رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی خبر داد:

توزیع واکسن جدید آنفلوآنزا در داروخانه‌ها

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: این واکسن در برابر آنفلوآنزای H1N1 (خوکی) نیز مصونیت ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۳۵۴۱۴۷

به گزارش فارس، داوود یادگاری با اعلام این خبر افزود: واکسن آنفلوانزای امسال علیه ویروس آنفلوآنزای خوکی H1N1 که سال گذشته پاندمی (همه گیر) شده بود نیز ایجاد مصونیت می‌کند.

وی گفت: فصل شیوع آنفلوآنزا از ابتدای مهر هر سال تا اردیبهشت سال بعد ادامه دارد اما بهترین زمان برای واکسینه شدن اواخر شهریور و مهر است.

یادگاری با اشاره به اینکه شروع اثربخشی واکسن در بدن 2 هفته به طول می‌انجامد یادآور شد: ضروری است افراد در معرض خطر پس از مشورت با پزشک معالج خود نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افراد بالای 60 سال، کودکان بالای 6 ماه و زیر 5 سال را به عنوان افراد در معرض خطر برشمرد و افزود: مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی دیابت، بیماران کلیوی و اشخاصی که به سایر بیماری‌های مزمن دچار هستند گروهی که بر اثر دیالیز شیمی درمانی، پیوند اعضا، تالاسمی و... دچار ضعف سیستم ایمنی هستند به منظور جلوگیری از بستری شدن آنان در بیمارستان و کاهش خطر مرگ می‌بایست علیه ویروس آنفلوانزا واکسینه شوند.

وی اظهار داشت: همچنین مادران باردار، کودکان مبتلا به آسم، پرسنل مراکز درمانی و شاغلان خانه‌های سالمندان و عده‌ای که مراقبت از سالمندان را عهده‌دار هستند نیز می‌بایست همه ساله واکسینه شوند.

یادگاری اضافه کرد: آنفلوآنزا یک عفونت مسری مجاری تنفسی است که علایم آن شامل تب، سردرد، خستگی شدید، سرفه، گلو درد، احتقان بینی و بدن درد است که می‌تواند کار و فعالیت اجتماعی فرد را تا دو هفته مختل کند.

وی با تأکید بر اینکه گونه‌های آنفلوآنزا هر سال تغییر می‌کند ، اظهار داشت: حتی اگر فردی نسبت به گونه‌های آنفلوآنزای منتشر شده در سال‌های گذشته ایمن بوده ممکن است نسبت به گونه‌های جدیدی که در این سال ظاهر می‌شود ایمن نباشد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری عفونی گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ اگرچه بسیاری از افراد ممکن است بدون دریافت درمان دارویی بهبود یابند اما آنفلوآنزا می‌تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی حادتری مثل برونشیت و پنومونی شود.بهترین راه برای حفاظت در برابر گونه‌های جدید آنفلوآنزا ، واکسیناسیون هر ساله علیه این بیماری است.

به گفته وی ، واکسیناسیون علاوه بر اینکه خطر بیماری تنفسی و مراجعات بعدی به پزشک و غیبت از محل کار و تحصیل و هزینه مراقبت‌های سلامت را کاهش می‌دهد سبب افزایش بهره‌وری نیز می‌شود.

یادگاری تصریح کرد: بیماری آنفلوآنزا در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند می تواند با شدت و مشکلات بیشتری همراه شود که عوارض عفونت ریوی ناشی از تهاجم ویروس یا عفونت ثانویه ریوی ، سینوزیت ، عفونت گوش و.... در گروهی که بیماری زمینه‌ای قلبی و ریوی دارند باعث تشدید این بیماری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها