این اتاق شماست یا کمد آقای ووپی؟

پایان‌ آشفتگی ‌در ‌اتاق‌‌

شما هر چند وقت یکبار دستی به سر و روی اتاقتان می‌کشید؟ از آنهایی هستید که عید به عید سراغ اتاقشان می‌روند یا آنها که با وسواس، هر هفته همه چیز را بیرون می‌ریزند و از نو سرجایش می‌گذارند؟ شاید هم از آن بچه‌های خوب و مرتبی هستید که اصلا از اول همه چیز را مرتب نگه‌ می‌دارند و نیازی به اتاق‌تکانی ندارند؟
کد خبر: ۳۶۹۰۸۳

این دسته‌ سوم که از نوادر روزگارند و چون ما می‌دانیم که بیشتر نسل سومی‌ها برای کمی نظم وترتیب، احتیاج به هل دادن و تشویق دارند، تصمیم گرفتیم این هفته شما را در اتاق ‌تکانی‌تان همراهی کنیم.

این از آن کارهایی است که کلی با نوستالژی و خاطره بازی در ارتباط است. جوان هم که عاشق درست کردن خاطره از همه تکه کاغذها، مناسبت‌ها و اتفاق‌ها. این است که معمولا کشو و کمد و روی میز نسل‌سومی‌ها پر است از چیزهایی که رفتن سراغ‌شان، یعنی غرق شدن در کلی خاطره و ماجرا که ممکن است کار مرتب کردن اتاق را ساعت‌ها به تعویق بیندازد. ولی ما پیشنهادهایی داریم که می‌توانید با استفاده از آنها در کمترین زمان ممکن اتاقتان را مرتب کنید. برای این کار باید 3 گام خیلی کوچک بردارید: حذف کردن، سازماندهی و پنهان کردن!

نگاهی به اتاق بیندازید. احتمالا روتختی هنوز مچاله یا نامرتب است، پس آن را سریع مرتب کنید. بعد نگاهی به کف اتاق بیندازید. هر چیزی که رها و ویلان کف اتاق یا هر جای دیگری افتاده را بردارید و داخل کشوها یا یک جعبه بگذارید. البته این فقط یک مرحله از کار است. وقتی همه چیز از سر راه برداشته شد، باید بروید سراغ کشو و همه چیز را سر جایش بگذارید.

حذف کنید

روزنامه‌های تاریخ گذشته، جعبه‌های مقوایی، ته بلیت‌ها و کارت‌های تبریک قدیمی و خرده‌ریزهای غیر ضروری را دور بریزید‌ (زیاد سخت نگیرید. قرار نیست همه یادگاری‌ها را تا آخر عمر نگه دارید. برای این‌که بفهمید هر چیزی چقدر ارزش نگه داشتن دارد، از خودتان بپرسید آخرین بار کی سراغش رفتید؟ اصلا هر چند وقت یکبار یادش می‌افتید؟ آن وقت می‌بینید که خیلی چیزها را می‌شود دور انداخت).

حالا اگر این حرف خیلی به شما برخورده، باید بگوییم که اگر این چیزها خیلی برایتان مهم هستند، باید فکری اساسی درباره‌شان بکنید. یک آلبوم بخرید. اگر هم خیلی نمی‌خواهید متحمل هزینه شوید، یک دفتر معمولی تهیه کنید و این کارت‌ها، ته بلیت‌ها و یادگاری‌ها را در آن بچسبانید. زیاد احتیاج به خلاقیت و هنرمندی ندارد.

پاک کنید

آینه، پنجره اتاق، کلید، پریزها و خلاصه هر سطحی را که با اثر انگشت‌ها و غبار کثیف شده است، تمیز کنید. برای این کار احتیاج به وسایل پیچیده‌ای ندارید:‌یکی از همان روزنامه‌های باطله را که معلوم نبود برای چه نگه داشته‌‌اید، بردارید و با کمی آب همه‌جا را برق بیندازید. اگر کمی الکل هم داشتید که دیگر عالی می‌‌شود.

مرتب کنید

بایستید! نگاهی دقیق به کل فضای اتاق بیندازید. کتاب‌ها و مدادها و لوازم دور و بر را مرتب کنید. حالا وقتش است چیزهایی را که داخل جعبه یا کشو گذاشته بودید، بیرون بیاورید و مرتب کنید. احتمالا هر چیزی از اول جای مخصوصی داشته که حالا باید برگردد همانجا!

پنهان کنید

چیزهایی را که واقعا ضروری نیست، مثل خرت و پرت‌هایی که گاهی سراغشان می‌روید، کیف‌های سفری که تا قبل از سفر به کارتان نمی‌آید و....در انباری بگذارید.

بخشیدن، کار قشنگی است

یکی از کارهای خوبی که باید بکنید و هم به نفع خودتان است و هم به نفع دیگران، بخشیدن وسایل اضافی است. در اتاق خیلی از هم‌نسلی‌های ما، کلی خرت و پرت و لباس هست که روزی به خیال این‌که به آنها نیاز داریم، خریده‌ایم اما هنوز فرصت و امکان استفاده از آنها را پیدا نکرده‌ایم. مثلا شما که عادت دارید هر دفتر قشنگ و جدیدی را بخرید یا شما که از انواع شال‌ گردن و روسری خوشتان می‌آید و مجموعه بزرگی از آن درست کرده‌اید، حقیقتا چند بار از آنها استفاده کرده‌اید؟ چند روان نویس خوشرنگ دارید که داخل کشو خشک شده‌اند؟ بابا! بردارید اینها را به کسی ببخشید که ممکن است واقعا به آنها نیاز داشته باشد.

غیر از اینها ممکن است کلی وسیله کارکرده اما تر و تمیز داشته باشید که وقتش شده آن را به یک نیازمند بدهید. بلند شوید. فقط کافی است یک دور توی کمدتان را بگردید. این طوری هم جایتان باز می‌شود، هم دل دیگری را شاد کرده‌اید.

جوان خلاق

حالا که اتاقتان را مرتب ‌کرده‌اید، وقت آن است که کمی هم خلاقیت از خودتان نشان بدهید و با چند راهکار ساده کاری کنید که مادر و پدر و احیانا همسرتان به شما آفرین بگویند. جمعه همین هفته برای اجرایی کردن این طرح‌های ساده وقت بگذارید و نتیجه‌اش را ببینید.

کشوها چند برابر می‌شوند

کشویتان را مرتب کنید تا از فضای داخل آن بیشتر استفاده ‌کنید. با استفاده از ورقه‌های نازک پلاستیکی یک جداکننده‌ برای فضای داخل کشو بسازید. این ورقه‌ها را به اندازه مناسب ببرید و آنها را به شکل لانه زنبوری به هم وصل کنید. با این کار فضای کشو از هم تفکیک می‌شود و دیگر لازم نیست برای برداشتن یک لباس بقیه لباس‌ها را زیر و رو کنید. لوله کردن لباس‌ها و قرار دادن آنها به‌طور عمودی کنار هم، به جای تا کردن و قرار دادنشان به‌طور افقی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در اعماق کشوها

یک تخته چندلا را به اندازه نصف طول کشو ببرید و روی 2 نوار چوبی محکم که به دیواره کشو چسبانده‌اید، قرار دهید. برای استفاده می‌توانید تخته را جلو ببرید و از فضای عقب‌تر استفاده کنید.

زیر‌تخت ‌، دنیایی‌ ‌است

کشوهای دراور و میزهای قدیمی را بردارید و روی یک چهارچوب چرخدار قرار دهید. حالا این کشوهای چرخدار را زیر تخت بگذارید. می‌بینید که کلی جای جدید پیدا کرده‌اید.

علی صدوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها