داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی دارای ساختمان و عملکردی متفاوت از استروئیدها بوده، اما دارای خصلت ضدالتهابی هستند. این گروه دارویی عوارض کمتری داشته و بیشتر از استروئیدها تجویز می‌شوند. داروهایی همچون ایبوپروفن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، پیروکسی‌کام و مفنامیک اسید از این دسته دارویی هستند. این داروها به سرعت در دستگاه گوارش جذب و در کبد دچار دگرگونی شده و در ادرار و مدفوع دفع می‌شوند. به دلیل ویژگی ضددرد، کنترل تب، کاهش التهاب کاربرد وسیعی دارند. اثرات این دسته مشابه با آسپیرین است با این تفاوت که روی پلاکت‌ها اثر نداشته و برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی کاربرد ندارند.
کد خبر: ۳۶۱۴۴۲

عوارض جانبی

تعدادی از عوارض ناشی از این داروها خطرناک بوده و حتی مرگبار است. از این عوارض می‌توان به خونریزی گوارشی، هپاتیت و واکنش‌های حساسیتی اشاره کرد. عوارض دیگری که خطرناک نبوده ولیکن شایع است شامل سردرد، سوءهاضمه، تهوع، استفراغ و یبوست است. ضایعات پوستی در تعدادی از بیماران دیده می‌شود که نیاز به بررسی از نظر علت بروز است و ممکن است نیاز به قطع دارو باشد.

مسمومیت

بیمارانی که اقدام به مصرف میزان بالایی از دارو می‌کنند ممکن است با علائم متنوع و متفاوتی به اورژانس مراجعه کنند. علائم مغزی شامل دوبینی، سردرد و حتی کاهش سطح هوشیاری است. در سیستم قلب و عروق می‌تواند با افت فشار خون و اختلال در ضربان آهنگ قلب همراه باشد. اختلال در آب و یون‌ها (سدیم و پتاسیم) ممکن است بروز کند. در موارد مسمومیت اگر نارسایی حاد کلیوی رخ بدهد می‌تواند با افت در کلسیم و منیزیم و افزایش پتاسیم خون همراه باشد.

توصیه‌ها

ـ برای کاهش اثرات سوء این داروها بهتر است آنها را بعد از غذا یا همراه با غذا، شیر یا داروهای ضداسید معده همچون رانیتیدین یا امپرازول استفاده کرد.

ـ درصورت بروز هر کدام از علائم زیر، بیمار باید داروی خود را قطع کند . ناراحتی دستگاه گوارش که پایدار بماند، سردرد مداوم، ضایعات پوستی، خارش، اختلال در بینایی، استفراغ خونی یا به رنگ قهوه‌ای یا مدفوع به رنگ قیر، ادرار خونی، تب و افزایش وزن یا ورم.

ـ این داروها را نباید برای بیش از 3 روز جهت کنترل تب و برای بیش از 10 روز در موارد درد مورد استفاده قرار داد. در صورتی که با وجود مصرف این داروها برای موارد یاد شده همچنان تب یا درد برقرار باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

ـ به دلیل خطر بروز خواب‌آلودگی افراد تحت درمان باید هنگام رانندگی احتیاط کامل داشته باشند.

دکتر بهروز هاشمی / متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها