حلقه‌هایی‌که به‌هم وصل شد تا هابیت‌ شکل بگیرد

سرزمین ‌هیچکس

مدت‌هاست که خبرهای متفاوتی درباره ساخت فیلم «هابیت» بر مبنای داستانی دیگر از تالکین شنیده می‌شود. کتاب هابیت در حقیقت نقطه عطف دوران سوم در جهان تاریخی تالکین است. بعد از ماجراهایی که در هابیت اتفاق می‌افتد، سائورون فعالیت هایش را شروع می‌کند. در این بخش اشتباه‌ها و کارهای نادرست هابیت‌ها که باعث تضعیف حلقه شد، نشان داده می‌شود.
کد خبر: ۳۶۴۵۹۹

با این حال باید گفت هرچه ساخت «ارباب حلقه‌ها» ناگهانی بود و دنیا یک دفعه با پدیده‌ای به این نام روبه‌رو و البته در برابر آن شوک‌زده شد، ساخت «هابیت» در قالب یک فیلم سینمایی دو قسمتی، پیچیده و پر دردسر شده است.

در حالی که 2 شرکت «مترو گلدن مایر» و «نیولاین» قرار است به صورت مشترک این فیلم را تهیه کنند، سرمایه‌گذاری، ابعاد آن، و انتخاب آدم‌های سازنده، به کاری پرپیچ و خم تبدیل شده است. اگر از آخر شروع کنیم بهتر است چون آخرین خبر (البته اگر تا به حال تغییر نکرده باشد) این است که سرانجام پیتر جکسون کارگردان سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» کار ساخت این فیلم را انجام می‌دهد و فیلم در فوریه 2011 یعنی بهمن امسال کلید می‌خورد.

شاید همه این شک و یقین‌ها برای این باشد که جکسون مدتی است خیلی گرفتار است. او به عنوان تهیه‌کننده مشترک «ماجراجویی‌های تن‌تن: راز یونیکورن» پروژه مهم استیون اسپیلبرگ سرش حسابی شلوغ است. این فیلم قرار است سال آینده اکران شود. این در حالی است که قرار است جکسون کارگردانی قسمت دوم این فیلم را هم برعهده بگیرد. اما کمپانی‌های سازنده «هابیت» هم طبق برنامه‌ریز‌هایی که کرده‌اند قصد دارند تا این فیلم را در سال‌های 2012 و 2013 اکران کنند که به این معنی است که کار فیلمبرداری این فیلم باید همین روزها شروع شود.

برای نوشتن فیلمنامه این اثرهم یک گروه قدرتمند بسیج شده بودند؛ پیتر جکسون و فرن والش، فیلیپاب بوینز و گیلرمو دل تورو کار نوشتن فیلمنامه این اثر را با هم انجام داده اند و پس از 2 سال دیگر می‌شود گفت این کار تقریبا به انجام رسیده است. اما رسیدن به این نتیجه از مسیری پرپیچ و خم عبور کرده که به نوعی ریشه در فیلم «ارباب حلقه‌ها» و البته بحران مالی جهانی هم دارد. در حقیقت بحران مالی اولین عاملی بود که شروع این فیلم را که نیم میلیارد دلار باید برای ساختش سرمایه‌گذاری شود، به تعویق انداخت.

و در مرحله بعد، پیتر جکسون که درصد سود حاصل از فروش ارباب حلقه‌ها را از شرکت نیولاین نگرفته بود، به یکی دیگر از عوامل بازدارنده بدل شد. او حتی به دادگاه هم شکایت کرد، اما نتیجه‌ای نگرفت. در حقیقت این شرکت زیر قولش زد و این باعث شد تا پیتر جکسون که با ساخت «ارباب حلقه‌ها» به آرزوی خیلی از کارگردان‌ها جامه عمل پوشانده و نشان داده بود که مردکارهای بزرگ است، وارد یک کار دیگر با این گروه نشود. البته او پذیرفته بود که تهیه کننده «هابیت» باشد و در بخش نوشتن فیلمنامه هم حضور داشته باشد، اما زیر بار کارگردانی اثر نرفته بود.

به همین دلیل،گیلرمو دل توروکارگردان مکزیکی که با ساخت فیلم فانتزی 2 قسمتی «پسر جهنمی» نشان داده بود می‌تواند فیلم‌های جادویی و بزرگ را کارگردانی کند، برای این کار معرفی شد. «هزارتوی پان» هم فیلم دیگر اوست که نامزد دریافت چندین جایزه اسکار شد. اما او هم در بهار امسال انصراف خودش را اعلام کرد. او گفت با وجود این که 2 سال برای نوشتن فیلمنامه وقت گذاشته و کاملا درگیر این داستان و جهان تخیلی آن شده، اما به دلیل سرنگرفتن کار ساخت و طولانی شدن مراحل، از انجام کارگردانی این کار منصرف شده است.

دنیای جادویی تالکین

جان رجینالد تالکین که از او به صورت خلاصه به عنوان جی.آر.آر. تالکین نام برده می‌شود، در سال 1892 به دنیا آمد. او که در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آکسفورد به مدت 8 سال تحصیل کرده بود، 20 سال به عنوان استاد آنگلوساکسون و 14 سال به عنوان استاد ادبیات انگلیسی در همین دانشگاه تدریس کرد. اما دانش او در زبان و علاقه‌اش به خلق زبان‌های تصویری آنقدر وسیع بود که به نوشتن داستان‌های تاریخی، اسطوره‌ای و افسانه‌ای روی آورد. تسلط او به ادبیات آنگلوساکسون، اسطوره‌‏شناسی آلمان، فولکلور فنلاند، کتاب مقدس و اسطوره‌‏شناسی یونان، همه و همه موجب شکل گرفتن این مجموعه‌های پیچیده شد. حاصل این خلاقیت‌ها «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» است که 2 شاهکار کارهای او به حساب می‌آیند.

داستان «هابیت» از آنجا که پیش از «ارباب حلقه‌ها» ساخته شده، از چند نظر ساده‌تر است و پیچیدگی‌ کمتری دارد. در هابیت دنیای جادویی تالکین بیشتر شبیه جادوی دنیای پریان است؛ اشیایی که حرف می‌زنند، آدم‌هایی که غیب می‌شوند یا به شکل موجودات دیگر در می‌آیند و بعضی از کارها خود بخود انجام می‌شود. این جادوها هر چند خیلی طبیعی اتفاق می‌افتند، با دنیای جادویی «ارباب حلقه‌ها» که پیچیده و خبیث است، فرق دارد. اما پیتر جکسون به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان، این‌ها را دست کم نمی‌گیرد و می‌گوید برای ساخت هابیت و کشف دنیای زمین میانه، قصد دارد فراتر از تجربه‌های عادی فیلمسازی حرکت کند و او اظهار امیدواری کرده تا یک بار دیگر با «گاندالف» و «بیلبو» وارد دنیای شگفت‌انگیز تالکین شود و به بخش ویژه تخیل یعنی زیبایی و درام سفر کند.

در سرزمین میانه 2 جهان متفاوت وجود دارد: یکی دنیای عادی و دیدنی و دیگری سرزمین سایه‌ها. در بیشتر داستان، ساکنان این 2 دنیا از چشم ساکنان دنیای دیگر پنهان هستند. سرزمین سایه‌ها از جادو استفاده سیاه دارد و راه رد شدن از مرز یکی و رسیدن به دنیای دیگری، استفاده از حلقه‌های قدرت است. اما در این میان آدم‌هایی هم هستند که می‌توانند در هر 2 دنیا زندگی کنند. تام بامبادیل و الفی به نام فیندل از جمله آدم‌هایی هستند که چون توانایی درک پلیدی‌ها و سیاهی‌ها را بدون افتادن در میان آنها دارند، ساکن هر 2 دنیا هستند. شرکت گلدوین مایر از سال 1969 امتیاز تولید نسخه سینمایی کتاب «هابیت» را خریده و جالب این‌که برای این مساله هم با خانواده و وراث تالکین در کش و قوس حقوقی است. خانواده تالکین مثل جکسون مدعی هستند که درصدی از سود فروش «ارباب حلقه ها» باید به آنها برسد و گلدوین مایر زیر بار این مساله نمی‌رود.

لازم است بدانید در فیلم هابیت هم شاهد حضور همان چهره‌های قبلی هستیم: ویگو مورتنسن یا همان آراگون مشهور ارباب حلقه‌ها اعلام کرده که حتما مایل به بازی در فیلم هابیت هست. البته شخصیت او در هابیت یک حضور ندارد ولی در هابیت دو او هم بخشی از قصه را تشکیل می‌دهد. کریستوفر لی که در نقش «سارامان» بازی می‌کرد هم برای بازی در این داستان اعلام آمادگی کرده و «یان مکلن» بازیگر نقش گاندالف هم گفته هیچ مشکلی با این پروژه ندارد. نقش «اسمیگل» را هم همچنان قرار است «اندی سرکیس» بازی کند. البته قرار است مارتین فریمن بازیگر 39 ساله بریتانیایی نقش بیلبو باگینز قهرمان فیلم را بازی ‌کند و ریچارد آرمیتیج یک بازیگر 39 ساله دیگر بریتانیایی هم در نقش تورین اوکنشیلد رهبر «گروه کوتوله‌ها» ظاهر ‌شود.

این در حالی است که فیلمبرداری ارباب حلقه‌ها 274 روز طول کشید و 15 ماه زمان برد. جالب است بدانید 7 واحد به صورت همزمان در 350 لوکیشن در جزایر شمالی و جنوبی نیوزیلند مشغول فیلمبرداری بودند وحتی ارتش نیوزیلند به کمک گروه آمد تا بخش بزرگی از زمین را بکنند و به مکانی برسند که محل درست اقامت هابیت‌ها باشد. پیتر جکسون هم از طریق ویدئو و تصاویر ماهواره‌ای همه چیز از راه دور در کم‌ترین زمان درمکان‌های گوناگون نظارت می‌کرد. به هر حال به نظر می‌رسد کار شروع پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان دیگر از هفت خوان رستم گذشته باشد.

سال های دور از خانه

کارگردانی فیلم هابیت‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست و نمی‌شود آن را با پروژه‌های دیگر مقایسه کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل این کار این است که شرکت و گروه تهیه‌کننده اثر از ابتدا تصمیم داشتند این کار را در نیوزیلند جلوی دوربین ببرند. این همان مکانی است که برای ساخت «ارباب حلقه‌ها» هم مورد استفاده قرار گرفت و صخره‌های بزرگ و سرزمین‌های گسترده آن، چشم اندازهای فیلم را تشکیل داد و این به معنی حداقل 2 سال دور ماندن از خانه و زندگی و البته پروژه‌های دیگر است. در همین حال اتحادیه‌های بازیگری در سطح جهان، از اعضای خود خواستند تا در فیلم‌های «هابیت» بازی نکنند.
7 اتحادیه بازیگری در آمریکا، استرالیا، بریتانیا و کانادا گفتند تهیه‌کنندگان این دو پروژه سینمایی حاضر به مذاکره با آنها نشده‌اند.

این 7 اتحادیه که زیر چتر فدراسیون بین‌المللی بازیگران هستند، گفتند تعدادی از بازیگران نیوزیلندی سال‌هاست بی‌آن‌که از مزایای عضویت در اتحادیه‌ها بهره‌مند باشند قرارداد امضا می‌کنند و این قراردادها درمورد دستمزدها یا شرایط کار هیچ تضمینی نمی‌دهند. بازیگران نیوزیلندی بابت پخش‌های تلویزیونی در آینده مبلغی دریافت نمی‌کنند و بابت فسخ قرارداد از سوی تهیه‌کنندگان هم پولی نمی‌گیرند. البته جکسون هم در واکنش به بایکوت اتحادیه‌ها با صدور بیانیه‌ای طولانی تهدید کرد تولید «هابیت» می‌تواند از زادگاهش (نیوزیلند) به اروپا منتقل شود.

مازیار متانت

منبع :‌moviestar

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها