه‌های مختلف به خصوص در کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنند.

وی یادآور شد: البته در خصوص واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌ها مطالبی مطرح است که نیاز به بازنگری دارد که این کار هم در جهت تعامل هر چه بهتر و بیشتر با دانشگاه های خارجی در حال انجام است.

وزیر علوم با بیان اینکه باید فرق بین دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های غربی مشخص شود، اظهار داشت: کاملا مشخص است که باید شاخص‌های توسعه و پیشرفت را خودمان در کشور تعریف کنیم که این شاخص‌ها با نگاه‌های موجود در دانشگاه‌های غربی متفاوت است.

دکتر دانشجو در پاسخ به سئوال یکی از اعضای هیئت علمی در خصوص توجه بیشتر به دانشگاه آزاد اسلامی گقت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دو بال آموزش عالی کشوراست و برای دانشگاه آزاد هم تسهیلات آموزشی طبق مقررات اعمال می­شود ولی با این وجود اختصاص رشته‌های جدید به دانشگاه‌ها شرایط خاص خود را دارد و توسعه آموزش عالی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید هدفمند شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها