بشر در آستانه یک رویداد بزرگ طبیعی و زیست‌محیطی نامبارک قرار دارد و آن چیزی نیست جز ششمین انقراض نسل بزرگ تاریخ حیات.
کد خبر: ۳۳۵۲۶۲

نکته جالب توجه این که آنچه در آینده زمین روی می‌دهد در حقیقت نتیجه طراحی ما انسان‌هاست، چون در موارد قبلی انقراض نسل‌های بزرگ زمین، بشر نقشی نداشته و این طبیعت بوده که خود زمینه‌ساز روی دادن آنها قلمداد شده است. سازمان ملل سال 2010 را به عنوان سال تنوع زیست‌محیطی نامگذاری کرده است.

اما عجیب است در حالی که برآورد می‌شود حدود 30 میلیون گونه حیاتی روی کره خاکی وجود داشته باشد، ولی تاکنون تنها کمتر از 2 میلیون گونه آنها شناسایی شده است. از این تعداد حدود 114 هزار گونه تنها در 3 سال گذشته شناسایی شده‌اند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد برنامه هیجان‌انگیز اکتشاف گونه‌های حیاتی بشر تازه آغاز شده است. از این‌رو جای هیچ‌گونه تعجبی ندارد که سازمان ملل امسال را به عنوان سال تنوع گونه‌های حیاتی انتخاب کرده است. اما چنین مناسبت‌هایی فرصت مغتنمی است تا به اقدامات خود در قبال محیط زیست و حیات طبیعی زمین نیز توجه کنیم.

اقدامات مخرب انسانی موجب شده تا زمین در آستانه انقراض نسل دیگری قرار گیرد. اما انجام برخی اقدامات ضربتی می‌تواند وضعیتی که به رنگ قرمز درآمده است را به زرد و حتی سبز تبدیل کند. بشر در حال یاد گرفتن این نکات مهم است که چه فاکتورهایی موجب خلق تنوع زیست محیطی شده و چه عواملی نیز در حفاظت خوب و موثر از آنها تاثیرگذار است. علم بشری حتی به مرحله‌ای رسیده است که دانشمندان می‌توانند پیش‌بینی کنند اقدامات امروز بشری چگونه تنوع زیست‌محیطی آینده زمین را رقم خواهد زد.

نگاهی گذرا به محیط زیست زمین و حیات طبیعی آن نشان می‌دهد گونه‌هایی نظیر کانگوروها، برخی میمون‌ها، فیل‌ها و برخی پرندگان فاصله‌ای تا انقراض نسل ندارند و شاید شرایطی پیش آید که در دهه‌های آینده تنها تصاویر آنها را در کتاب‌ها جستجو کنیم.

شاید بتوان موقعیت فعلی را این‌گونه تجسم کرد که همزمان با توسعه جوامع انسانی و تکامل زندگی اجتماعی بشر، حملات بی‌رحمانه به گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی افزایش یافته است و بسیاری از آنها از میان رفته‌اند. این حملات از شکار بی‌رویه و غیرقانونی گرفته تا آتش‌سوزی‌های جنگلی و وسیع متنوع بوده‌اند.

* مقاله‌نویس نشریه new Scientist

مترجم: سعید حسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها