به‌رغم مخالفت بین‌المللی با ادامه شهرک‌سازی‌ها بویژه در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری و همزمان با سفر جیمی کارتر به منطقه، رژیم صهیونیستی پروژه‌های جدیدی را احداث می‌کند. این درحالی است که ادامه شهرک‌سازی‌ها از جمله عواملی بود که گفت‌وگوهای سازش را در همان ایستگاه نخست به توقف کشاند و یکبار دیگر نشان داد هدف اصلی از این گفت‌وگوها تدارک پوششی تبلیغاتی برای ادامه شهرک‌سازی‌ها بوده است. دولت آمریکا نیز به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی به جای فشار آوردن برای توقف شهرک‌سازی‌های بیشتر، بر دولت خودگردان فلسطینی فشار وارد می‌آورد تا یهودی بودن اسرائیل را به عنوان پیش شرط ادامه مذاکرات بپذیرد. امروز قرار است جیمی کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با هدف حمایت از فرآیند صلح خاورمیانه به منطقه سفر ‌کند.
کد خبر: ۳۶۰۴۹۰

وی در راس هیاتی موسوم به گروه حکما به ریاست ماری رابینسون، رئیس‌جمهور سابق ایرلند به منطقه سفر می‌کند. گروه حکما در بیانیه‌ای با اعلام این که اخضر الابراهیمی، نماینده سابق سازمان ملل متحد نیز در این هیات حضور دارد، هدف از این سفر را جلب حمایت‌های منطقه‌ای از مذاکرات فلسطینیان و رژیم صهیونیستی عنوان کرد. با این حال چنان که گفته شد، روز گذشته وزارت مسکن رژیم صهیونیستی از طرح ساخت 244 واحد مسکونی جدید برای یهودیان در قدس شرقی خبر داد. به گزارش ایرنا، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» چاپ فلسطین اشغالی نوشت، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، پنجشنبه‌شب با ساخت واحدهای مسکونی جدید در قدس شرقی موافقت کرد.

شرط غیرقابل پذیرش

گرچه برخی از احزاب راست‌گرای پارلمان رژیم صهیونیستی تهدید کردند اگر نتانیاهو با توقف شهرک‌سازی موافقت کند، از ائتلاف دولتی خارج می‌شوند اما شخص وی نیز با ادامه شهرک‌سازی‌ها موافق بوده و بارها بر ادامه آن تاکید داشته است. به گزارش خبرگزاری اردن (بترا) یعقوب کاتس رئیس فراکسیون اتحاد ملی (هایحود هلومی) در فلسطین اشغالی که خود یک شهرک‌نشین است، گفت: در صورت تمدید توقف شهرک‌سازی، ده نفر از اعضای حزب لیکود در کنست از ائتلاف دولت خارج می‌شوند و این کار باعث انحلال کنست کنونی می‌شود و بدین ترتیب می‌بایست در بهار آینده انتخابات جدید برگزار شود. بنیامین نتانیاهو گرچه مدعی شده بود که تلاش می‌کند احزاب راست‌گرای اسرائیلی را به تمدید توقف شهرک‌سازی‌ها تشویق کند، اما در آخرین مراحل اعلام کرد دولت خودگردان باید یهودی بودن اسرائیل را بپذیرد تا شهرک‌سازی‌ها متوقف شود. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ به این درخواست اظهار کرد: موضوع یهودیت اسرائیل ارتباطی به ما ندارد.

شکایت به دادگاه لاهه

بحث بر سر توقف یا عدم توقف شهرک‌سازی‌ها در حالی جریان دارد که تعدادی از خانواده‌های شهدای ناوگان آزادی با اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه محاکمه این رژیم را خواستار شدند. به گزارش ایسنا، هیات امدادرسانی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعدادی از خانواده‌های قربانیان حمله اسرائیل به ناوگان آزادی در آب‌های بین‌المللی غزه و همچنین وکیلان آنها با حضور در مقابل دادگاه جنایی لاهه علیه اسرائیل اقامه دعوی کردند. بر اساس این گزارش، دادخواست این افراد دربر گیرنده اسناد و مدارکی است که اعمال خشونت از سوی سربازان رژیم صهیونیستی علیه فعالان صلح ناوگان آزادی را که به کشته شدن 9 نفر از آنها و زخمی شدن 30 نفر دیگر منجر شده تایید می‌کند. 20 روز پیش شورای حقوق بشر سازمان ملل نتایج گزارش کمیته تحقیق در مورد ناوگان آزادی را تصویب کرد و درآن رژیم صهیونیستی را آشکارا به نقض قوانین بین‌المللی متهم ساخت. نظامیان رژیم صهیونیستی در ماه مه (اردیبهشت‌ماه) به یک فروند کشتی حامل کمک‌های غذایی و دارویی برای ساکنان بی‌دفاع و مظلوم غزه حمله کرده و ? نفر از سرنشینان این کشتی را که از اتباع ترکیه بودند به شهادت رساندند. به‌رغم این حمله وحشیانه اعزام کاروان‌های کمک‌رسان به غزه همچنان از طریق دریا ادامه دارد. آخرین دست از این کاروان‌ها که «شریان زندگی 5» نام دارد توسط جورج گالوی از نمایندگان پیشین انگلستان هدایت می‌شود. این کاروان موافقت مصر را بدست آورده و قرار است از طریق بندر العریش کالاهای خود را به غزه برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها