درمان ارتودنسی نیز مانند هر درمان پزشکی دیگری در کنار محاسن و مزایای خود، دارای عوارض و اثرات جانبی خاصی است و لازم است که هر فرد داوطلب برای انجام این نوع درمان از قبل با این عوارض آشنا باشد.
کد خبر: ۳۵۷۲۵۳

درد: بعد از هر ملاقات با ارتودنتیست، درد دندان‌ها بویژه هنگام جویدن شایع است. جویدن آدامس و استفاده از غذاهای نرم می‌تواند این درد را کاهش دهد. همچنین استفاده از ضددردهای ضعیف مانند استامینوفن می‌تواند در کم کردن این درد موثر باشد.

پوسیدگی دندان‌ها و بیماری لثه: بر اثر تجمع ذرات غذا و باکتری‌ها در زیر دستگاه‌های ارتودنسی، امکان پوسیدگی دندان و بیماری لثه افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از این معضل، باید بعد از هر بار غذا خوردن با استفاده از مسواک و نخ دندان و همچنین استفاده از مسواک بین دندانی، زیر سیم‌ها را کاملا تمیز کرد.

تغییر رنگ دندان‌ها: گاهی نواحی اطراف براکت‌ها رنگ می‌گیرد. این امر بخصوص در افرادی که بیشتر از مواد خوراکی رنگی مانند چای، قهوه و... استفاده می‌کنند، شایع‌تر است. این تغییر رنگ گذراست و با برداشتن براکت‌ها برطرف می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک: گاهی برخی بیماران به نیکل موجود در فلز دستگاه‌های ارتودنسی یا لاتکس موجود در الاستیک‌های ارتودنسی حساسیت دارند. در صورت مشاهده هر گونه علائم حساسیت مانند تورم، قرمزی و درد و همچنین قبل از شروع درمان در صورت داشتن هر گونه سابقه آلرژی باید به ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

زخم‌های مخاط دهان: مخاط دهان گاهی بر اثر تیزی دستگاه‌های ارتودنسی زخم می‌شود که می‌توان با استفاده از موم نرم ارتودنسی که تیزی این دستگاه‌ها را می‌پوشاند، از این زخم‌ها جلوگیری کرد.

لقی دندان‌ها: طی درمان به علت تحلیل موقت استخوان، دندان‌ها لق می‌شوند ولی این لقی بعد از مدتی برطرف می‌شود.

بازگشت نتایج درمان: اگر درمان ارتودنسی بدرستی انجام نشود یا دستگاه نگهدارنده دندان توسط بیمار به صورت منظم استفاده نشود، امکان بازگشت نتایج درمان وجود دارد. این بازگشت نتایج بخصوص در موارد وجود عادات دهانی مانند جویدن انگشت بیشتر است. در این موارد باید سریعا به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

دکتر مجید حیدرپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها