حتما شما هم تا به حال با کسانی برخورد کرده‌اید که از درد مچ دست رنج می‌برند، به گونه‌ای که انجام کارهای بسیار ساده مثل مسواک زدن و جوراب پوشیدن هم برایشان سخت است.براساس تحقیقات انجام شده از هر 10 بیمار مبتلا به درد مچ دست یک نفر مستقیما از دست خود کار می‌کشد، بنابراین خانم‌های خانه‌دار، قصاب‌ها، نجارها، تایپیست‌ها و خیاط‌ها بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند.پزشکان به این بیماری، سندرم تونل کارپال می‌گویند که با مور مور شدن، بی‌حسی کوتاه و سپس درد شدید همراه می‌شود و گاه حتی بیمار بر اثر درد شدید نمی‌تواند خواب راحتی داشته باشد.
کد خبر: ۳۶۰۷۷۳

دکتر محمودرضا مشعوف متخصص ارتوپدی درباره این بیماری به جام‌جم می‌گوید: تونل کارپال کانالی در مچ دست است که در آن عصبی قرار دارد که به انگشتان و کف دست ما حس می‌دهد، وقتی این عصب در شرایط نامناسبی قرار گیرد، به آن فشار وارد می‌شود و کم‌کم بی‌حسی، ضعف و درد شدید در ناحیه مچ دست تا انگشتان به وجود می‌آید. وی می‌افزاید: شیوع این بیماری در زنان 5 برابر مردان است که می‌توان دلیل آن را تغییرات هورمونی‌، برخی بیماری‌ها مانند پرکاری تیروئید، فشار خون بالا، پوکی استخوان، چاقی و دیابت، ضعف بدنی و بی‌احتیاطی‌هایی دانست که برخی خانم‌ها انجام می‌دهند.دکتر مشعوف تاکید می‌کند: حمل وزنه‌های سنگین مثل میوه و و بارهای بیش از اندازه، فشارهای ناشی از امور خانه مثل سابیدن‌های محکم ظروف و در و دیوار خانه، قرار دادن دست در شرایط نامناسب به مدت زیاد، کار مداوم با دست و... از عوامل ایجاد‌کننده سندرم تونل کارپال است.

نشانه‌ها

این متخصص ارتوپدی می‌گوید: گزگز کردن و مورمور شدن، بی‌حسی تدریجی و روزافزون، خواب رفتن دست، دردی که از مچ دست شروع می‌شود و کم‌کم به آرنج و نوک انگشت‌تان هم کشیده می‌شود، سختی حرکت انگشتان، کاهش قدرت دست و عدم توانایی در بلند کردن وزنه‌های حتی سبک از نشانه‌های این بیماری است.

درمان

دکتر مشعوف با اشاره به این‌که این بیماری در صورت مراعات کردن برخی توصیه‌ها قابل درمان است می‌گوید: در مرحله اول به بیمار توصیه می‌شود دست خود را هنگام خواب با باندهای مخصوص یا آتل ببندد و در صورت ادامه درد به مدت 3 هفته روزها نیز این کار را انجام دهد و خیلی از دست خود کار نکشد. در صورت عدم بهبودی مراجعه به پزشک متخصص و دارودرمانی توصیه می‌شود و در مرحله آخر نیز حدود50 درصد بیماران نیاز به جراحی دارند.

وی می‌افزاید: جراحی تونل کارپال در 90 درصد موارد موفقیت‌آمیز است، مشروط به این‌که بیمار بعد از عمل، چند ماه به توصیه‌های پزشک و برخورد درست با دست بیمار خود عمل کند. البته جراحی تا 85 درصد موفقیت‌آمیز است، اما بهبود کامل چند ماه طول می‌کشد.

توصیه‌هایی به خانم‌های خانه‌دار

از آنجا که این بیماری بیشتر خانم‌های خانه‌دار را تهدید می‌کند، دکتر مشعوف متخصص ارتوپدی این توصیه‌ها را به آنان دارد:

هنگام انجام اموری مانند شستن ظروف و گردگیری باید مراقب باشید دستتان در شرایط نامناسبی قرار نگیرد.

هنگام انجام امور سخت از مچ‌بندهای طبی استفاده کنید.

از برداشتن وزنه‌های بیش از اندازه سنگین جدا خودداری شود و از انجام اموری که به قدرت بدنی زیادتری نیاز دارد، مانند باز کردن پیچ سفت، چلاندن لباس‌ها و... اجتناب کنید.

انجام کارها را برای خود آسان کنید. مثلا برای شستشوی لباس از ماشین لباسشویی استفاده کنند یا از پودرهایی بهره بگیرید که قدرت تمیزکنندگی زیادی دارند و لازم نباشد لباس‌ها را از فشار بیشتر دست و چنگ زدن بشویند.

هنگام کار کردن به خود استراحت دهید. لازم نیست همه امور را بی‌وقفه به پایان برسانید.

دست خود را در معرض ارتعاشات وسایلی مثل آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت قرار ندهید.

با مشورت پزشک برخی حرکات ورزشی را برای تقویت مچ دست خود انجام دهید.

از همه مهم‌تر این‌که اخلاق وسواسی نداشته باشید و از کارهای بیهوده مانند سابیدن‌های بی‌مورد اجتناب کنید. فراموش نکنید سلامتی شما بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که دارید، آن را به این راحتی از دست ندهید.

نیلوفر اسعدی بیگی / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها