نشت نفت در خلیج مکزیک محیط طبیعی زندگی آبزیان را از آنها گرفته است. کوسه‌ها و دیگر ماهی‌ها‌به صورت گروهی از آب‌های آزاد به نزدیکی سواحل مهاجرت می‌کنند. اما در آنجا هم مرگ طاقت‌فرسا انتظارشان را می‌کشد.فاجعه‌ نشت بی وقفه نفت در خلیج مکزیک مناظر جدیدی را در سواحل فلوریدا به وجود آورده است.
کد خبر: ۳۳۴۹۳۸

کارشناسان شاهد دسته‌دسته ماهیانی بودند که به آب‌های ساحلی ایالت فلوریدا گریخته‌اند. آب های ساحلی پناهگاه دلفین‌ها، کوسه‌ها، پرتوماهی‌ها (انواعی از ماهیان مسطح و بادبادک‌مانند)، خرچنگ‌ها و دیگر آبزیانی شده است که برای بقای حیات خود به نزدیکی سواحل روی آورده‌اند.

یولیان گوت بیولوژیست دریایی در مؤسسه‌ آلفرد ـ وگنر با بیان اینکه اکوسیستم دریایی خلیج مکزیک در ابعاد وسیعی تخریب شده است، مهاجرت آبزیان از مناطق بحران‌زده به دیگر مناطق را بسیار «واقع‌گرایانه‌» می‌داند.

این کارشناس دریایی معتقد است، برای تعیین دقیق اینکه هر دسته‌از این حیوانات از کجا آمده‌اند و آلودگی نفتی چه ابعادی پیدا کرده است باید بررسی‌های جامعی انجام شود. یولیان گوت می‌گوید: «ممکن است که آلودگی نفتی مجموعه‌ای از زنجیره‌ها‌ی غذایی از زنجیره‌ غذایی جلبک‌ها گرفته تا مهره‌داران را تخریب کرده باشد».

بسیاری از آبزیان تنها به این دلیل که دیگر غذایی پیدا نمی‌کنند دست به مهاجرت زده‌اند. گوت خاطرنشان می‌سازد که تا کنون نگرانی‌ها بیش از همه متوجه پرندگان بود، چون آنها در معرض دید قرار دارند، در حالیکه «احتمالا ابعاد آلودگی اعماق آب‌ها بسیار وسیع‌تر است».

آب‌های ساحلی، «دام» آوارگان دریایی

دانشمندانی مانند لاری کراودر از دانشگاه داک مهاجرت آبزیان را پدیده‌ای «هشداردهنده» می‌دانند، زیرا آب‌های ساحلی گنجایش تمامی حیوانات آواره را ندارد.

محققان بیم آن دارند که به زودی حجم اکسیژن آب‌های ساحلی به شدت افت کند و این موضوع به مرگ گروهی آبزیان بیانجامد. همچنین این خطر وجود دارد که در صورت جاری شدن نفت بیشتر به آب‌های ساحلی محیط زندگی حیوانات تنگ‌تر شود و به گفته‌ کراودر، این محیط به «دام آبزیان» تبدیل شود.

گزارش جان هوسوار از سازمان زیست‌محیطی "صلح سبز" حکایت از آن دارد که حتی آب‌های ساحلی نیز از خطر نفت در امان نمانده و ده‌ها دلفین در سواحل خلیج باراتاریا، در نزدیکی لوئیزیانا، آلوده شده‌اند. همچنین مهاجرت آبزیان به آب‌‌های نزدیک سواحل موجب افزایش تراکم آنها دراین مناطق شده و ماهی‌های کوچک دسته‌دسته طعمه‌ی کوسه‌ها و پرندگان دریایی می‌شوند.

ابعاد واقعی مرگ و میر حیوانات

کارشناسان بر این عقیده‌اند که ابعاد واقعی مرگ و میر حیوانات خلیج مکزیک از نظرها پوشیده است و آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود، گویای حقیقت ماجرا نیست.

براساس تازه‌ترین ارزیابی‌ها، تا کنون 783 پرنده، 353 لاک‌پشت و 41 پستاندار جان خود را از دست داده‌اند. در حالیکه در فاجعه‌  "اکسون والدز" در سال 1989 که پیش از انفجار سکوی نفتی خلیج مکزیک بزرگ‌ترین فاجعه‌ زیست‌محیطی آمریکا بود 250 هزار پرنده جان خود را از دست دادند.

علت چیست؟

کارشناسان معتقدند، اغلب حیوانات نابودشده هرگز کشف نخواهند شد. چون آنها یا به کف دریاها یا به مناطق مردابی گریخته بودند و یا اجسادشان توسط حیوانات دیگر بلعیده شده است.

براساس برآوردهای جدید، نفتی که روزانه از چاه آسیب‌دیده‌ نفتی به دریا فوران می‌کند بیش از میزانی است که تا کنون اعلام شده است. طبق آخرین ارزیابی‌ها این مقدار شامل 8200 تن نفت در روزمی‌شود. در حالیکه پیش از این اعلام شده بود، حداکثر 5400 تن نفت هر روز وارد دریا می‌شود.

دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها