رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران خبر داد: پدیده کشند قرمز در چابهار در یک مرحله موجب تلفات 2 تنی ماهیان شد و این ماهیان اغلب به صورت نیمه جان در ساحل و دریا وجود داشتند.
کد خبر: ۳۶۵۲۸۴

عباسعلی مطلبی درگفت و گو با مهر درباره پدیده کشند قرمز در آب های چابهار اظهار داشت: این ماهی ها توسط صیادان جمع آوری و از چرخه مصرف خارج شدند که تعدادی از آنها برای بررسی به سازمان تحقیقات شیلات ایران ارسال شده است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به عوامل مرگ ماهیان ، گفت: هم اکنون 2 احتمال برای تلفات ماهیان وجود دارد یکی احتمال مسمویت دریا و دیگری تراکم بالای جلبکی و کمبود اکسیژن برای ماهیان که هر دو این احتمالات در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند.

مطلبی درباره این دیدگاه که به نظر می رسد این پدیده یک حمله بیولوژیک باشد، اظهار داشت: این جلبک ها گونه های بومی منطقه چابهار هستند و احتمال بیولوژیک بودن آن وجود ندارد.

وی افزود: در هرمزگان هم شکوفایی جلبک بومی اتفاق افتاده بود که در زمان کوتاهی رفع شد، هم اکنون هم این شرایط در پسابندر چابهار رخ داده است.این پدیده به مرور زمان و با تبادلات آب محو می شود، ضمن آنکه موسسه دائما میزان تراکم جلبک ها را در آب پایش می کند.

مطلبی با تاکید بر تاثیر تغییرات اکولوژیکی در افزایش کشند قرمز در آبهای ایران، گفت: تغییرات اکولوژیکی که بر اثر ورود آلاینده ها و مواد شیمیایی به آب ایجاد شده، زمینه رشد و فعالیت این جلبک ها را ایجاد کرده است.در مرزهای مشترک آبی میزان آلاینده ها و آلودگی ها بیشتر از دیگر قسمت های آب است ، ضمن آنکه خلیج فارس آلودگی بیشتری نسبت به دریای عمان دارد.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران تصریح کرد: جابه جایی آب در دریا بیشترین عامل در ایجاد آلودگی و انتقال عوامل غیر بومی به آبهای ایران است.

در چند روز اخیر شکوفایی پلانکتونی با تراکم بیش از 6 میلیون سلول در لیتر مناطق بریس و پساندر واقع در منطقه شرقی چابهار دیده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها