نام بعضی از رشته‌های ورزشی آنقدر بد دررفته که در نگاه اول کسی جرات نمی‌کند به این رشته‌ها نزدیک شود، اما وقتی سراغ آنها می‌روی، احساس بسیار خوبی به آدم دست می‌دهد. گلف یکی از همان رشته‌هاست که به دلیل نبود اطلاع‌رسانی مناسب به ورزش پولدارها معروف شده و در کشور ما مردم فکر می‌کنند هر کسی که خیلی پولدار است می‌تواند سراغ چنین رشته‌ای برود، اما واقعیت چیز دیگری است و حتی می‌توان مثل اروپا، آسیا و حتی بعضی کشورهای آفریقایی این رشته را به صورت همگانی درآورد تا برای تمام مردم در دسترس باشد. گلف ازجمله رشته‌هایی است که در کشور ما شناخته شده نیست، اما جالب است بدانید که استعدادهای بسیار خوبی در این رشته ورزشی داریم و در صورت فراهم شدن امکانات، می‌توانیم به یکی از قطب‌های قاره آسیا تبدیل شویم.
کد خبر: ۳۵۸۰۷۸

ورود گلف به ایران

قطعا برای شما هم جالب است که بدانید اولین باشگاه گلف خاورمیانه سال 1310 و در مسجدسلیمان احداث شده است. مستشاران انگلیسی که برای استخراج نفت به ایران سفر کرده بودند، یکی از تفریحاتی که داشتند، گلف بود و به همین دلیل اولین زمین گلف منطقه خاورمیانه را در خوزستان و در شهر مسجدسلیمان درست کردند تا در این زمین اوقات فراغت خود را بگذرانند. نکته مهم این است که استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که ورزش گلف در آن طرفدار زیادی دارد و نفرات بسیاری در سطح اول مسابقات کشور دارد و چند گلف‌باز ملی‌پوش هم از این استان آمده‌اند که به دلیل همان باشگاهی است که 79 سال پیش در این استان احداث شد و حضور علاقه‌مندان در این باشگاه، باعث کشف استعدادهای خوزستان در رشته گلف شده است.

لیگ گلف

هر ورزشی برای پیشرفت و شکوفایی نیاز به یک لیگ پویا و منظم در سطح کشور دارد. حتما این جمله را شنیده‌اید که یک تیم ملی قوی از دل یک لیگ پویا بیرون می‌آید. لیگ گلف در ایران هم در دسته یک و دو برگزار می‌شود و فدراسیون گلف در تلاش است با برگزاری منظم لیگ، استعدادهای این رشته را کشف کند تا زیرنظر استادان این رشته آموزش ببینند. در حال حاضر 22 استان فعال در رشته گلف داریم که 12 استان همیشه در لیگ ایران شرکت می‌کنند و جالب این که نیروهای بسیار مستعدی هم در این مسابقات چهره شده‌اند. استان لرستان یکی از استان‌هایی است که بتازگی کارش را در گلف شروع کرده، اما بازیکنان مستعدی دارد به طوری که در همین زمان کوتاه لرستان صاحب نماینده در تیم ملی گلف شده است.

تنها زمین چمن

بزرگ‌ترین مشکل گلف ایران، زمین است. تنها زمین چمن گلف کشورمان در مجموعه ورزشی انقلاب تهران است و زمین‌های گلف شهرستان‌ها خاکی است و همین مساله یکی از معضلات بزرگ ورزش گلف در کشورمان است، زیرا دسترسی به زمین مجموعه انقلاب هم به همین راحتی نیست. زمین چمن گلف مجموعه انقلاب زیر نظر بخش خصوصی اداره می‌شود که دسترسی به آن هزینه‌های خاصی دارد.

باشگاه‌های گلف

یکی از مشکلات بزرگ گلف در ایران عدم استقبال باشگاه‌های بزرگ از این رشته است. وقتی باشگاه‌ها در چنین رشته‌ای سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، نباید انتظار داشت که گلف در ایران شکوفا شود. در لیگ 85 ـ 84 بود که باشگاه‌هایی مثل آکایی، اوه، بیمه کارآفرین، مجموعه ورزشی انقلاب، صداوسیما و هواپیمایی الموت در لیگ ایران شرکت کردند، اما بعد از آن دیگر خبری از آنها نبود. در شرایطی که باشگاه‌های ایران حاضر به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این رشته نیستند، نباید انتظار داشت که این ورزش در سطح جامعه مطرح شده و در آسیا توفیقی به دست آورد. باشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه رشته‌های مختلف ورزشی در سطح جامعه دارند، اما به نظر می‌رسد برای باشگاه‌های ایرانی، فوتبال همه چیز را در بر می‌گیرد و کمتر به رشته‌های دیگر می‌پردازند، گلف که جای خودش را دارد.

ورزش دیپلمات‌ها

اگر یک روز به مجموعه ورزشی انقلاب تهران بروید و در جاده تندرستی آن قدم بزنید، متوجه می‌شوید که یک سری آدم مو بور، چشم زاغ و البته چشم بادامی در زمین گلف این باشگاه مشغول بازی هستند و اتفاقا از این ورزش حسابی لذت می‌برند. اینها سفیران کشورهای کره جنوبی، ژاپن، پاکستان، استرالیا، بلژیک، کویت و اسپانیا در ایران هستند که به طور ثابت در این زمین حضور دارند. سفیران کشورهایی مثل هند و انگلیس هم گاهی اوقات در مجموعه ورزشی انقلاب حاضر شده و گلف بازی می‌کنند و جالب این که کاردار سفارت‌های اسپانیا و آلمان پای ثابت بازی گلف در این مجموعه هستند. این افراد روزهای تعطیل خود را در زمین گلف مجموعه انقلاب می‌گذرانند و گاهی اوقات ساعت‌های متمادی در این زمین حضور دارند.

شخصیت‌های داخلی

حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در کشور امارات هم یکی از گلف‌بازان حرفه‌ای است که همواره در زمین گلف مجموعه انقلاب حضور داشته است. حسین‌پور، مدیر کل سابق تشریفات وزرات امور خارجه قبل از این که سفیر ایران در کشور ترکیه شود، پای ثابت حضور در زمین گلف مجموعه ورزشی انقلاب بود و اتفاقا بازیکن سطح بالایی محسوب می‌شود.

هنرمندان و ورزشکاران

چنگیز جلیلوند دوبلور با سابقه ایران، علی صادقی، حمید عسگری، ‌مریلا زارعی، داریوش ارجمند، حمید گودرزی، شاهرخ استخری، لاله صدیق، فابیو جانواریو، اشپیتیم آرفی و روسای فدراسیون‌های ورزشی ازجمله کسانی هستند که اوقات فراغت خود را در زمین گلف مجموعه ورزشی انقلاب می‌گذرانند. جالب این که مریلا زارعی به گفته نزدیکانش، گلف‌باز قهاری محسوب می‌شود و بازیکن سطح بالایی است.

ورزش پولدارها

به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح، مردم فکر می‌کنند که گلف ورزش آدم‌های پولدار است و هر کسی نمی‌تواند وارد این رشته شود و در آن فعالیت کند، اما این تصور کاملا اشتباه است. جالب است بدانید که بگ کامل گلف که از 14کلاب (چوب)‌ برای زدن شات (ضربات)‌ کوتاه و بلند استفاده می‌شود 450 هزار تومان قیمت دارد و به این لحاظ هزینه بالایی محسوب نمی‌شود که از این ست کامل تا 10 سال هم می‌توان استفاده کرد. البته گران‌ترین بگ گلف که تاکنون وارد ایران شده 3 میلیون تومان قیمت دارد که ساخت شرکت ویلسون است. یکی از نکات جالب این که بیشتر مردم از بگ 450 هزارتومانی استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین مسابقات

مهم‌ترین مسابقات گلف که مسابقات جهانی است، امسال آبان‌ماه در کشور آرژانتین برگزار می‌شود و ملی‌پوشان ایرانی هم در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. مسابقات جهانی هر 2 سال یکبار برگزار می‌شود و 2 سال بعد، یعنی سال 2012 در کشور ترکیه برگزار خواهد شد که زمین گلوریا میزبان این مسابقات است. از دیگر مسابقات معتبر دنیا تورهای R&N است که توسط PJA در سطح قاره‌ها برگزار می‌شود. تایگر وودز، اسطوره گلف جهان در PJA آمریکا شرکت می‌کند که البته در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات شخصی حضور او با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است.

جوایز گلف

مسابقات گلف در 2 سطح آماتورها و حرفه‌‌ای‌ها برگزار می‌شود. در مسابقات آماتورها فقط کاپ قهرمانی به قهرمانان داده می‌شود، اما مسابقات حرفه‌‌ای‌ها جوایز چند میلیون دلاری دارد و به همین دلیل از حساسیت و جذابیت بالایی برخوردار است.

بهترین‌های ایران

حسن کریمیان و محمود جوزی در حال حاضر بهترین گلف‌بازان ایران محسوب می‌شوند و همواره در مسابقات داخلی جزو نفرات سطح بالا هستند. نازنین شهرکی و عسل پورحیدری، دختر منصور پورحیدری سرپرست تیم استقلال هم در بین بانوان بهترین گلف‌باز ایران هستند.

قوانین گلف

جالب است بدانید که زمین گلف 40 هکتار است و این بازی داور ندارد و فقط ناظر هست که اسکورها (ضربات)‌ را می‌شمارد. در ورزش گلف هر چه تعداد ضربات فرد برای رساندن توپ به حول (حفره)‌ کمتر باشد،‌ امتیاز بیشتری کسب می‌کند. زمین گلف 18 میدان دارد که گلف‌باز باید از تمام این میدان‌ها بگذرد، البته تعداد ضربات در هر میدان متفاوت است. بازی گلف زمان ندارد و از بین یک تا 9 میدان یا یک تا 18 میدان برگزار می‌شود. طولانی‌ترین بازی گلف در ایران 12 ساعت طول کشیده که در مسابقات کشوری بوده و کمترین زمان هم 5 ساعت بوده است که گلف‌بازان به کار خود در زمین پایان داده‌اند. گلف سن خاصی هم ندارد و بچه‌ها از 5 یا 6 سالگی، مینی‌گلف را شروع کرده و از 10 یا 11 سالگی وارد زمین اصلی می‌شوند. یک گلف‌باز تا 70 سالگی هم می‌تواند به این رشته ورزشی بپردازد.

گلف در اروپا

ورزش گلف در اروپا کاملا متفاوت از آن چیزی است که در ایران وجود دارد. به طور مثال در آلمان منطقه‌‌ای بسیار خوش آب و هوا و کوهستانی به نام هیتس آکر وجود دارد که امکانات بازی گلف را در فضایی شبیه فضای پارک‌ها آماده‌ کرده‌اند. در این منطقه زیبا در کنار زمین‌ها 2 چوب و یک سبد توپ گلف مهیا است و هر کسی که علاقه داشته باشد،‌ می‌تواند بازی کند. افراد مسن از این طرح استقبال کرده و همواره مشغول بازی گلف هستند. گلف در آلمان به همان اندازه محبوبیت دارد که دوچرخه‌سواری در این کشور متقاضی زیاد دارد. تهیه وسایل گلف اگر چه هزینه‌بر است، اما بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آسیایی به این فرهنگ رسیده‌اند که وسایل بازی گلف را به صورت رایگان در اطراف زمین‌های گلف قرار دهند تا همه افراد این ورزش را متعلق به خودشان دانسته و به آن گرایش پیدا کنند. در شهر مادرید اسپانیا که اصولا فوتبال و گاوبازی در اولویت قرار دارد، ورزش گلف همگانی است و مردم برای گلف‌بازی هیچ هزینه‌ای نمی‌دهند. حتی در پارک‌های شهر و هر جایی که فضای باز باشد،‌ چوب و توپ گلف آماده است.

گلف در آسیا

ورزش گلف در آسیا هم طرفداران خاص خودش را دارد. به عنوان مثال در کشور فیلیپین و در یکی از مناطق سرسبز و خوش آب و هوا در شمال شهر مانیل، امکانات ورزش گلف به وفور در اختیار مردم است به طوری که بیشتر مردم فیلیپین گلف بازی می‌کنند و این ورزش را بلد هستند. در آسیا و طبق آخرین رده‌بندی، ایران در رتبه نوزدهم در بین 24 کشور فعال قرار گرفته است که اصلا رتبه خوبی نیست. کشورهای هند، کره جنوبی، ژاپن و چین از قدرت‌های گلف آسیا محسوب می‌شوند.

گلف در آفریقای جنوبی

راگبی و کریکت ورزش‌های اول کشور آفریقای جنوبی محسوب می‌شوند، اما در کنار این زمین‌ها، مسوولان این کشور زمین‌های گلف هم در نظر گرفته‌اند به طوری که تماشاگرانی که برای دیدن این دو رشته می‌روند، در هر فرصتی از بازی گلف استفاده می‌کنند. گلف در دنیا یک ورزش عمومی و همگانی است، اما در ایران جز زمین چمن مجموعه ورزشی انقلاب تهران، زمین چمن دیگری وجود ندارد و علاقه‌مندان به این رشته در شهرهای دیگر با مشکل بزرگی به نام زمین گلف مواجه هستند.

فوتبالیست‌ها و گلف

شاید جالب باشد که بدانید در کنار کمپ تمرین‌ تیم‌های برزیل، آرژانتین و اسپانیا در جام‌جهانی فوتبال 2010 آفریقای جنوبی، یک زمین کوچک گلف هم وجود داشت و ستاره‌های بزرگ این تیم‌ها هر وقت دوست داشتند وارد این زمین می‌شدند و گلف بازی می‌کردند. این ورزش در بین ستاره‌های فوتبال جهان محبوبیت خاصی دارد.

مهدی نوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها