دیپلماسی رسانه‌ای امروزه به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت‌های نهادهای دیپلماسی و سیاست خارجی بشدت مورد توجه قرار گرفته و بخش گسترده‌ای از دیپلماسی عمومی هر کشوری را به خود اختصاص داده است. دیپلماسی رسانه‌ای به صورت عام به معنای بکارگیری رسانه‌ها برای تکمیل و ارتقای سیاست خارجی است. راماپراساد محقق آمریکایی آن را به عنوان نقشی که رسانه‌ها در فعالیت‌های دیپلماتیک میان کشورها بازی می‌کنند، تعریف کرده است. برای تشریح دیپلماسی رسانه‌ای از واژه‌های خاصی مانند دیپلماسی روزنامه‌ای، دیپلماسی رادیو و تلویزیون، دیپلماسی ماهواره‌ای و دیپلماسی اینترنتی نیز استفاده می‌شود. هرچند استفاده از واژه دیپلماسی تلویزیونی با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای روز به روز بیشتر می‌شود. اهمیت رسانه‌ها در پیشبرد سیاست خارجی کشورها به گونه‌ای است که دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی ژانویه 2006 خود در شورای روابط خارجی به صراحت اعلام کرد که «بعضی از حیاتی‌ترین نبردهای آمریکا اینک در اتاق‌های خبر در جریان است.»
کد خبر: ۳۳۵۰۸۵

بسیاری از رهبران و مقامات رسمی گاهی مراجع اطلاعاتی خود را رسانه‌ها اعلام می‌کنند. کارشناسان سیاست خارجی، ماموران اطلاعاتی، دیپلمات‌ها و حتی سران کشورها بسیاری از کارهای تبلیغاتی خود را به رسانه‌ها واگذار کرده‌اند و امروزه دیپلمات‌های رسانه‌ای و کارشناسان جنگ روانی جایگاه بسیار خوبی در دولت‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند.

درواقع رسانه‌ها با انعکاس رویدادها و رساندن اطلاعات واقعی به مردم و نیز پالایش دیدگاه‌های عمومی درخصوص مسائل امور خارجه به شفاف‌سازی سناریوها کمک می‌کنند و با تجزیه و تحلیل داده‌‌ها و ارزیابی تصمیمات و اجراییات نوعی تعامل را در سیاست خارجی کشورها ایجاد می‌کنند.

امروزه دیگر برای رهبران سیاسی این موضوع روشن شده است که فرهنگ و اطلاعات از طریق رسانه‌ها و ارتباطات جهانی بویژه شبکه‌های ماهواره‌ای بین‌المللی و پایگاه‌های اینترنتی قابلیت انتشار پیدا می‌کند و آنها برای دستیابی به موقعیت بهتر بین‌المللی و حفظ منافع ملی خود چاره‌ای ندارند، جز این که خود را از نظر رسانه‌ تقویت کنند.

دیپلماسی رسانه‌ای اکنون به عنوان ابزار عملیات روانی، شیوه قابل و قدرتمندی برای کشورگشایی است، چراکه برای امنیت ملی خطر کمتری دارد و مانند ابزارهای سنتی مورد استفاده در رویارویی کشورها نیست.

وبلاگ خبرنویس‌/‌ علی احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها