روژه فدرر اکنون با سمپراس برابر است و در فاصله‌ای معقول با مک‌انرو قرار دارد

فد‌رر، پیش به سوی آینده

قهرمانی روژه فدرر در تورنمنت بین‌المللی اخیر تنیس داخل سالن استکهلم که یکشنبه‌شب 2 آبان پایان گرفت، نگاه او را به فصل آینده خوش‌بینانه‌تر کرده است. بهتر بگوییم فتح این مسابقات معتبر در سوئد، اعتقاد و باور او را در این زمینه که در فصل بعدی ناکامی‌های فصل رو به پایان را جبران خواهد کرد، راسخ‌تر ساخته است. تنیسور 29 ساله سوئیسی در سال رو به اتمام 2010 گرنداسلم اوپن استرالیا را برای چهارمین بار در عمرش فتح کرد، اما برای تنیس‌باز راست‌دستی که 2 بار در عمرش توانسته است در یک سال 3 گرنداسلم از 4 گرنداسلم موجود را ببرد و با فتح 16 تورنمنت بزرگ چهارگانه رکورددار قهرمانی در این گونه رقابت‌ها است، این میزان برداشت اندک به نظر می‌رسد، بخصوص که حریف بزرگ و اصلی‌اش رافائل نادال اسپانیایی و هر 3 گرنداسلم دیگر را به سود خود خاتمه داد و حالا در 24 سالگی صاحب 9 عنوان قهرمانی در این گونه پیکارها است.
کد خبر: ۳۶۴۰۵۳

پیروزی قاطعانه

فد‌رر مدعی است می‌تواند در سال 2011 گرنداسلم‌های بیشتری از نادال فتح و شرایط و موازنه قدرت را مثل سابق کند و از زیر سایه نادال خارج شود و آنچه هم اینک نیز قطعی است، این که قهرمانی در استکهلم باعث شد فد‌رر
شصت و چهارمین عنوان اولی‌اش را در تورنمنت‌های رسمی بین‌المللی تجربه کند که این برابر با تعداد قهرمانی‌های پیت سمپراس معروف و آمریکایی که 8 سال پیش بازنشسته شد در این رقابت‌هاست. فد‌رر برای رسیدن به این حدنصاب و همسطح شدن با سمپراس، بازیکنی که خودش مدعی است همیشه به وی علاقه داشته و کارش را در دوران اوج وی تعقیب می‌کرده، در فینال تورنمنت استکهلم با قاطعیت و در 2 ست متوالی بر فلوریان مایر از آلمان چیره شد. برتری فد‌رر بر مایر به حدی بود که مسابقه فینال فقط 63 دقیقه طول کشید. فده‌رر قبل از این که وارد تعطیلات 2 هفته‌ای زمستانی شود و سپس تمریناتش را از نو برای فصل آینده و برای حضور در اولین گرنداسلم سال 2011 (اوپن استرالیا)‌ شروع کند، باید در چند تورنمنت دیگر سال 2010 هم شرکت کند. یکی از آنها تورنمنت داخل سالن در باسل سوئیس یعنی شهر زادگاه فد‌رر است و مسابقه مهم‌تر البته رقابت‌های مسترز (اساتید)‌ است که امسال در شهر لندن برگزار می‌شود.

قهرمانی ناب

فد‌رر نه‌تنها از قهرمانی‌اش در استکهلم راضی است بلکه نحوه کار و شکل بازی‌اش را هم در آنجا بسیار می‌پسندد و آن را پایه‌ای برای آینده خود می‌داند و می‌گوید: «سوئد از مهدهای تنیس است و در این تورنمنت کسانی قهرمان شده‌اند که به بزرگان تاریخ تعلق دارند. شیرینی من مضاعف هم هست زیرا این اولین قهرمانی‌ام در استکهلم است و پیشتر هرگز به این توفیق نرسیده بودم.»

فد‌رر در روزهای پایانی امسال بر خلاف بسیاری از سال‌‌های قبلی فعال بوده است زیرا همان‌طور که پیشتر آمد، فتوحاتش در گرنداسلم‌ها کمتر از گذشته بوده و به گونه‌‌ای باید جبران مافات کند. حسن قهرمانی در استکهلم و امثال آن، گرم شدن برای مسترز هم هست. برای تورنمنتی که به طور سنتی بعد از گرنداسلم‌های چهارگانه همیشه مهم‌ترین مسابقه به حساب آمده و در همین راستا آن را گرنداسلم پنجم نیز نامیده‌اند. فده‌رر در هفته قبل از پیکارهای استکهلم در تورنمنت شانگهای هم شرکت جست اما در فینال به اندی مورای اسکاتلندی که در یکی از بهترین هفته‌های عمرش بسر می‌برد، باخته و از قهرمانی دور مانده بود.

همه اینها سبب شده است فده‌رر که اولین نشانه‌های قدرتش در تنیس در سال 2000 رویت شد و نخستین گرنداسلم خود را در سال 2003 در ویمبلدون برد، کارنامه خود را در فصل جاری مشتمل بر 52 برد و 12 باخت کند.

نگاه او به کارنامه‌ها و بردها بسیار فراتر از یک سال صرف و اکتفا به 12 ماه بلکه به تمامی گستره تاریخ است. از آنجا که او 16 گرنداسلم را برده و از سمپراس 14 گرنداسلمی در جدول دارندگان بیشترین قهرمانی در این مسابقات عبور کرده، قانونا او را باید بهترین تنیسور تاریخ انگاشت اما تشدید اوجگیری نادال که به سبب 5 سال جوانتر بودن از فد‌رر ممکن است در چند سال آینده با او برابری یابد و معتقدان به کلاس برتر بیورن بورگ سوئدی و رادلیور استرالیایی اعلام این موضوع و قطعیت در قضیه را غیرممکن ساخته‌‌اند.

با این اوصاف فد‌رر هم ترجیح می‌دهد فعلا خود را از این بحث‌ها مبرا و راحت سازد و تصمیم‌گیری را به تاریخ بسپرد و تا سر حد امکان در جدول دارندگان بیشترین قهرمانی در تورنمنت‌های تنیس بالا بیاید. او مطمئن است که نمی‌تواند به نفر اول فهرست که جیمی کانرز آمریکایی و بازنشسته است، برسد زیرا این تنیس باز چپ دست در دهه‌های 1970 و 1980 در 109 تورنمنت رسمی قهرمان شد. رسیدن به نفر دوم هم که ایوان لندل چک‌تبار با سابقه فتح 94 تورنمنت است بسیار سخت می‌نماید، اما غیرممکن نیست. آنچه محتمل‌تر و در مسیر فد‌رر قرار دارد و او به احتمال قریب به یقین به آن خواهد رسید، رده سوم جدول فوق است که یک تنیسور دیگر آمریکایی همچون جان مک‌انرو با فتح 77 تورنمنت در آن خانه و ماوا کرده است.

فد‌رر در این خصوص می‌گوید: «در سن و سال من (او در مرز 30 سالگی است)‌ باید هر پیروزی را گرامی بدارید، زیرا هرکدام ممکن است واپسین قهرمانی‌تان و یا یکی از آخرین‌ها باشد. شرایط به سرعت تغییر پیدا می‌کنند و ممکن است آنچه امروز به دست می‌آورید، فردا برای شما طلسم و غیرقابل دستیابی شود، بنابراین باید از هر فرصت و امکانی برای کسب قهرمانی‌های تازه بهره گیرید.»

با این وجود در یک سال کم‌ثمر، قهرمانی در استکهلم فقط سومین پیروزی فد‌رر را در سال 2010 تشکیل می‌دهد. او به واقع در حدفاصل اوپن استرالیا و تورنمنت استکهلم تنها در رقابت‌های سین سیناتی آمریکا قهرمان شد.

فدرر در طول سال 2010 در 15 تورنمنت رسمی شرکت کرد اما بیشتر از 7 بار به فینال نرسید که از این تعداد فینال تنها 3 مرتبه قهرمان شد و 4 دیدار نهایی دیگر را واگذار کرد.

حرکت به سمت لندن

فد‌رر باید به مسترز فکر کند. آنجا که هر سال 8 تنیسور برتر فصل گرد می‌آیند و ابتدا در دو گروه 4 نفره و سپس به طور یک حذفی برای قهرمانی در واپسین تورنمنت بزرگسال می‌ستیزند.

تورنمنتی که فد‌رر سابقه چهار بار قهرمانی در آن را دارد و نسخه جدید آن از 30 آبان در پایتخت انگلیس شروع می‌شود و هرچند فلوریان مایر حریف بازنده به فد‌رر در آنجا غایب است و امتیازاتش برای حضور در آنجا کفایت نمی‌کند، اما نادال و سایر رقبای اصلی فد‌رر شامل نوواک یوکوویچ صربستانی و همچنین مورای حاضر خواهند بود. وقایع آنجا و چهار هفته باقیمانده از فصل جاری ثابت خواهد کرد فد‌رر برای سال 2011 در کدام جایگاه ایستاده و چقدر برای آن مقصد و هدف آماده خواهد بود.

سایت S.I / وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها