نیکلا سارکوزی در حالی سومین سال ریاست جمهوری خود بر فرانسه را سپری می‌کند که برخلاف وعده‌های انتخاباتی‌اش با چالشهای گسترده‌ای مواجه است.
کد خبر: ۳۳۵۲۲۶

بحران شدید اقتصادی، نارضایتی مردمی و چالشهای اجتماعی، تشدید صف بندی احزاب و گروههای سیاسی در برابر طرح‌های وی، ناتوانی در اجرای سیاستهای منطقه‌ای و جهانی فرانسه و... تنها بخش کوچکی از مشکلات وی است به گونه‌ای که بسیاری خواستار عدم حضور وی در انتخابات سال 2012 شده‌اند. این روند در حالی ادامه دارد که سارکوزی در سیاستهای خارجی خود سیاستی چند وجهی را در پیش گرفته است که در روند دیدارهای وی می‌توان مشاهده کرد.

دیدار از انگلیس، آلمان و روسیه نشان می‌دهد که فرانسه به نوعی به دنبال ایجاد توازن در سیاست منطقه‌ای خود است. پاریس که در عرصه‌های مختلف با چالشهای مختلف مواجه شده در حالی همچنان آمریکا را متحد اول خود می‌داند که تلاش دارد تا همسایگان خود را نیز در چرخه فعالیتهای اقتصادی و سیاسی خود قرار دهد تا شاید بتواند تا حدودی از چالشهای خود بکاهد. دیدارهای اخیر سارکوزی از این کشور به ویژه سوریه و آلمان با امضای قراردادهای اقتصادی کلان حتی در حوزه نظامی همراه بوده است که نشانگر نگاه فراگیر فرانسه به منطقه است.

این سیاست در بعد گسترده‌تر در قالب آفریقا نیز اجرا می‌شود به گونه‌ای که چندی پیش فرانسه میزبان نشست فرانسه و اتحادیه آفریقا بود. سارکوزی برای تکمیل پرونده خود به دنبال احیای اتحادیه مدیترانه‌ای با حضور کشورهای آفریقایی، عربی و اروپایی است تا در طیف وسیعی بتواند اهداف خود را پیگیری کند.

سارکوزی امیدوار است با این تحرکات از یک سو از میزان چالشهای اقتصادی خود بکاهد و از سوی دیگر با بیان دیپلماسی فعال در معادلات جهانی چنان وانمود سازد که توانایی احیای جایگاه از دست رفته فرانسه در عرصه جهانی را دارا می‌باشد. انحراف افکار عمومی از چالشهای داخلی به مسائل خارجی نیز از دیگر اهداف سیاستهای سارکوی است.

به هر تقدیر می‌توان گفت که سارکوزی با در پیش گرفتن سیاست چند وجهی که بعضا مغایر با یکدیگر می‌باشد تلاش دارد تا شاید بتواند به کاهش مشکلات خود بپردازد هرچند که بحران‌های شدید اقتصادی و اجتماعی در عرصه داخلی و نیز ناتوانی وی در اجرای سیاستهای پایدار در عرصه سیاست خارجی مانع از آن شده تا بتواند تمام اهداف خود را اجرایی سازد به ویژه اینکه دیدگاه منفی کشورها به سیاستهای فرانسه به ویژه وابستگی آن به آمریکا و صهیونیستها این روند را تحت الشعاع قرار داده است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها