در حالی‌که به عقیده کارشناسان، موضوع ادامه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی مانع اصلی مذاکرات سازش است، منابع دیپلماتیک اعلام کردند نتانیاهو طرح 5بندی آمریکا را که شامل توقف 90 روزه شهرک‌سازی‌هاست، به وزیران کابینه‌اش ارائه کرده است. در طرح آمریکا تعهد شده که تلاش دیگری جهت تمدید مجدد توقف شهرک‌سازی‌ها صورت نگیرد و در مقابل آمریکا نیز متعهد خواهد شد در برابر صدور هر قطعنامه ضدرژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد مقاومت کند.
کد خبر: ۳۶۷۳۵۴

بنابر اعلام کارشناسان، این توافق با هدف ناکام گذاشتن تلاش‌های فلسطینی‌ها برای طرح موضوع توسعه شهرک‌ها در شورای امنیت صورت گرفته است. علاوه بر این، آمریکا نیز 20 جنگنده پیشرفته به ارزش 3 میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی خواهد فروخت. قرار بود این پیشنهادات دیروز در نشست کابینه این رژیم بررسی شود. مذاکرات مستقیم سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی که از دوم سپتامبر (11 شهریور) آغاز شده بود، از اواخر سپتامبر به دلیل ازسرگیری شهرک‌سازی در کرانه باختری به حال تعلیق درآمده است. البته این توقف شهرک‌سازی‌ها بیت‌المقدس شرقی را شامل نمی‌شود. این در حالی است که فلسطینیان می‌خواهند قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین باشد.

در همین رابطه احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات قبل از ترک پاریس تاکید کرد: از مذاکرات خود در واشنگتن به این نتیجه رسیدم که آمریکا وقت بیشتری برای راضی کردن رژیم صهیونیستی در خصوص توقف شهرک‌سازی‌ها نیاز دارد. ضرب‌الاجلی که اعراب به دولت آمریکا در این خصوص اعطا کرده‌اند تا پایان ماه جاری به پایان می‌رسد.

مخالفت فلسطینی‌ها

موضوع توافق بر سر توقف شهرک‌سازی‌ها در حالی بیان می‌شود که گروه‌های فلسطینی همواره بر توقف کامل این روند تاکید داشته‌اند و آن را نقض حقوق فلسطینی‌ها می‌دانند. در همین راستا یاسر عبدربه، دبیر اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف)، از رایزنی‌ با طرف‌های بین‌المللی برای صدور قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی به سبب ادامه شهرک‌سازی خبر داد. وی درباره احتمال وتوی این قطعنامه از سوی آمریکا افزود: واشنگتن نمی‌تواند خواسته جامعه جهانی علیه شهرک‌سازی اسرائیل را نادیده بگیرد. عبدربه ادامه داد: 14 کشور از 15 عضو شورای امنیت آماده اتخاذ تصمیم قوی علیه فعالیت‌های شهرک‌سازی و چپاول اراضی فلسطین به وسیله رژیم صهیونیستی هستند و نوعی اجماع بین‌المللی دراین‌باره وجود دارد.

دبیر اجرایی ساف تاکید کرد: از سرگیری مذاکرات سازش منوط به توقف کامل شهرک‌سازی است و این باید بر اساس قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و نه بر پایه توافق‌های میان آمریکا و اسرائیل باشد.

در همین راستا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در گفت‌وگوی تلفنی با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اظهار کرد: توقف شهرک‌سازی‌ها تنها راهکار برای از سرگیری مذاکرات سازش است. عباس تاکید کرد: سرسختی رژیم صهیونیستی در قبال شهرک‌سازی‌ها و ادامه یافتن آن، عامل اصلی بن‌بست در منطقه است. از سوی دیگر صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطین در گفت‌وگو با روزنامه فلسطینی الایام اظهار کرد: شکست و ناکامی آمریکا در اجبار رژیم صهیونیستی برای توقف شهرک‌سازی‌ها، فلسطین را مجبور می‌کند از آمریکا بخواهد کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 را به رسمیت بشناسد.

ادامه شهرک‌سازی‌ها

واشنگتن در حالی تلاش می‌کند رژیم صهیونیستی را برای توقف شهرک‌سازی‌ها راضی کند که سازمان مخالف با شهرک‌سازی «صلح اکنون» اعلام کرد که از زمان پایان دوره توقف شهرک‌سازی‌ها در 26 سپتامبر تاکنون شهرک‌نشینان ساخت 1649 واحد مسکونی را آغاز کرده‌اند و علاوه بر ‌آن 1126 واحد مسکونی دیگر طی این مدت پی‌ریزی شده است. این سازمان در بیانیه‌ای تاکید کرد که این اقدامات در 63 شهرک یهودی‌نشین که 46 شهرک آن در شرق دیوار حائل رژیم صهیونیستی در کرانه باختری قرار دارند، صورت می‌گیرد.

این بیانیه با استناد به آمار دفتر مرکزی آمار رژیم صهیونیستی آورده است که طی سال 2009 ساخت 1888 واحد مسکونی جدید آغاز شده است. سازمان «صلح اکنون» اعلام کرد، چنانچه ساخت‌وساز‌ها بی‌وقفه با همین شدت ادامه یابد، شهرک‌نشینان یهودی طی 10 ماه آینده ساخت 1574 واحد مسکونی را آغاز می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها