برگزاری مسابقات جام جهانی بار دیگر باعث شد تا دست‌اندرکاران سینمای ایران نسبت این رویداد را با سینمای ایران بسنجند و این‌طور نتیجه بگیرند که سینمای ایران در رقابت با فوتبال هم «کم» می‌آورد. اما مشکل اصلی این است که مسوولان سینمایی برای چنین موقعیت‌های بحرانی معمولا پیش‌بینی قابل توجهی ندارند. منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینمای ایران که فیلم «طلا و مس» را بر پرده سینمای ایران دارد، روز گذشته در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب که نیمی از تولیدات سینمای ایران در مواجهه با یک شرایط غیرطبیعی اکران می‌شوند، گفت: «در مصادف‌شدن با مسائلی مانند جام جهانی 5 تا 7 فیلم مورد آسیب قرار می‌گیرند و اگر همین نسبت را در ماه‌های رمضان، محرم و پدیده‌هایی مانند انتخابات و مسائل اجتماعی دیگری که پیش می‌آید، در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد زمان اکران مفید و طبیعی سینمای ایران چیزی حدود 180 تا 200 روز را شامل می‌شود.»
کد خبر: ۳۳۵۱۱۲

این تهیه‌کننده با اشاره به کمبود سالن‌های سینما، از معادله اکران در سینمای ایران به عنوان یک معادله چند مجهولی، گیج‌کننده و فاقد ثبات و قواعد لازم یک کار اقتصادی یاد کردو افزود: «سرمایه‌گذاری در این بازار همیشه توام با ریسک بالا و خطر فراوان است اما به نظر نمی‌رسد تا اطلاع ثانوی مشکلات فراروی سینمای ایران براحتی برداشته شود.»در همین زمینه علی معلم منتقد و تهیه‌کننده سینمای ایران نیز با انتقاد از این مطلب که هیچ ابتکارعملی برای مواجهه با بحران‌های پیش‌آمده در سینما نداریم، گفت: «در همه‌جای دنیا وقتی اتفاق یا رویدادی فیلم‌های درحال اکران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، از قبل چاره‌ای اندیشیده می‌شود و سعی می‌کنند همزمان فیلم خوبی اکران نشود. اما اینجا (و مانند دیوار روبه‌رو) به آن برخورد و بعد برایش فکر می‌شود.»

معلم در این خصوص به نمونه‌ای عینی اشاره کرد و تصریح کرد: «ما از ابتدای امسال با کسر مخاطب در سینما مواجه هستیم، اما بررسی نشده که علت آن قیمت بلیت، نوع فیلم‌ها یا چیز دیگری است و دستگاه‌های ناظر هم هیچ نظارتی روی این قضیه ندارند. با این شیوه اکرانی که وجود دارد تنها مرثیه‌خوانی و گلایه باقی مانده و هیچ ابتکار عملی برای مقابله با مشکلات وجود ندارد. الان هم که می‌بینیم «کیفر» مانند فیلم «آل» قربانی شرایط شد و به اجبار آن را جایگزین فیلم دیگری کردند.» پیش از این ، معاون سینمایی در نشست خود با سینماگران با تاکید بر این مطلب که «خودمان نباید خود زنی کنیم» به انتقاد از افرادی پرداخته بود که آمار فروش سینمای ایران را نسبت به سال گذشته اندک دانسته بودند. به اعتقاد شمقدری فروش سینماها امسال نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی نداشت، اما کم نشان دادن این رقم سبب می‌شود که سرمایه‌گذار بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در سینما منصرف شود.

رضا استادی / گروه فرهنگ و هنر‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها