بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب

توقف شهرک‌سازی‌،وحدت جغرافیایی فلسطین

وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در آخرین روز نشست این اتحادیه در قاهره نسبت به شکست مذاکرات مستقیم هشدار داده و تحقق صلح را در گرو عقب نشینی کامل رژیم اسراییل تا مرزهای چهار ژوئن 1967 خواندند.
کد خبر: ۳۵۳۵۷۲

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در مقر این اتحادیه روز پنجشنبه در قاهره به کار خود پایان داد.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق و رییس جدید شورای وزرای خارجه اتحادیه عرب در مراسم افتتاحیه این نشست اظهار داشت: کشورهای عربی همچنان به اسراییل صلح را پیشنهاد می‌کنند.

وی در ادامه از فلسطینی‌ها خواست تا در مذاکرات با رژیم صهیونیستی وحدت پیشه کنند.

زیباری همچنین اظهار داشت: طرح صلح کشورهای عربی همچنان مطرح می‌شود. این طرح بیانگر فرصت تحقق صلح است. صلحی که جز با عقب‌نشینی اسراییل تا مرزهای چهار ژوئن 1967 محقق نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: اما طرح صلح کشورهای عربی تا ابد مطرح نخواهد بود. باید اختلافات داخلی در فلسطین پایان یابد و در سریع‌ترین زمان ممکن به سمت مذاکرات آشتی ملی فلسطین حرکت کرد.

زیباری نسبت به اینکه مساله فلسطین در دایره‌ای بسته به دلیل سرسختی‌های رژیم صهیونیستی و عدم پایبندی این رژیم بر قطعنامه‌های بین‌المللی می‌چرخد، هشدار داد.

از سوی دیگر وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در این نشست تاکید کردند که صلح عادلانه و فراگیر گزینه استراتژیک به حساب می‌آید و روند صلح روندی فراگیر است که نمی‌توان آن را تجزیه کرد.

این وزیران همچنین تاکید کردند که صلح عادلانه در منطقه بدون عقب‌نشینی کامل رژیم صهیونیستی از اراضی فلسطینی و عربی محقق نخواهد شد.

آنها همچنین تاکید کردند که دستیابی به راهکار عادلانه برای حل و فصل مشکلات آوارگان فلسطینی با توجه به طرح صلح کشورهای عربی و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل بسیار ضروری است .

این وزیران تصریح کردند که کشور فلسطین در روند صلح شریک به حساب می‌آید و حمایت از سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در راستای درخواست این سازمان برای توقف کامل شهرک‌سازی‌ها بسیار ضروری است.

آنها همچنین تاکید کردند: مذاکرات مستقیم باید براساس اصول روند صلح و در چارچوب زمانی مشخصی صورت پذیرد. بررسی مساله مرزها باید براساس پایان اشغالگری اسراییل باشد.

آنها همچنین خواستار آغاز مسائل مربوط به حل و فصل نهایی درگیری‌ها بین اعراب ورژیم صهیونیستی و در راس آن شهرک‌سازی‌ها، قدس ، آوارگان ‌،مرزها ‌، آب وعقب‌نشینی از تمام اراضی اشغالی عربی شدند.

این وزرا همچنین تاکید کردند که نوار غزه و کرانه باختری از جمله قدس شرقی دارای وحدت جغرافیایی بوده و نمی‌توان به خاطر تشکیل کشور فلسطینی آن را تجزیه نمود.

وزیران امور خارجه اتحادیه عرب همچنین مواضع رژیم صهیونیستی را در خصوص درخواست از فلسطینی‌ها در زمینه به رسمیت شناختن کشور یهودی اسراییل رد کردند و با تمام اقدامات یک جانبه رژیم صهیونیستی که در زمینه تغییر ساختار جمعیت‌شناختی و جغرافیایی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی صورت می‌گیرد، مخالفت کردند.

آنها همچنین بر اهمیت نقش کمیته پیگیری طرح صلح کشورهای عربی و ادامه یافتن تلا‌ش‌ها از سوی این کمیته براساس چارچوب سیاسی که طرح صلح کشورهای عربی بر پایه آن بنا شده است، تاکید کردند.

در این نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب ازباراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا خواستند تا به موضع اولیه و اساسی خود در خصوص توقف کامل شهرک‌سازی ها در اراضی اشغالی پایبند باشد چرا که شهرک‌سازی‌ها مانع خطرناکی در مقابل تحقق صلح فراگیر در منطقه به حساب می‌آید.

این وزیران گفتند: چنانچه این مذاکرات به شکست انجامد کشورهای عربی خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت در خصوص بررسی درگیری‌ها بین اعراب و رژیم صهیونیستی از جوانب مختلف خواهند شد.

آنها هم‌چنین از جامعه بین‌المللی خواستند تا برای لغو محاصره نوار غزه و بازگشایی گذرگاه‌های این منطقه و فعال‌سازی توافقنامه گذرگاه‌ها بر رژیم صهیونیستی فشار آورد.

این وزیران بر اهمیت تحقق آشتی ملی فلسطین در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کردند.

در این نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب به شدت تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی را در الحاق حرم ابراهیمی و مسجد بلال بن رباح به بیت لحم محکوم کردند و از جامعه بین‌المللی و سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای اسلامی خواستند تا جلوی چنین اقداماتی را بگیرند.

در این نشست وزیران از جامعه بین‌المللی خواستند تا برای آزادی تمامی اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بر این رژیم فشار آورد.

آنها همچنین از شورای امنیت خواستند به وظایف خود در خصوص حل و فصل درگیری‌ها بین اعراب و رژیم صهیونیستی در تمام زمینه‌ها عمل کنند.

وزیران امور خارجه اتحادیه عرب همچنین تاکید کردند که تقویت ثبات در عراق و گذر از موانع موجود، تقویت روند سیاسی و دموکراسی و همچنین تحقق آشتی ملی و در راس آن از بین بردن ریشه‌های فتنه‌گری طایفه‌ای و تروریسم را می‌طلبد.

آنها همچنین تاکید کردند که کشورهای همسایه عراق باید نقشی فعال و موثر در یاری رساندن به این کشور برای تقویت امنیت و ثبات و مبارزه با تروریسم ایفا کنند.

در این نشست نسبت به پیشرفت‌های به دست آمده در روند سیاسی عراق قدردانی شد.

همچنین وزیران امور خارجه اتحادیه عرب از رهبران عراقی خواستند تا به وظایف خود عمل کرده و روند تشکیل دولت را سرعت بخشند.

این وزیران برحمایت کشورهای عربی از درخواست عادلانه سوریه و حق این کشور در بازگرداندن بلندی‌های اشغال شده جولان از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

آنها همچنین خواستار حمایت از سومالی و استقبال از دیدگاه‌های رییس‌جمهور این کشور و دولت جدید آن در خصوص فعال سازی آشتی ملی سومالی با تمام عناصر جامعه این کشور در داخل و خارج از آن شدند.

این وزیران همچنین با محاصره ظالمانه سوریه و سودان از سوی آمریکا در خصوص خرید یا اجاره جنگنده‌ها مخالفت کردند و تاکید کردند که پیامدهای این محاصره سلامت و امنیت هواپیمایی شهری را به خطر می‌اندازد.

آنها همچنین از شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای خواستند تا به وظایف خود در قبال سودان عمل کرده و صلح و ثبات را در این کشور محقق سازند.

این در حالی است که ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین تاکید کرد که وزرای خارجه اتحادیه عرب در این نشست از موضع فلسطین در خصوص عقب‌نشینی از مذاکرات مستقیم در صورت ادامه شهرک سازی‌ها بعد از 26 سپتامبر حمایت کردند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه این نشست اظهار داشت: نگرانی‌هایی از نیت اسراییل در خصوص مذاکرات مستقیم وجود دارد با این وجود ما این مذاکرات را آغاز کردیم به امید آنکه پیشرفتی حاصل شود.

دراین نشست در خصوص پیامدهای مساله تجهیز رژیم اسراییل به سلاح‌های هسته‌ای بر امنیت ملی کشورهای عربی و صلح بین‌المللی تاکید شد.

وزرای امور خارجه از دستاوردهای کنفرانس کشورهای مورد نظر در خصوص بررسی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال 2010 به ویژه از مسائل مربوط به اجرای قطعنامه 1995 در خصوص خاورمیانه استقبال کردند.

در این نشست وزرا تصمیم گرفتند تا کمیته‌ای متشکل از مسئولان ارشد عرب در وزارتخانه‌های امور خارجه و دبیرکل اتحادیه عرب با هدف آماده سازی مشارکت کشورهای عربی در کنفرانس ان‌.پی.‌تی در سال 2012 تشکیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها