با تصویب کابینه اسرائیل تحریم‌های اقتصادی به صورت گزینشی کاهش یافت

ترفند جدید رژیم صهیونیستی درباره غزه

سرانجام رژیم صهیونیستی زیر فشار افکار عمومی جهان که بخصوص پس از حمله وحشیانه به ناوگان آزادی غزه شدت پیدا کرده بود،‌ تسلیم شد و پذیرفت تا به صورت محدود و گزینشی ورود کالاهای غیرنظامی به غزه را تسهیل کند. به گزارش پایگاه اینترنتی فلسطین الیوم، کابینه امنیتی اسرائیل در پایان نشست روز یکشنبه خود، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را موظف به اجرای کاهش محاصره نوار غزه کرد. اسرائیل روز پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود تصمیم دارد چنین طرحی را به اجرا بگذارد. با تصویب کابینه رژیم صهیونیستی این طرح از روزگذشته به اجرا گذاشته شد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر افراطی اسرائیل درهمان حال اعلام کرد که محاصره امنیتی نوار غزه ادامه خواهد یافت و حتی تشدید هم خواهد شد. با این همه اجرای این طرح با استقبال آمریکا،‌ اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای منطقه مواجه شده هرچند از نظر گروه‌های فلسطینی بویژه حماس به هیچ وجه کافی نیست.
کد خبر: ۳۳۶۱۳۳

کابینه رژیم صهیونیستی پس از بررسی اقدامات قبلی خود در تحریم‌های اقتصادی غزه طرح جدید را با اجماع تصویب کرد. براساس این طرح، رژیم صهیونیستی با ورود مصالح ساختمانی مشروط به استفاده از آنها در پروژه‌هایی که تنها سازمان ملل آنها را اجرا می‌کند، موافقت کرده و از ورود موادی که جنبش حماس برای ساخت استحکامات از آن بهره گیرد، ممانعت خواهد کرد. در عین حال ورود کالاهای دارویی و بهداشتی و غذایی آزاد است. همچنین رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای گفت بزودی فهرست مواد ممنوع‌الورود به نوار غزه را منتشر خواهد کرد تا جایگزین فهرست کنونی شود و در مجموع کالاهایی را که اجازه ورود به این منطقه دارند، مشخص می‌کند. شبکه بی‌بی‌سی می‌گوید تغییرات اعمال شده در فهرست اقلام ممنوعه را تونی بلر فرستاده گروه چهارجانبه ـ سازمان ملل، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا ـ در خاورمیانه پیشنهاد کرده است.

مخالفت حماس

جنبش حماس اعلام کرد تصمیم اعلام شده از سوی اسرائیل، درخواست‌های بین‌المللی مبنی بر لغو کامل محاصره را برآورده نکرده است. اسماعیل رضوان، از رهبران این جنبش در تماس تلفنی از غزه گفت: حماس این تصمیم را نمی‌پذیرد. این تلاشی برای کاهش خشم بین‌المللی از محاصره غزه است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر کاهش جزئی محاصره غزه را ناکافی دانست. با این حال کاترین آشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به کاهش محاصره غزه آن را اقدامی امیدوارکننده و بیانگر امکان پیشرفت محسوس در جهت تحقق این هدف و بهبود اوضاع ساکنان غزه خواند. دولت انگلیس نیز از اعلام طرح‌های رژیم صهیونیستی برای کاهش محاصره غزه استقبال کرد و آن را یک اقدام مهم در مسیر صحیح خواند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: من از اعلام طرح‌های اسرائیل برای کاهش محدودیت‌ها علیه غزه استقبال می‌کنم. رابرت گیبس، سخنگوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته طی بیانیه‌ای در همین رابطه اعلام کرد: «ما معتقدیم که اجرای تصمیم اخیر اسرائیل اوضاع زندگی ساکنان غزه را بهبود خواهد بخشید و ما به حمایت از این تصمیم ادامه خواهیم داد.» کاخ سفید همچنین تاریخ جدیدی را برای دیدار سران آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کرد. نتانیاهو پس از سفرش به کانادا قرار بود در تاریخ اول ژوئن با اوباما دیدار کند که به دلیل حمله نیروهای اسرائیلی به ناوگان آزادی غزه سفرش را به آمریکا لغو کرد.

اخراج نمایندگان فلسطین

رژیم صهیونیستی در حالی مدعی کاهش تحریم‌های غزه است که 4 نفر ازنمایندگان پارلمان فلسطین را از کرانه باختری اخراج کرده است. اتحادیه عرب روز گذشته این تصمیم ‌تل‌آویو را بشدت محکوم کرد و آن را در راستای یهودی‌سازی قدس و خالی کردن این شهر از ساکنان اصلی آن دانست. همچنین به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی درخواست 3 نفر از نمایندگان مجلس قانونگذاری فلسطین و وزیر سابق دولت فلسطینی حماس برای تجدیدنظر در حکم تبعید از شهر بیت‌المقدس را نپذیرفت. این رژیم روز شنبه در اولین گام برای خالی کردن شهر قدس از فلسطینیان و تبعید نخبه‌های سیاسی از این شهر،‌ طرح تبعید شیخ محمد ابوطیر نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از شهر بیت‌المقدس را اجرایی کرد. پیش از این مقامات فلسطینی و نهادهای حقوقی تاکید کرده بودند که رژیم صهیونیستی با تشدید سیاست لغو اقامت هزاران فلسطینی و عرب ساکن قدس شرقی در 2 سال گذشته به دنبال خالی کردن شهر از فلسطینیان است تا صهیونیست‌ها اکثریت جمعیت شهر را تشکیل بدهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها